هاست پرسرعت
خودرو

۵۸ درصد برندهای خودروسازی چین سابقه کمتر از ۱۰ سال دارند!

۵۸ درصد برندهای خودروسازی چین سابقه کمتر از ۱۰ سال دارند!

صنعت خودروی چین با سرعتی باورنکردنی به پیش می‌رود اما باید دانست ۵۸ درصد برندهای خودروسازی این کشور سابقه‌ای کمتر از ۱۰ سال دارند!

اندکی پس از وقوع بحران مالی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ و رکورد اقتصادی اروپا بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، صنعت خودرو شاهد حذف تعداد قابل‌توجهی از برندهای دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز بود. این بحران تأثیر مستقیمی روی میزان فروش خودروها گذاشت و باعث شد بازارها کوچک‌تر شوند. خودروسازان که از اواخر دهه ۹۰ میلادی رشد محسوسی را تجربه کرده بودند با وقوع این بحران مالی مجبور شدند از شر برندهای ضعیف‌تر خود خلاص شوند. جنرال موتورز احتمالاً شاخص‌ترین خودروسازی است که از این بحران مالی تأثیر پذیرفت. این خودروساز آمریکایی در اواخر دهه ۹۰ میلادی برندهای زیادی را زیر چتر خود داشت اما امروز فقط ۴ برند باقی مانده‌اند. کرایسلر و فورد نیز با برخی از برندهای خود یعنی پلیموث، ایگل و مرکوری خداحافظی کرده‌اند. در اروپا نیز برندهایی همچون روور و ساب ناپدید شده‌اند و برخی دیگر همچون لانچیا نیز به مدد تولید فقط یک خودرو زنده مانده‌اند.

اما وضعیت در چین تقریباً برعکس بوده است. در اولین سال‌های قرن جدید میلادی بازار خودروی چین حدود ۲۵ برند داشت. در آن زمان چین عموماً مشغول تولید خودروهای اروپایی و ژاپنی قدیمی بود، خودروهایی که به‌صورت محلی و در بازاری نسبتاً کوچک عرضه می‌شدند؛ اما بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ تعداد ۱۴ برند دیگر نیز از راه رسیدند. چین نه تنها به بهشتی امن برای خودروسازان داخلی تبدیل شد بلکه برندهای غربی نیز می‌خواستند با نفوذ به بازار این کشور از شر بحران مالی غربی‌ها رها شوند. صنعت خودروی چین در سال ۲۰۰۸ بزرگ‌ترین بازار از نظر تولید خودرو بود و از آن زمان تاکنون همین روند رو به رشد را حفظ کرده است.

با رشد روزافزون تقاضا و بهبود درآمد مشتریان چینی صنعت خودروی این کشور نیز شروع به معرفی محصولات و برندهای جدید کرد. بین سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در کل ۱۲ برند خودرویی جدید با نام های مکسوس، بیجینگ اتو، VGV، هاوال، ژیپنگ، نیو، کووین (نام کنونی این شرکت کایی است)، هوزون، لیپ موتور، ولتمیستر، انویت و لی اتو پدیدار شدند. تولید خودروهای برقی و محبوبیت آن‌ها به همراه تعهد قوی دولت چین به سیاست‌های اقتصادی صحیح باعث شد برندهای خودرویی بیشتری هم تأسیس شوند. از سال ۲۰۱۶ تاکنون حدود ۵۰ شرکت خودرویی جدید پدیدار شده‌اند و به مشتریان چینی این امکان را داده‌اند تا از بین ۹۹ برند مختلف خودروی مدنظر خود را انتخاب کنند. به همین خاطر صنعت خودروی چین بسیار بزرگ و جوان است به‌ گونه‌ای که ۵۸ درصد برندهای چینی سابقه‌ای کمتر از ۱۰ سال دارند. بخش اعظم رشد استثنایی برندهای خودروسازی در این کشور به علاقه شرکت‌های خودروسازی برای شناخته شدن به عنوان برندی خلاق و نوآور مربوط می‌شود. رشد فروش خودروهای برقی نیز تأثیر زیادی روی این روند داشته است.

چین بزرگ‌ترین بازار خودروهای سبک دنیاست و هرساله حدود ۲۵ میلیون خودرو در این کشور فروخته می‌شوند. سال پیش چین حدود ۳۲ درصد از کل فروش خودرو در دنیا را به خود اختصاص داد که معادل فروش کشورهای آمریکا، هند، ژاپن و آلمان است. به همین خاطر فرصت‌های زیادی برای همه وجود دارد و شرکت‌های مختلف استراتژی معرفی محصولات مشترک با برندهای متفاوت را در پیش گرفته‌اند. ۹۹ برندی که امروز در بازار چین حضور دارند حدود ۴۰ گروه خودرویی را تشکیل می‌دهند هرچند همه آن‌ها موفق نیستند و در سال‌های اخیر برخی برندها به خاطر فروش پایین حذف شده‌اند.

پویایی بازار خودروی چین منحصربه‌فرد است. تقاضای محلی بالا، حمایت قوی دولتی و تعهد به توسعه خودروهای برقی یک سناریوی عالی برای تولد برندهای جدید خواهد بود. ۶ برند جدید تنها در همین سال جاری معرفی شده‌اند و انتظار می‌رود تا چند ماه آینده ۳ برند جدید دیگر نیز شروع به کار کنند. اروپا، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی وضعیت مشابهی ندارند. واقعیت این است که در ۸ سال گذشته تنها برخی برندهای جدید متولد یا احیا شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان پولستار، کوپرا، جتا، جنسیس، رم و دی اس را نام برد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا