هاست پرسرعت
خودرو

گشت‌وگذار در موزه ولوو؛ جذاب‌ترین پدیده خودرویی سوئد

گشت‌وگذار در موزه ولوو؛ جذاب‌ترین پدیده خودرویی سوئد

موزه جدید ولوو در گوتنبرگ سوئد جایی است که علاقه‌مندان این برند خوش‌نام را راضی خواهد کرد.
گشت‌وگذار در موزه ولوو؛ جذاب‌ترین پدیده خودرویی سوئد

زمانی که تلاش می‌کنید توریست‌ها را جذب کنید تأسیس موزه و دنیایی اختصاصی برای یک برند کار خوبی خواهد بود. بیرمنگام انگلستان دنیای کدبوری را دارد. اورلاندو فلوریدا هم دنیای دیزنی را به خود اختصاص داده و همین موضوع در کشورهای دیگر نیز دیده می‌شود. تا همین چندی پیش شهر گوتنبرگ سوئد پر از ساختمان‌های تاریخی و موزه‌های باشکوه بود اما دنیایی در آن وجود نداشت اما حالا بازدیدکنندگان از این شهر سوئد می‌توانند وارد دنیای ولوو شوند.

گوتنبرگ از سال ۱۹۲۷ تاکنون خانه ولوو بوده اما مقر اصلی این شرکت حدود ۱۲ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. در مقر ولوو که موزه‌ای قرار داشت که وسایل نقلیه بخش سواری و سنگین ولوو را در خود جای داده بود. این مقر هم‌اکنون بسته شده و مدل‌های کلیدی هر دو شرکت در قلب دنیای ولوو به نمایش گذاشته شده‌اند. البته دنیای ولوو فقط به گذشته نگاه ندارد و جذابیت‌های زیادی را در دسترس بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. موزه ولوو به گونه‌ای طراحی شده که نیم‌نگاه سوئدی‌ها به آینده را نیز نشان دهد. برای مثال فضایی برای جلسات و استراحت و… نیز وجود دارد. مگنوس رامی رئیس دنیای ولوو می‌گوید:

ولوو در گوتنبرگ بوده اما ما همیشه در بخش متفاوتی از شهر زندگی کرده‌ایم. این برای اولین بار است که به مرکز شهر نقل‌مکان کرده‌ایم تا طیف وسیع‌تری از بازدیدکنندگان را به خود جذب کنیم. هدف ما این است که مطمئن شویم شما به خوبی می‌توانید مسیر پیش روی ولوو را احساس کنید

اما قبل از آنکه به گذشته، حال یا آینده ولوو بپردازیم بهتر است ساختمان این تأسیسات را بررسی نماییم. این ساختمان توسط معماران هنینگ لارسن طراحی شده و فضایی گرد و وسیع دارد. سه تکیه‌گاه چوبی درخت مانند و بزرگ از کف بتنی بالا آمده‌اند و حالتی شبیه یک سایبان بزرگ را تشکیل داده‌اند. استفاده از پنجره‌ها و شیشه‌های بزرگ باعث شده نور زیادی به داخل بتابد و در کل این مجموعه بسیار مدرن و سوئدی کار شده است. ورود به دنیای ولوو رایگان است و با حضور در این ساختمان به فضاهای مراسم، مرکز نمایش با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ نفر و همچنین رستوران دسترسی خواهید داشت. مدیر مجموعه می‌افزاید:

حضور رایگان در این مجموعه اهمیت زیادی در فرهنگ سوئدی دارد. ما می‌خواهیم اینجا یک مقصد جذاب باشد و افراد بخواهند آن را ببینند. ما مردم را دوست داریم و می‌خواهیم اینجا فضایی باشد که اگر به گوتنبرگ آمدید از آن‌ هم بازدید کنید

البته برای حضور در برخی بخش‌ها باید بلیت خریداری کنید و زمانی که این کار را انجام دهید سفر شما با نمایش خودروها شروع نخواهد شد بلکه یک سری ویژگی‌های تعاملی وجود خواهد داشت که بسیاری از آن‌ها طبیعتاً روی ایمنی و محیط‌زیست تمرکز دارند. نگران نباشید! دنیای ولوو جذاب‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. نمایشگاه‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند چگونه ولوو سیستم‌های ایمنی از کمربند ایمنی گرفته تا آدمک‌های تست را ساخته است. در یکی از بخش‌ها شما پرتره‌هایی از افرادی را می‌بینید که جانشان با استفاده از کمربند ایمنی حفظ شده و داستان زندگی آن‌ها نیز پخش می‌شود. در یکی دیگر از بخش‌ها یک شبیه‌ساز رانندگی کارتونی وجود دارد که برای هشدار درباره حواس‌پرتی زمان رانندگی طراحی شده و یک کاراکتر از شما می‌خواهد تا در حین رانندگی یک وظیفه خاص را روی نمایشگر لمسی بزرگ انجام دهید. همچنین می‌توانید در استخر توپ جست‌وجو کرده یا حضور در تونل باد را تجربه کنید.

بخش‌های دیگری نیز در موزه ولوو وجود دارند که جنبه سرگرمی خواهند داشت. در یکی از بخش‌ها نمایشگر منحنی بزرگی قرار دارد که شکل‌ها و تصاویر متنوعی را بر اساس حرکات بازدیدکنندگان می‌سازد. رامی می‌گوید:

ما می‌خواهیم به بازدیدکنندگان نشان دهیم ولوو فقط به خودرو خلاصه نمی‌شود. این برند بسیار روی انسان تمرکز دارد و بنابراین به دنبال این هستیم که نشان دهیم ولوو چگونه می‌تواند از تکنولوژی برای کمک به مردم استفاده کند.

در ادامه بازدید از دنیا و موزه ولوو به برخی از خودروهای حاضر در این ساختمان اشاره می‌کنیم:

  • ولوو OV4 (سال ۱۹۲۷ تا ۱۹۲۹)

این اولین خودروی ولوو است و ۱۰ نمونه اول آن در استکهلم ساخته شده‌اند و سپس شرکت به گوتنبرگ نقل‌مکان کرده است. البته تولید این خودرو به خوبی پیش نرفت چراکه دنده اکسل عقب به نادرستی نصب شده بود و خودرو در اولین تست فقط رو به عقب حرکت می‌کرد. مشتریان همچنین علاقه زیادی به خرید خودروی روباز در سوئد نداشتند مخصوصاً اینکه قیمت آن نیز بالا بود. همین موضوع باعث شد ولوو تا دهه ۴۰ میلادی سودده نباشد.

  • ولوو LV4 (سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۲۹)

اگر فکر می‌کنید استفاده مشترک از پلتفرم‌ها ایده‌ای جدید است در اشتباه هستید. ولوو که با OV4 به مشکل برخورده بود به فکر تولید تراک LV4 افتاد. این خودرو از همان پیشرانه ۲۸ اسب بخار OV4 استفاده می‌کرد اما شاسی آن تقویت شده بود. ۵۰۰ دستگاه اول تولیدی در ۶ ماه به فروش رسیدند تا ولوو به آینده امیدوار باشد.

  • ولوو PV36 کاریوکا (سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۸)

تا دهه ۳۰ میلادی ولوو هنوز نفهمیده بود چگونه خودروهایی سودده بسازد اما از نظر طراحی پیشرفت‌های خوبی داشت. PV36 از بدنه‌ای سرراست سود می‌برد و همین امر راندمان آن را بهبود بخشیده بود. متأسفانه فقط ۵۰۰ دستگاه از این خودرو به فروش رفت. نکته دیگر اینکه کاریوکا نام مستعار یکی از ساکنان ریودوژانیرو برزیل است و مشخص نشده که چرا نام آن با این خودرو همراه شده است.

  • اتوبوس سفید ولوو (سال ۱۹۴۵)

این اتوبوس سفید هم‌اکنون در بخش نمایش ویژه ولوو قرار دارد و جزو شاخص‌ترین محصولات به نمایش درآمده است. در ماه‌های پایانی جنگ جهانی دوم، صلیب سرخ سوئد ناوگانی از خودروها را راهی کمپ‌های اسرا کرد تا زندانیان را نجات داده و به سوئد بازگردانند. ۷۵ خودرو از جمله همین اتوبوس با صدها سفری که انجام دادند باعث حفظ جان بیش از ۱۵ هزار زندانی شدند.

  • ولوو پنتا آکواماتیک (سال ۱۹۵۹ تاکنون)

گروه ولوو فقط روی وسایل نقلیه زمینی کار نمی‌کند. این شرکت در سال ۱۹۵۹ پیشرانه قایق پنتا آکواماتیک را معرفی کرد که ویژگی‌های پیشرفته زیادی داشت. این پیشرانه در تاریخ صنعت قایق‌سازی به عنوان یک تحول مهم ارزیابی می‌شود.

  • ولوو PV445 دوئت (سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۰)

با PV444 بود که شانس به بخش خودروسازی ولوو رو کرد، خودرویی که به عنوان محصولی کوچک و ارزان‌قیمت در سال‌های آخر جنگ جهانی دوم توسعه یافت. PV444 اولین خودروی سودده ولوو بود و شاسی آن برای محصولات متنوعی از جمله PV445 دوئت به عنوان اولین خودروی استیشن شرکت بکار رفت.

  • خودروی ایمنی آزمایشی ولوو (سال ۱۹۷۲)

این خودرو در سال ۱۹۷۲ و در ژنو معرفی شد و آزمایشگاهی برای بررسی تجهیزات ایمنی روی خودروهای تولید انبوه بعدی بود. از جمله این تجهیزات می‌توان به کیسه هوا، دوربین دید عقب، ترمز ضد قفل و سپر جاذب نیرو اشاره کرد. رنگ خاص خودرو هم به خاطر وضوح دید انتخاب شده بود و یک نوار هم روی کاپوت کشیده شد تا درک از عمق را بهبود بخشد.

  • پروتوتایپ برقی ولوو (سال ۱۹۷۶)

یک ولووی برقی رادیکال با ابعادی کوچک؟ این پروتوتایپ را می‌توان جد EX30 دانست. در واقع پروژه موردبحث توسط شرکت مخابرات سوئد برای توسعه یک ون نامه‌رسان بدون آلایندگی کلید خورد و تنها ۲۶۸۰ میلی‌متر طول داشت. قدرت پروتوتایپ برقی ولوو هم به ۱۳ اسب بخار می‌رسید و البته باتری‌ها نیز وزن بالایی داشتند. شارژ این باتری‌ها ۱۰ ساعت طول می‌کشید و فقط شعاع حرکتی ۴۵ کیلومتری را فراهم می‌کردند.

  • کانسپت زیست‌محیطی ولوو (سال ۱۹۹۲)

یکی از چندین کانسپت برجسته ولوو همین محصول است که پیش‌نمایشی از S80 با تکنولوژی‌های جدید بود. در ساخت این کانسپت از متریال بازیافتی استفاده شده است. برای مثال شاسی و کابین پذیرای چنین موادی شده‌اند.

  • ولوو ۷۶۰ GLE (سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۰)

ولوو که از بحران نفتی دهه ۷۰ میلادی آسیب شدیدی دیده بود به دنبال ادغام با ساب یا حتی فروش سهام به دولت نروژ بود اما در نهایت تصمیم گرفته روی تولید خودرویی جدید با کد ۱۱۵۵ تمرکز کند. نتیجه این پروژه خودروی ۷۶۰ بود که وزن و مصرف سوخت کمتری نسبت به مدل ۲۴۰ داشت و طراحی جعبه‌ای نیز باعث شد طرفداران زیادی پیدا کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا