10 مورد مهمی که از نمایش اخیر Starfield متوجه شدیم
10 مورد مهمی که از نمایش اخیر Starfield متوجه شدیم
سرانجام در طی مراسم Xbox and Bethesda، تاد هاوارد و بتسدا گیم استودیوز از گیمپلی بازی مورد انتظار و نقشآفرینی Starfield رونمایی کردند.
نمایش 15 دقیقهای اخیر این بازی مورد انتظار که در نیمه اول سال 2023 در دسترس مخاطبین ایکس باکس قرار خواهد گرفت، شامل نکات و موارد مهمی بود که در این مقاله قصد داریم به بررسی 10 مورد کلیدی از این جزئیات بپردازیم.
داستان
داستان همواره بخش مهمی در بازیهای شرکت بتسدا بوده است. اما داستان در بازی Starfield در مورد چیست؟ این بازی در آیندهای دور و در سال 2330 میلادی روایت میشود. بشر در فضا به دستاوردهای بزرگی رسیده و البته و آن را به طور گستردهای مستعمرهی خود کرده است. در اوایل بازی، شخصیت اصلی به گروه Constellation میپیوندد. این گروه آخرین گروه مسافران فضایی در سیستمهای مستقر محسوب میشود و ماموریت اصلی شما، ردیابی و جمعآوری اشیا عجیب و مصنوعات مرموز است. این که چرا دقیقاً شخصیت اصلی بازی این کار را انجام میدهد و ماهیت این مصنوعات چیست، موردی است که بتسدا هنوز در مورد آن توضیح نداده است. شما در این بازی با مجموعهای گسترده و متنوع از شخصیتها و NPCها مواجه میشوید. این بازی مانند همهی بازیهای نقشآفرینی بتسدا، شامل تعدادی از جناحها و گروههای مختلف با تاریخچه، انگیزهها و اهداف منحصر به فرد مختلف است. در این اثر، بازیکنان از دزدان دریایی و مسافران گرفته تا حافظان صلح و غیره روبهرو میشوند و تصمیمات و اقدامات شما پایان داستان را به طرق مختلف رقم میزند.
وسعت و گستردگی
شرکت بتسدا همواره به ساخت عناوین نقشآفرینی عظیم معروف بوده است و مشخصاً این موضوع برای بازی Starfield نیز صدق میکند. همچنین از طرفی این بازی در خصوص کاوش و اکتشاف در فضا است و گستردگی آن چیز عجیبی نیست. اما میزان وسعت و بزرگی در این بازی چگونه است؟ شما میتوانید بیش از صد سیستم را که بیش از هزار سیاره را دربرمیگیرد، کاوش کنید. این بدان معناست که میتوانید در هر زمانی به هر نقطه از آن سیارات بروید و آزادانه در آنجا به اکتشاف بپردازید. با این حال، چیزی که ما هنوز نمیدانیم این است که چقدر از این بازی به صورت رویهای تولید میشود، زیرا با این اعداد، میتوان فرض کرد که Starfield از تولید رویهای استفاده میکند. به احتمال زیاد، سیارات خالی از سکنه که صرفاً برای جمعآوری منابع و هیچ چیز دیگری که به آنها میروید، بهصورت رویهای ایجاد میشوند. این در حالی است که سیارات مسکونی که تاد هاوارد به آنها اشاره کرد، مکانهای مجزا و دست ساز شما با شخصیتها، ماموریتها و داستانهای خاص خود خواهند بود.
محیطها و تنوع آنها
بدیهی است که بتسدا نمیتوانسته است در طی نمایش 15 دقیقهای اخیر در رویداد Xbox & Bethesda، به همهی موارد و جزئیات بازی Starfield بپردازد و مشخصاً در طول ماههای آینده اطلاعات بیشتری ارائه خواهند شد. با این حال، برخی از محیطها و مکانهای بازی مذکور نمایش داده است. ظاهراً سیستمهای مستقر یک مکان یا محیط بزرگ (یا مجموعهای از مکانها و محیطها) هستند و همچنین به نظر میرسد که بسیار متنوع باشند. از جمله محیطهایی که تاکنون در این بازی نشان داده شده است میتوان به سیاره Kreet، قمر خشک سیاره Anselom و همچنین شهر New Atlantis، که پایتخت سیارهی Jemison است، اشاره کرد. همچنین مکانهای مختلف این بازی، تنوع محیطی زیادی را نمایش داده است که میتوان به سیارات سرسبز دارای پوشش گیاهی و حیات وحش فوقالعاده و همچنین سیارات خشک و شهرهای سایبرپانکی با نور نئون اشاره نمود.
خلق شخصیت
مکانیزمهای RPG و خلق شخصیت موارد هستند که همواره در بازیهای نقشآفرینی بتسدا وجود داشتهاند و به نظر میرسد که این موارد در Starfield پیشرفت کردهاند. ظاهراً این بازی عمیقترین ابزار خلق شخصیتها را در تاریخ بازیهای بتسدا دارد که به شما امکان کنترل طیف گستردهای از گزینههای مختلف از جمله صورت، مو، چشمها، جنسیت، نحوهی راه رفتن، رنگ پوست، نوع بدن و موارد دیگر را میدهد. شما میتوانید در هنگام خلق شخصیت خود، پیشزمینهای را برای شخصیت انتخاب کنید. با چند گزینهی در دسترس، یک پیشزمینهی داستانی منحصر به فرد و سه مهارت جدید جداگانه ارائه میشود. به عنوان مثال، بازیکن میتواند پیشزمینهی آشپز، دیپلمات، گنگستر و موارد دیگر را برای شخصیت خود انتخاب نماید. همچنین میتوانید ویژگیهای اختیاری مانند داشتن DNA بیگانه، همدل بودن، درونگرا بودن و موارد دیگر را به شخصیت بدهید که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به طور مشخص، بازی Starfield در حال ارتقای بخش نقشآفرینی خود به سطح جدیدی است.
سیستم ساخت و ساز و پیشرفت
جزئیات پیشرفتی که تاکنون برای بازی Starfield مشخص شده است، تقریباً به اندازه جزئیات به اشتراک گذاشته شده در برخی بخشهای دیگر عمیق نیست، اما ما درک اساسی از نحوهی عملکرد آن سیستمها داریم. ارتقای سطح به بازیکنان این اجازه را میدهد تا مهارتهای مختلف را آزاد کنند و پس از آن شما وظیفه خواهید داشت با استفاده بیشتر از آنها و انجام چالشهای خاص، آن مهارتها را رتبهبندی کنید و ارتقا دهید. در همین حال، همچنین میتوان انتظار داشت که سیستمهای ساخت و ساز (Crafting) و شخصیسازی خاصی وجود داشته باشد که مجموعهی منابع را به هم پیوند میدهد.
بررسی محیطها
به نظر میرسد بررسی دقیق محیطها، بخشی کلیدی از حلقهی گیمپلی بازی Starfield محسوب میشود. بر اساس آنچه تاکنون از آن دیدهایم، به نظر میرسد یکی از چندین بخشی است که در آن نشانههایی از No Man’s Sky دیده میشود. بازیکنان هرچه بیشتر موارد را بررسی و اسکن کنند، ظاهراً درصد تکمیل بررسی یک سیارهی خاص یا محیط طبیعی آن بالاتر میرود و همه چیز از منابع منحصر به فرد آن مکان گرفته تا گیاهان و جانوران را دربرمیگیرد.
جمعآوری منابع
جمعآوری منابع موردی است که بازی Starfield را به عنوان No Man’s Sky شبیه میکند. جمعآوری منابع بر اساس آنچه که به طور خلاصه در نمایش گیمپلی اخیر Starfield نشان داده شد، مشابه ساختهی استودیوی Hello Games عمل میکند. در عین حال، منابع برای پیشرفت در بازی نیز حیاتی خواهند بود. فراتر از باز کردن مهارتهای گوناگون، شما از منابعی برای تکمیل پروژههای تحقیقاتی استفاده خواهید کرد که امتیازات منحصر به فردی را ارائه میکنند و همچنین میتوان برای آزاد کردن انواع مختلف حالتهای سلاحها بهره برد.
پایگاهها
در بازی Starfield این امکان برای بازیکنان فراهم شده است تا پایگاه خود را در سیارات مختلف بسازند. در واقع به نظر میرسد که این مورد بخش مهمی از تجربهی بازی است. پایگاهها، قسمتهای عملیاتی شما خواهند بود و نه تنها برای بقا، بلکه برای جمع آوری منابع بیشتر نیز مهم و حیاتی هستند. اما کارکرد آنها چگونه است؟ ساختمان واقعی شبیه چیزی است که شما انتظار دارید. بازیکنان در انتخاب مکان و نحوهی ساخت آنها آزادی عمل دارند. نکتهی جالب اینجاست شخصیتهایی که در حین بازی با آنها ملاقات میکنید، میتوانند به پاسگاهها و پایگاهها اختصاص داده شوند تا آنها را فعال نگه دارید. به نظر میرسد ساخت پایگاهها، اختصاص شخصیتها به نگهداری از مکانها و حفظ جریان ثابت منابع از آنها، بخش مهمی از گیمپلی بازی Starfield خواهد بود.
سفینهها
با توجه به این موضوع که Starfield یک عنوان نقشآفرینی علمی-تخیلی است، جای تعجب نیست که سفینههای فضایی نیز بخشی از گیمپلی این بازی باشند. بازیکنان در ساختهی جدید بتسدا گیم استودیوز (Bethesda Game Studios) قادر خواهند بود سفینه فضایی دلخواه خود را بسازند. این مورد شامل توانایی تصمیمگیری در مورد شکل ظاهری آنها، استفاده از اجزای مختلف یا حتی اعضای خدمه سفینههای فضایی میشود. ظاهراً گزینههای شخصی زیادی در این بخش وجود خواهد داشت تا آزادی عمل زیادی را در این زمینه به بازیکنان ارائه دهد.
پرواز و مبارزه در فضا
اگر نتوان به خوبی از مزایای سیستم ساختوساز و شخصیسازی بهره برد، شاید استفاده از آنها چندان هیجانانگیز نباشد. با این حال، به نظر میرسد توسعهدهندگان Starfield به خوبی از این موضوع آگاه بودهاند. بازیکنان در این عنوان قادر به پرواز با سفینههای خود هستند. قابلیت پرواز دستی (Manual) در گیمپلی بازی نمایش داده شد و از طرف دیگر، نبردهای فضایی با سفینههای دیگر نیز وجود دارد. نحوهی ساخت و شخصیسازی سفینه به طرق مختلف، هم بر عملکرد پرواز و هم در مبارزه تأثیرگذار است.
بازی Starfield در سال 2023 برای ایکسباکس سری ایکس/اس و PC منتشر خواهد شد و از روز اول عرضه، برای مشترکان سرویس ایکسباکس گیم پس در دسترس خواهد بود.