هاست پرسرعت
خودرو

۵ تصور غلط درباره خودروهای برقی از زبان مدیرعامل جنرال موتورز

۵ تصور غلط درباره خودروهای برقی از زبان مدیرعامل جنرال موتورز

«مارک رئوس»، مدیرعامل جنرال موتورز، در مصاحبه اخیر خود با رسانه‌ها به سوء برداشت‌های موجود درباره خودروهای برقی اشاره کرد. این مدیر بالارده آمریکایی در مصاحبه‌اش با رسانه «اینسایدر» به مسیر آینده شرکت تحت مدیریتش اشاره کرد و افزود که جنرال موتورز در آینده به خودروسازی تماما برقی تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل GM معتقد است که خودروهای درون‌سوز و برقی امکان تعامل و همزیستی با یکدیگر را دارند. او نهایتا پیشنهاد می‌دهد که با بهبود فناوری موجود در باتری‌های خودرو، می‌توان از فشار حاضر روی شبکه برقی ملی کشورهای دارای زیرساخت شارژ خودرو کاست.

رئوس در این مصاحبه می‌گوید که با ورود خودروهای برقی به بازار اتوموبیل، خواه‌وناخواه تصورات اشتباهی درباره نحوه درآمدزایی و سوددهی خودروسازان برقی و حذف مدل‌های درون‌سوز از چرخه بازار به وجود آمده است.

او افزود که GM درحال یافتن راهی برای تبدیل‌شدن به پرچمدار بازار خودروهای برقی است پس در این راستا میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده تا حتما تک‌تک مدل‌هایش را برقی کند. رئوس نوید آینده‌ای بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی و انتشار کربن صفر را نیز داد. او اما اعتقاد دارد که برخی از ابهامات پیش‌آمده پیرامون عملکرد جنرال موتورز، به‌خاطر رقابت این مجموعه با شرکت‌های پیش‌گامی چون تسلا، ریویان و لوسید ایجاد شده که نهایتا به سردرگمی متخصصان و مردم عادی ختم شده است.

پریوس هیبرید

شرکت‌ها برای رسیدن به مرحله تولید خودروهای برقی نیازی به ساخت مدل‌های هیبریدی ندارد

برخی از خودروسازان برای ترک خودروخای درون‌سوز و ورود به بازار مدل‌های برقی یک توقف کوتاه داشته‌اند. برای نمونه می‌توان به تویوتا اشاره کرد که درکنار سرمایه‌گذاری روی مدل‌های برقی آینده، همچنان روی نسخه‌های هیبریدی خودروهایش نیز حساب ویژه‌ای باز می‌کند. همین مسئله از نظر رئوس باعث ایجاد یک گمانه‌‎زنی نادرست در صنعت شده است. او درعین اشاره به سودآوری GM از مدل‌های برقی‌اش تا سال ۲۰۲۵، این‌گونه توضیح می‌دهد:

ما تصمیمی برای سرمایه‌گذاری روی هیبریدها نداریم.

۵ تصور غلط درباره خودروهای برقی از زبان مدیرعامل جنرال موتورز

جنرال موتورز در سال ۲۰۱۹ به تولید آخرین خودروی هیبریدی‌اش یعنی شورولت ولت پایان داد.

اگر به برخی از شرکت‌های دیگر که قصد تولیدخودروهای برقی را دارند نگاهی بیاندازید، تصویر سودآوری نسبتا متفاوتی را خواهید دید.

تیم‌های توسعه‌دهنده خودروهای برقی و درون‌سوز می‌توانند درکنار یکدیگر کار کنند

رئوس روی میز کاری خود در دفتر مرکزی جنرال موتورز، یک پایه تزئینی دارد که روی آن، عبارت «همزیستی» حک شده است. این همزیستی به همزیستی‌های نژادی، مذهبی یا… اشاره ندارد بلکه درباره هماهنگی موتورهای احتراق‌داخلی و اجزای باتری سخن می‌گوید که درحقیقت، همان رویکرد GM برای استفاده از مهندسانش به شمار می‌رود.

راه‌حل ما همین است. مردم جلو و عقب می‌روند.

۵ تصور غلط درباره خودروهای برقی از زبان مدیرعامل جنرال موتورز

یکی از رقبای اصلی جنرال‌ موتورز یعنی فورد تصمیم گرفته تا تجارت ساخت خودروهای برقی‌اش را از تولید مدل‌های درون‌سوز جدا کند و برای آن‌ها دپارتمان‌های مخصوص خود را درنظر بگیرد؛ بنابراین ساخت نمونه‌های برقی و درون‌سوز به‌صورت همزمان و مستقل از یکدیگر توسعه خواهند یافت تا بقای فورد را تضمین کنند.

خودروهای برقی باعث افزایش بار روی شبکه برق‌رسانی نخواهند شد

بسیاری افراد نگران‌اند که زیرساخت‌های کهنه برقی پاسخگوی نیاز شارژ باتری خودروهای EV نخواهند بود.

رئوس می‌گوید که GM و سایر تولیدکنندگان هم‌اکنون درحال کار روی این مسئله هستند تا آن را با استفاده از ذخیره انرژی و فناوری اشتراک‌گذاری انرژی از وسیله‌نقلیه به شبکه مرتفع سازند. جنرال موتورز در همین راستا یک دپارتمان جدید را موسوم‌به «GM Energy» بنیان نهاده است. وظیفه دپارتمان یادشده طراحی و ساخت محصولی است که بتواند انرژی بلااستفاده را از وسایل‌نقلیه دریافت کند و در ساعات اوج مصرف، به‌منظور کاهش بار بر شبکه برق به آن تزریق کند.

مردم می‌گویند که اوه! امکان ندارد شبکه برق‌رسانی یارای پشتیبانی از خودروهای برقی را داشته باشد. نه… این درست نیست.

۵ تصور غلط درباره خودروهای برقی از زبان مدیرعامل جنرال موتورز

تجربه شارژ خودرو با تجربه رانندگی آن یکی نیست

رئوس می‌گوید که وقتی راننده‌ها، خودروهای برقی‌شان را بر پایه تجربه شارژ شدنش قضاوت می‌کنند، متحیر می‌شود. او با اذعان به این حقیقت که زیرساخت موردنیاز برای شارژ راه زیادی را در پیش دارد می‌گوید که جنرال موتورز مدل‌های الکتریکی‌اش را به‌گونه تولید کرده که بتوانند همانند مدل‌های درون‌سوز خود را از یک مرکز شارژ به‌راحتی به مرکز شارژ بعدی برسانند.

او افزود که جنرال موتورز از طریق ارتباط و همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه شارژ و سایر ایستگاه‌های سوخت‌رسانی، درحال کار روی بهبود تجربه شارژ است تا راننده‌ها به‌جای تمرکز روی این مورد، به تجربه رانندگی خودرو توجه کنند که حاصل تلاش مهندسان این شرکت است؛ خودروهایی چون کادیلاک لیریک و جمس هامر EV.

همه این‌ها درحال اتفاق افتادن است اما آیا بی‌نقص محسوب می‌شود؟ نه!

کادیلاک لیریک

تثبیت و ادغام صنعت شارژ به نفع راننده‌ها خواهد بود

با داغ‌تر شدن بازار خودروهای برقی و صنعت شارژ این محصولات تازه، استارتاپ‌های زیادی در چند سال گذشته با دشواری مواجه شده‌اند. افزایش تمایل شرکت‌های بزرگ برای مالکیت این شرکت‌ها و ادغام با یکدیگر، تعداد فعالان این حوزه را کاهش می‌دهد اما رئوس معتقد است که این مسئله لزوما به چیز بدی به شمار نمی‌رود:

گمان نمی‌کنم که این حرکت ناسالمی باشد. هرکسی که نمی‌تواند به‌راحتی در این زمینه درآمدزایی کند.

به همین دلیل است به نظر من که همکاری‌ها خیلی خیلی خوب هستند. کسانی که این سازوکار را درک می‌کنند و سرمایه خود را در جای درست قرار می‌دهند مسلما سود خواهند کرد.

۵ تصور غلط درباره خودروهای برقی از زبان مدیرعامل جنرال موتورز

نظر شما درباره صحبت‌های رئوس چیست؟ آیا واقعا ادغام شرکت‌های کوچک و تشکیل ابرشرکت‌های مسلط‌تر به نفع خریداران است؟ آیا جنرال موتورز با این اقدامات و با شعار تبدیل‌شدن به پرچمدار تولید خودروهای برقی، قصد ایجاد انحصار در بازار دارد؟! آیا این مجموعه بزرگ به واسطه همکاری خود با شرکت‌های پشتیبان تولید خودروهای برقی، توان رقابتی جانانه با بزرگان این حوزه را دارد؟!

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا