یادی از بوگاتی شیرون کانسپت، پدر ویرون با پیشرانه 18 سیلندر
یادی از بوگاتی شیرون کانسپت، پدر ویرون با پیشرانه 18 سیلندر
کانسپت شیرون که در سال ۱۹۹۹ با پیشرانهٔ W18 تنفس طبیعی معرفی شد، پیشنمایشی از ویرون محسوب میشد که شش سال بعد به بازار آمد.
بوگاتی داستان پرفرازونشیبی دارد. این شرکت در سال ۱۹۶۳ ورشکست شد و در دههٔ ۹۰ برای مدت کوتاهی احیا شد و دوباره سقوط کرد. سپس گروه فولکسواگن در سال ۱۹۹۸ این برند را خرید و تصمیم گرفت برای دومین بار به شکلی باشکوه بوگاتی را احیا کند. هرچند اولین بوگاتی تولیدی زیر چتر فولکسواگن در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد اما پیشنمایش ویرون شش سال قبل با کانسپتی بنام شیرون ۱۸.۳ ارائه شده بود. این کانسپت که در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۹ رونمایی شد، مسیر جدیدی را برای بوگاتی ایجاد کرد.
البته جهان ظاهری نهایی هایپرکار تولیدی بوگاتی را در کانسپت ۱۸.۴ ویرون دید که چند ماه بعد معرفی شد اما شیرون ۱۸.۳ پایه و اساس این هایپرکار را بنیان نهاد. دماغهٔ مشابه پاکت نامه، چراغهای چندضلعی کشیده و جلوپنجرهٔ نعل اسبی نمادین عناصری بودند که در ویرون به تولید رسیدند. بااینحال، طراحان از شیشهٔ جلو به بعد، همهچیز کانسپت شیرون را به سطل آشغال ریختند و ویرون تولیدی در عقب هیچ شباهتی به این کانسپت نداشت. ایتالدیزاین که شیرون ۱۸.۳ را طراحی کرده بود، در قسمتهای مختلف از گذشتهٔ درخشان بوگاتی الهام گرفت.
بخش عقبی شیرون با گلگیرهای پهن یادآور بوگاتی تایپ ۵۷ بود و رینگها از خودروی مسابقهای تایپ ۳۵ گرفته شده بودند. ویژگیهایی از داخل کانسپت شیرون هم به ویرون راه پیدا کردند. بهعنوانمثال، چرم باکیفیت در سراسر کابین و تریم آلومینیومی در اطراف صفحه آمپر و دستهدنده عناصری بودند که بعداً در ویرون دیدیم. برجستهترین ویژگی این کانسپت اما پیشرانهٔ آن بود. پشت صندلیهای شیون یک موتور ۶.۳ لیتری W18 تنفس طبیعی قرار گرفته بود که از سه ردیف شش سیلندر تشکیل شده و ۵۵۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این همان پیشرانههای بود که قبل از شیرون در کانسپتهای EB118 و EB218 ارائه شده بود.
این پیشرانه اما در ویرون کاملاً متحول شد. بوگاتی این موتور را از W18 به W16 تبدیل کرد که شامل چهار ردیف چهارتایی میشد. علاوه بر این، با استفاده از چهار توربوشارژر و رساندن حجم موتور به ۸ لیتر، خروجی پیشرانه با افزایش چشمگیری به ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۵۰ نیوتن متر گشتاور رسید. دوران این نیروگاه جذاب اما رو به پایان است زیرا سه سال پیش بوگاتی به ریمک پیوست و قرار است ۲۰ ژوئن برابر با ۳۱ خرداد جانشین شیرون را پیشرانهٔ V16 هیبریدی معرفی شود. گفته میشود این هایپرکار جدید از بوگاتی تایپ ۵۴ آتلانتیک و تایپ ۴۱ رویال الهام خواهد گرفت یعنی دقیقاً همان کاری که با کانسپت شیرون در ربع قرن پیش انجام شد؛ بنابراین، دورهٔ جدید بوگاتی باید احساس آشنایی داشته باشد.
مجله خبری gsxr