
در نهایت، موضوع زیرساخت مطرح است. چین نیمی از خودروهای برقی موجود در جادههای امروز را تولید میکند و به سیستمی نیاز دارد که چنین حجم بالایی را پشتیبانی کند. در این زمینه نیز چین موفق عمل کرده است، با 4.22 میلیون پورت شارژ خودروهای برقی در سال 2024 و 830,000 ایستگاه شارژ عمومی که تقریباً 12 برابر تعداد ایستگاههای شارژ ایالاتمتحده (61,000 ایستگاه) است. این امر به مصرفکننده چینی اجازه میدهد تا تقریباً در هر نقطه از این خودروها استفاده کند.
یارانههای دولتی و جذابیت بازار انبوه
اولین چیزی که بسیاری از غربیها هنگام تصور یک خودروی برقی به ذهنشان میرسد، لوکس بودن است. بسیاری از خودروهای برقی امروزی از سطوح برجسته عملکرد و فناوریهای پیشرفته برخوردارند، از تسلا و ریویان گرفته تا پورشه؛ خودروهایی که زمانی نمایانگر نوک پیکان فناوری خودروسازی بودند و انتظار میرفت با قیمت و تجهیزات متناسب عرضه شوند. این قیمتها نیز بهطور قابلتوجهی کاهش نیافته است؛ بهعنوان مثال، خودروی برقی جدید دوج چارجر با قیمتی حدود 60,000 دلار عرضه میشود که با قیمت مدل Scat Pack Widebody در سال 2023 برابری میکند. در مقابل، چین با تورم بسیار کمتری مواجه است؛ در واقع، ارزانترین خودروی برقی چین، بیوایدی سیگال، با قیمتی حدود 7,800 دلار عرضه میشود و عملکردی مشابه فیات 500e پایه دارد؛ پس داستان چیست؟