یادگیری برنامه ‌نویسی را از کجا شروع کنیم؟

یادگیری برنامه ‌نویسی را از کجا شروع کنیم؟

یادگیری برنامه ‌نویسی زمانی به موفقیت منجر می‌شود که با علاقه و پشتکار فردی همراه باشد. شناخت زبان‌های برنامه‌نویسی و آگاهی از چالش‌های این مسیر برای موفقیت الزامی است.

در دنیایی زندگی می‌کنیم که کامپیوتر به بخش اصلی آن تبدیل شده است. این امر سبب شده فضای مناسبی برای کسب درآمد از طریق افزایش مهارت در این حوزه فراهم شود. اگر به دنبال یافتن راهی مطمئن برای کسب درآمد عالی و طولانی‌مدت هستید، بهتر است برنامه‌نویسی را یاد بگیرید.

گرایش‌های مختلف برنامه‌نویسی به شما کمک می‌کند که توانایی لازم برای فعالیت در بخش‌های متنوع را داشته باشید. نکته مهم این است که بدانید یادگیری برنامه ‌نویسی را از کجا و چگونه آغاز کنید. اگر تصمیم شما برای ورود به این مسیر قطعی است، توجه به برخی نکات بسیار مهم است. ما مهم‌ترین نکات و دستورالعمل‌های لازم را در ادامه بیان می‌کنیم.

چگونه برنامه‌نویس شویم؟

با نگاهی ساده به پول‌سازترین مشاغل جهان مطمئنا با نام برنامه‌نویسی مواجه می‌شوید. اما بدون شک درآمدزایی تنها دلیل مناسب برای ورود به این مسیر نیست. زیرا سختی و چالش‌های این راه آنقدر زیاد است که بدون عشق و علاقه نمی‌توانید موفق شوید. مواردی که به شما کمک می‌کند در کار خود موفق باشید عبارتند از:

انتخاب بر اساس علاقه

برای برنامه‌نویسی عشق و علاقه مهم‌ترین عامل است. زیرا کارشناسان توصیه می‌کنند برای افزایش احتمال موفقیت در این مسیر باید از سنین پایین و نوجوانی در دوره‌های آموزشی شرکت کنید. پس اگر عشق و علاقه در کار نباشد، نمی‌توانید به موفقیت خود در آینده امیدوار باشید. البته علاقه به‌تنهایی نمی‌تواند موفقیت را تضمین کند. باید پشتکار و تمرین فراوانی داشته باشید. اغلب افرادی که تنها برای انگیزه‌های مالی وارد این عرصه شده‌اند، پس از مواجهه با چالش‌ها و مشکلات فراوان در مسیر یادگیری برنامه ‌نویسی از ادامه راه منصرف می‌شوند. پس قبل از هر چیز تمام واقعیت را درباره برنامه‌نویسی، موقعیت‌های شغلی، مشکلات و موانع احتمالی موجود در این مسیر بشناسید و در نهایت تصمیم قطعی بگیرید و قدم در این راه بگذارید.

انتخاب بستر مناسب برای یادگیری

کاربرد‌های گسترده این حوزه سبب تدوین دور‌های متنوع برای آموزش برنامه ‌نویسی شده است. اگر بعد از بررسی تمام موانع تصمیم قطعی برای آغاز این مسیر گرفته‌اید، باید بستر مناسب برای ادامه فعالیت خود را انتخاب کنید. در حالت کلی می‌توان برنامه‌نویسی را ‌به سه دسته دسکتاپ، تحت وب و موبایل تقسیم کرد.

  • برنامه‌نویسی دسکتاپ: با یادگیری این مهارت قادر به ساخت برنامه‌های قابل‌اجرا روی سیستم‌های خانگی یا لپ‌تاپ‌ها خواهید بود. بسیاری از نرم‌افزار‌های دسکتاپی که با آن کار کرده‌اید مانند ورد یا آفیس و نرم‌افزار‌های مالی و حسابداری به این حوزه مربوط می‌شود.
  • برنامه‌نویسی تحت وب: هدف اصلی این رشته ایجاد بستر مناسب برای انجام فعالیت‌های مختلف مانند خرید، فروش، برگزاری سمینار‌ها و بسیاری موارد دیگر از طریق مرورگر‌ها است. این بخش به دو قسمت بک‌اند و فرانت‌اند تقسیم می‌شود. فرانت‌اند به مسائلی مانند طراحی سایت‌ها می‌پردازد که می‌توانید این مسیر را با آموزش html آغاز کنید. اما بک‌اند منطق سروری را در بستر وب تعریف می‌کند.
  • برنامه‌نویسی موبایل: یکی دیگر از بستر‌هایی که می‌توانید در مسیر یادگیری برنامه ‌نویسی انتخاب کنید، طراحی انواع برنامه‌ها و نرم‌افزار‌های متناسب با سیستم‌عامل‌های مختلف است. البته فراموش نکنید اصول طراحی نرم‌افزار برای سیستم‌عامل‌های اندرویدی و ios با یکدیگر متفاوت است. پس قبل از ورود به دوره باید سیستم‌عامل موردنیاز خود را انتخاب کنید. به دلیل اینکه گوشی‌های دارای سیستم‌عامل اندروید در ایران و جهان کاربرد بیشتری دارند یادگیری اصول برنامه‌نویسی اندروید کاربردی‌تر خواهد بود.

برای شروع یادگیری برنامه ‌نویسی باید چه کاری انجام دهیم؟

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان برای یادگیری انواع زبان‌های برنامه‌نویسی از آن‌ها استفاده کرد. اگر علاقه دارید به‌صورت خودآموز و با استفاده از سایت‌ها و فیلم‌های آموزشی رایگان مهارت نسبی در این حوزه به دست آورید باید از برخی ویژگی‌ها مانند مهارت درک و فهم زبان انگلیسی، صبر، علاقه، پشتکار، برنامه‌ریزی و وقت کافی برای تمرین برخوردار باشید. اما ساده‌ترین راه این است که در در دوره‌های حضوری یا آنلاین شرکت کنید. سایت مداد سبز بستری ایجاد کرده که می‌توانید آموزش‌های مبتدی تا پیشرفته را با شرکت در دوره‌های حضوری یا آنلاین کسب کنید.

ممکن است ذهن شما با این سؤال درگیر شده باشد که یادگیری برنامه ‌نویسی چقدر طول می‌کشد؟ نمی‌توان زمان دقیقی برای آن تعیین کرد. زیرا میزان سختی زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف با یکدیگر متفاوت است. علاوه بر این، سطح هوش و میزان تلاش افراد با یکدیگر فرق دارد. این دو عامل در افزایش یا کاهش مدت دوره آموزش دخالت مستقیم دارند. با این حال، برخی از دوره‌های آموزشی که می‌توانید با توجه به علاقه و نیاز خود در آن‌ها شرکت کنید عبارتند از:

دوره آموزش پایتون

پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی نسبتا آسان است که می‌توانید از سنین پایین و دوره نوجوانی نیز در این دوره‌ها شرکت کنید. open source بودن، شی گرایی، کتابخانه‌های رایگان قدرتمند و چند منظوره بودن مزیت‌های اصلی این زبان برنامه‌نویسی هستند. دوره یادگیری پایتون در مقایسه زبان‌های پیچیده برنامه‌نویسی کمتر است.

دوره آموزش php

Php یکی از زبان‌های بسیار محبوب در برنامه‌نویسی است. آموزش php برای طراحی سایت و ساخت نرم‌افزارهای‌های تحت وب اهمیت فراوانی دارد. فریم ورک‌های متنوع این زبان برنامه‌نویسی علاوه بر صرفه‌جویی در زمان لازم برای کدنویسی به کاهش هزینه توسعه‌دهندگان وب و افزایش امنیت نرم‌افزار‌ها کمک می‌کند. بازار کاری بسیار مناسب این زبان برنامه‌نویسی به شما کمک خواهد کرد که در یافتن شغل مناسب موفق‌تر باشید.

دوره آموزش جاوا اسکریپت

با اطمینان می‌توان گفت استفاده از سه زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت، CSS و HTML گزینه اصلی و کاربردی برای ساخت صفحات وب و نرم‌افزار‌های تحت وب است. افرادی که قصد دارند در حوزه برنامه‌نویسی موبایلی مشغول به کار شوند، باید از طریق آموزش جاوا اسکریپت مهارت خود را افزایش دهند. یادگیری این زبان نسبتا ساده بوده و کاربرد گسترده‌ای در صنایع و بخش‌های مختلف دارد.

سخن پایانی

یکی از مهارت‌هایی که ورود به بازار کار را ساده‌تر می‌کند، یادگیری برنامه ‌نویسی است. البته پیچیدگی‌ها و چالش‌های موجود در این مسیر سبب شده که کسب مهارت در این حوزه به علاقه شخصی و پشتکار فردی وابسته باشد. قبل از اینکه در این مسیر قدم بگذارید، باید زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب دنیا را بشناسید و بستر مناسب برای فعالیت خود را انتخاب کنید. در نهایت با صرف وقت کافی و پشتکار می‌توانید مسیر موفقیت خود را کوتاه‌تر کنید. برای یادگیری رایگان برنامه نویسی می توانید به سایت مداد سبز مرجع آموزش های برنامه نویسی مراجعه کنید.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.د.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل