هاست پرسرعت
خودرو

۹ خودروی ژاپنی که همه باید رانندگی با آن‌ها را تجربه کنند

۹ خودروی ژاپنی که همه باید رانندگی با آن‌ها را تجربه کنند

در این مطلب با تعدادی خودروی ژاپنی یا JDM آشنا خواهیم شد که هر عشق ماشینی در طول زندگی خود حداقل یک بار باید نشستن پشت فرمان آن‌ها را تجربه کند.

جامعهٔ JDM (مخفف خودروهای بازار داخلی ژاپن) یکی از گسترده‌ترین گروه‌ها در فرهنگ خودرو محسوب می‌شود. این خودروها که بیشتر از کوپه‌ها و سدان‌های اسپرت هستند، در سراسر جهان طرفداران زیادی دارند. ازاین‌رو، در ادامه به معرفی ۱۰ خودروی JDM خواهیم پرداخت که باید تا پیش از مرگ با آن‌ها رانندگی کنید. این خودروها به نمادهایی تبدیل شده‌اند که هر عشق ماشینی در طول زندگی خود حداقل یک بار باید نشستن پشت فرمان آن‌ها را تجربه کند.

نیسان اسکای‌لاین GT-R

۹ خودروی ژاپنی که همه باید رانندگی با آن‌ها را تجربه کنند

یکی از اولین خودروهایی که هنگام صحبت از JDM به ذهن می‌آید نیسان اسکای‌لاین است. پیشینهٔ اسکای‌لاین GT-R به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد اما این نسل R32 بود که بیش از همه توجهات را جلب کرد و لقب گودزیلا را به خود اختصاص داد. بعداً نیز نسل‌های R33 و R34 راه موفق قبل را ادامه دادند. خانوادهٔ اسکای‌لاین از تطبیق‌پذیری فوق‌العاده بالا برای تیونینگ گرفته تا حضور در فیلم‌های سریع و خشن، جایگاه خود را در فرهنگ خودرویی JDM کاملاً تثبیت کرده است.

مزدا RX-7

۹ خودروی ژاپنی که همه باید رانندگی با آن‌ها را تجربه کنند

مزدا RX-7 هم یکی دیگر از خودروهایی است که پس از حضور در بازی‌های ویدئویی و فیلم‌های سینمایی به نماد JDM تبدیل شد. در مورد پیشرانهٔ وانکل نه‌چندان خوش‌نام این ماشین و حساسیت بالا به تعمیر و نگهداری حرف‌های زیادی زده شده اما برای کسانی که با این موضوع مشکلی ندارند، RX-7 راهی فوق‌العاده برای قدم گذاشتن به دنیای JDM محسوب می‌شود.

تویوتا سوپرا MK4

۹ خودروی ژاپنی که همه باید رانندگی با آن‌ها را تجربه کنند

هیچ لیستی از خودروهای JDM بدون حضور تویوتا سوپرا کامل نخواهد بود. هرچند پیشینهٔ این خودرو به اواخر دههٔ ۷۰ بازمی‌گردد اما سوپرا در نسل چهارم خود به اوج شهرت و محبوبیت رسید و به یک از نمادهای غیرقابل‌انکار JDM تبدیل شد. نسل چهارم سوپرا آن‌قدر محبوب و خوش‌نام بود که نسل پنجم با پلت‌فرم و پیشرانهٔ ب‌ام‌و هرگز نتوانست دل علاقه‌مندان JDM را به دست آورد.

هوندا پرلود تایپ S

۹ خودروی ژاپنی که همه باید رانندگی با آن‌ها را تجربه کنند

پرلود محبوبیت کمتری نسبت به برادران مشهورتر خود مثل سیویک و اینتگرا دارد و در ایالات‌متحده هم چندان شناخته‌شده نیست ولی پرلود تایپ S به لطف ویژگی‌های لوکس و جذابی مثل صندلی‌های پریمیوم، سانروف، بال عقب و پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری با ۲۲۰ اسب بخار قدرت، تعادلی عالی بین راحتی و پرفورمنس را ارائه می‌کند.

میتسوبیشی لنسر اوولوشن

۹ خودروی ژاپنی که همه باید رانندگی با آن‌ها را تجربه کنند

لنسر اوو با میراث رالی و ظاهر چشمگیرش، جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ JDM دارد. این خودرو به‌عنوان یک سدان پرفورمنس، برای کسانی که خواهان یک ژاپنی اسپرت هستند بدون آنکه کارایی خانوادگی را قربانی کنند گزینهٔ ایده‌آلی خواهد بود. لنسر اوو V اواخر دههٔ ۹۰ به لطف ویژگی‌های ظاهری که از خودروی رالی WRC قرض گرفته بود، یکی از زیباترین مدل‌ها در خانوادهٔ اوو محسوب می‌شود.

سوبارو WRX STi

۹ خودروی ژاپنی که همه باید رانندگی با آن‌ها را تجربه کنند

خیلی‌ها سوبارو را با WRX و خصوصاً نسخهٔ STi می‌شناسند. این ماشین هرچند در نسل کنونی شکوه و جذابیت گذشتهٔ خود را ندارد اما در سال‌های نه‌چندان دور یکی از مدل‌های جذاب دنیای JDM محسوب می‌شد. WRX که در سال ۱۹۹۲ متولد شد، ابتدا نسخه‌ای پرفورمنس از ایمپرزا بود که به‌صورت سدان و هاچ‌بک تولید می‌شد اما از سال ۲۰۱۴ به مدلی مجزا تبدیل و فقط به‌صورت سدان ارائه شد.

هوندا سیویک تایپ R

۹ خودروی ژاپنی که همه باید رانندگی با آن‌ها را تجربه کنند

نسل اول سیویک تایپ R متعلق به اواسط دههٔ ۹۰، با وزن سبک، چابکی بالا، پیشرانهٔ VTCE با قابلیت تیونینگ بالا و دیفرانسیل لغزش محدود، تجربهٔ رانندگی فراموش‌نشدنی را ارائه می‌کند. سیویک تایپ R پیش از دوران توربوشارژ خود هیچ‌گاه راهی بازار آمریکا نشد و هرچند مدل‌های جدید این هاچ‌بک داغ ژاپنی رانندگی جذابی دارند اما نسل‌های ابتدایی خلوص تنفس طبیعی را ارائه می‌کردند.

نیسان سیلویا

۹ خودروی ژاپنی که همه باید رانندگی با آن‌ها را تجربه کنند

سیلویا هرچند شاید در بین مدل‌های اسپرت نیسان شهرت GT-R یا Z را نداشته باشد اما در جامعهٔ JDM و به‌ویژه در میان علاقه‌مندان به دریفت طرفداران خاص خود را دارد. اوج شهرت این کوپهٔ ژاپنی در نسل آخر یعنی S15 رقم خورد که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ تولید می‌شد. این خودرو با پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو، ۲۵۰ اسب بخار قدرت داشت و به لطف گیربکس شش سرعتهٔ دستی آیسین و دیفرانسیل لغزش محدود، رانندگی ایمن‌تر و مناسب‌تری را برای پیست ارائه می‌کرد.

هوندا NSX

۹ خودروی ژاپنی که همه باید رانندگی با آن‌ها را تجربه کنند

NSX به‌خودی‌خود یکی از چشمگیرترین مدل‌ها در بین خودروهای اسپرت ژاپنی محسوب می‌شود اما مدل NSX-R که با حذف تمام وسایل غیرضروری ۱۲۰ کیلوگرم سبک‌تر شده بود، یکی از شاهکارهای مهندسی ژاپنی به‌حساب می‌آید و جایگاه شایسته‌ای در بین علاقه‌مندان JDM دارد؛ اما برای کسانی که خودرویی حتی وحشی‌تر می‌خواهند، مدل NSX Typ S Zero هم وجود دارد که کاهش شدید وزن را تجربه کرده و بیش از هر چیزی روی پرفورمنس تمرکز دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۹۳ رای

منبع

CarBuzz

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا