هاست پرسرعت
خودرو

گلف V10 با ۵۰۰ اسب بخار و ۹۱۱ چهار توربو، پروژه‌های مخفی فولکس‌واگن

گلف V10 با ۵۰۰ اسب بخار و ۹۱۱ چهار توربو، پروژه‌های مخفی فولکس‌واگن

گلف ۱۰ سیلندر چهارچرخ محرک و پورشه ۹۱۱ با چهار توربوشارژر ازجمله پروژه‌های جذاب گروه فولکس‌واگن بوده‌اند که تا امروز محرمانه باقی ماندند.

«مارکوس مارکز» مدیر پروژهٔ سوخت مصنوعی پورشه طی مصاحبه‌ای از چند پروژه‌ی مخفی گروه فولکس‌واگن پرده برداشته است. یکی از این پروژه‌ها، گلف با پیشرانهٔ V10 و سامانهٔ چهارچرخ محرک بوده که یک دستگاه از آن ساخته شد. این خودرو از نسل پنجم گلف، به زمانی تعلق دارد که قوی‌ترین نسخهٔ هاچ‌بک فولکس‌واگن مدل R32 با پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری VR6 و ۲۵۰ اسب بخار قدرت بود.

گلف V10 با ۵۰۰ اسب بخار و ۹۱۱ چهار توربو، پروژه‌های مخفی فولکس‌واگن

مثل همهٔ مدل‌های گلف نسل پنج که به بازار عرضه می‌شد، در این نمونه هم پیشرانه به‌صورت عرضی در جلوی خودرو نصب شده بود؛ در حالی که آئودی R8 و لامبورگینی گالاردو موتور V10 به‌صورت طولی پشت صندلی‌ها داشتند. هرچند مارکز مستقیماً در این پروژه شرکت نداشته اما می‌گوید گلف V10 زمانی ساخته شد که ظاهراً فولکس‌واگن دوباره علاقه‌مند به حضور در فرمول یک شده بود. این پیشرانه حدود ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشت و تا ۸,۲۰۰ دور بردقیقه دور می‌گرفت. مارکز پروتوتایپ این خودرو را در مرکز تحقیقات مخفی ولفسبورگ دیده بود:

من آن را دیدم و صدایش را در حال کار شنیدم. کاملاً خودروی دیوانه‌واری بود

گلف V10 با ۵۰۰ اسب بخار و ۹۱۱ چهار توربو، پروژه‌های مخفی فولکس‌واگن

دیگر پروژهٔ مخفی  فولکس‌واگن، پورشه ۹۱۱ با چهار توربوشارژر بوده است. هرچند گروه فولکس‌واگن برای اولین بار تکنولوژی چهار توربوی خود را در اواسط دههٔ ۲۰۰۰ در بوگاتی ویرون ارائه کرد اما پورشه چند سال قبل از این هایپرکار، تکنولوژی چهار توربوشارژ متوالی را توسعه داده بود. درواقع، در موتور ۸ لیتری W16 بوگاتی از فنّاوری‌ای که پورشه قبلاً توسعه داده بود استفاده شد. پس‌ازاین، حتی تولید ۹۱۱ توربو با چهار توربوشارژر در نسل قبلی این خودرو (نسل ۹۹۱ که تا سال ۲۰۱۹ تولید می‌شد) در دست بررسی قرار گرفت.

گلف V10 با ۵۰۰ اسب بخار و ۹۱۱ چهار توربو، پروژه‌های مخفی فولکس‌واگن

به گفتهٔ مارکز، هرچند این توربوشارژرها کوچک بودند اما همچنان مشکلات جانمایی وجود داشت که نمی‌شد آن را برطرف کرد. همچنین در صورت تصادف خودرو از عقب این توربوشارژرها آسیب‌پذیر بودند:

ما از آن [تکنولوژی] در ۹۹۱ توربو استفاده کردیم زیرا از بیشتر لحاظ واقعاً خوب کار می‌کرد. این سیستم قدرت زیادی را یک پیشرانهٔ سه سیلندر تخت بیرون می‌کشید و همچنین گشتاور زیادی هم تولید می‌کرد زیرا توربوشارژرها متوالی بودند و بنابراین اکثر بازه‌های دور موتور را پوشش می‌دادند

بااین‌حال، مارکز در مورد میزان قدرتی که این موتور چهار توربو تولید می‌کرد حرفی نزده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۰ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا