هاست پرسرعت
تجارت الكترونيك

۷۰ درصد ترافیک پستی مربوط به کالاهای تجارت الکترونیکی است

۷۰ درصد ترافیک پستی مربوط به کالاهای تجارت الکترونیکی است

دبیر علمی نخستین نمایشگاه صنعت پست ایران گفت: کسانی که با خدمات تجارت الکترونیک کار می‌کنند می‌دانند که امروز پست به عنوان سکوی تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند. اکنون بیش از ۷۰ درصد از ترافیک پستی را کالاهای تجارت الکترونیک تشکیل می‌دهند و کار اصلی پست، خدمت‌رسانی به تجارت الکترونیک است.

به گزارش gsxr محمدرضا قادری دبیر این نمایشگاه به ایرنا گفت: شرکت ملی پست ایران به عنوان اصلی‌ترین بازیگر حوزه پستی تصمیم دارد که برای نخستین بار کل زنجیره خدمات پستی کشور را در قالب یک نمایشگاه در کنار یکدیگر جمع کند. این زنجیره از تامین‌کنندگانِ لوازم و مواد مصرفی خدمات پستی، تولیدکنندگان تجهیزات برای ارائه خدمات و تولیدکنندگان نرم افزار و زیرساخت‌های ارتباطی و… تشکیل شده است.
قادری تاکید کرد: امروزه خدمات پستی به عنوان زیرساخت و سکوی تجارت الکترونیک در دنیا شناخته می‌شود. از این رو بخش مهمی از نمایشگاه را به ارائه دهندگان خدمات لجستیک تجارت الکترونیک اختصاص می‌دهیم.
وی ادامه داد: صنعت پست به بلوغ خوبی در کشور رسیده و قصد داریم در نمایشگاه صنعت پست، این پیشرفت‌ها را برای عموم مردم به نمایش بگذاریم.

قادری تاکید کرد: در گذشته شیوه ارسال نامه و آدرس نویسی روی پاکت را برای ما آموزش می‌دادند؛ اما امروز ما به دانش آموزان و دانشجویان یاد می‌دهیم که چطور می‌توانند با استفاده از خدمات پستی یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنند یا یک شغل خانگی برای خودشان داشته باشند. یا اگر اگر کسب و کاری دارند، بتوانند با استفاده از خدمات پستی آن را به صورت آنلاین و اینترنتی ارائه دهند.

دبیر علمی نمایشگاه صنعت پست گفت: کسانی که با خدمات تجارت الکترونیک کار می‌کنند، با خدمات به‌روز شرکت پست آشنا هستند و می‌دانند که امروز پست به عنوان سکوی تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند. اما تصور دیگران این است که هنوز رسالت پست رساندن نامه است و هنوز آن ذهنیت را از پست دارند، در حالی که اکنون بیش از ۷۰ درصد از ترافیک پستی را کالاهای تجارت الکترونیک تشکیل می‌دهند و کار اصلی پست خدمت‌رسانی به تجارت الکترونیک است. یکی از اهداف نمایشگاه همین آشنایی اقشار مختلف مردم با خدمات پستی است.

دبیر علمی نمایشگاه صنعت پست با اشاره به سرانه پستی کشورمان، گفت: ما در شرکت ملی پست ایران سالانه حدود ۳۰۰ میلیون مرسوله داریم که سرانه متوسط برای هر ایرانی حدود ۳ بسته در سال است. اما این سرانه در کشورهای پیشرفته بسیار بیشتر است.
قادری تاکید کرد: در کشورهایی مانند سوئیس و آلمان، هنوز فرهنگ مکتوب برای مردم اهمیت دارد. آنجا هر خرید اینترنتی انجام می‌دهید، فیش واریزی آن برای شما ارسال می‌شود. یکی از مسئولان کشور سوئیس می‌گفت؛ با اینکه ما در کشورمان بهترین بانک‌ها را داریم، اما مردم ما علاقه به نگه‌داری اسکناس دارند. علت این امر هم همین فرهنگ مکتوب در این کشورها است. هر خریدی که انجام می‌دهند یا هر قبضی که پرداخت کنند، رسیدِ آن برایشان پست می‌شود.

دبیر علمی نمایشگاه صنعت پست با اشاره به پدیده‌ خودپستچی‌گری در کشور گفت: در کشورهای پیشرو پدیده‌ای به نام خودپستچی‌گری نداریم. شما در طول سال چند بار برای خرید بیرون می‌روید؟ یا برای تحویل کالایی خودتان وارد عمل می‌شوید و با خودروی شخصی خودتان آن کالا را به مقصد می‌رسانید؟ وقتی سوخت اینقدر ارزان است که حتی مردم هم سوبسید می‌گیرند، خب طبیعی است که خودشان خودپستچی‌گری می‌کنند. چنین اتفاقی در کشورهای پیشرفته اصلا رخ نمی‌دهد؛ علتش هم این است که سوخت آنقدر گران است که اصلا به صرفه نیست که برای جابه‌جاییِ یک بسته خاص با ماشینِ شخصی وارد عمل شوند. همین پدیده خودپستچی‌گری موجب ایجاد ترافیک و آلودگی و ترددهای بسیاری می‌شود.
قادری گفت: اگر مردم ما با فرهنگ پست و خدمات پستی آشنا شوند و بتوانند به بهترین شکل از این خدمات استفاده کنند؛ بخش زیادی از ترافیک، آلودگی و ترددهای درون شهر کاهش خواهد یافت.

نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پست ایران، به همت شرکت ملی پست ایران و در بخش‌های تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته؛ خردادماه سال جاری در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
 

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا