هاست پرسرعت
خودرو

این کاهش قیمت نشان می‌دهد که تا پیش از این، تعرفه واردات به‌صورت محافظه‌کارانه و با احتساب سقف‌های بالاتر در قیمت‌گذاری لحاظ می‌شد. حالا که نرخ‌های واقعی مشخص شده، خریداران انتظار دارند که سایر شرکت‌ها نیز مسیر مشابهی را در پیش بگیرند.

 مطالبه بازگرداندن مابه‌التفاوت

مسأله فقط به کاهش قیمت در طرح‌های فروش آتی محدود نمی‌شود. بسیاری از خریداران که در ماه‌های اخیر با مبالغ سنگین اقدام به ثبت‌نام یا خرید کرده‌اند، حالا با استناد به تغییر در نرخ تعرفه و شفاف‌شدن هزینه‌های واردات، درخواست بازگرداندن مابه‌التفاوت دارند.

واردکنندگان دوباره در آزمون شفافیت

اکنون واردکنندگان در موقعیتی قرار دارند که باید میان حفظ سود بالاتر یا حفظ اعتبار در بازار یکی را انتخاب کنند. با توجه به کاهش رسمی تعرفه‌ها و انتشار اطلاعات مربوط به نرخ‌های جدید، دیگر امکان توجیه قیمت‌های گذشته وجود ندارد.

تجربه کاهش قیمت اوپل کورسا نشان می‌دهد که فضای لازم برای کاهش قیمت سایر خودروهای وارداتی نیز فراهم است. بنابراین اگر خودرویی مانند کورسا در بازه قیمتی زیر سه میلیارد عرضه می‌شود، سایر خودروهای مشابه با موتور کم‌حجم یا ماهیت برقی نیز باید کاهش قیمت قابل توجهی داشته باشند.

در ابتدای آغاز دور جدید واردات خودرو، نرخ‌گذاری متناقض و غیرواقعی تویوتا کرولا و لوین، نشانه‌ای آشکار از تخلفات گسترده برخی واردکنندگان بود. شرکت‌هایی گمنام و بعضاً نوظهور، که با هدف کسب سود مقطعی و بدون تعهد به استمرار فعالیت، اقدام به فروش این خودروها با قیمت‌های غیرمنطقی کردند. نتیجه این رفتار سوداگرانه، وارد آمدن زیان‌های چندصد میلیونی به خریداران و بی‌اعتمادی گسترده در بازار شد؛ آن‌هم در شرایطی که نهادهای نظارتی نیز نتوانستند منابع مالی ازدست‌رفته مردم را بازگردانند و پاسخ‌گوی خسارت‌ها باشند.

تعرفه‌های جدید به نفع مردم، به ضرر انحصار

کاهش تعرفه‌ها نه‌تنها برای مصرف‌کننده، بلکه برای بازار خودرو ایران نیز پیامدهای مثبتی دارد. رقابتی‌تر شدن قیمت خودروهای وارداتی می‌تواند:

  • خودروسازان داخلی را به ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت وادار کند
  • تنوع انتخاب را برای مصرف‌کنندگان افزایش دهد
  • استانداردهای ایمنی و زیست‌محیطی را در بازار ارتقاء دهد

با این حال، اگر واردکنندگان همچنان با بهانه‌هایی مانند “ابهام در نرخ ارز” یا “افزایش هزینه حمل” از کاهش قیمت سر باز بزنند، هدف اصلی واردات یعنی ایجاد رقابت واقعی به سرانجام نخواهد رسید.

خودروهای برقی؛ قربانی یا فرصت؟

یکی از حوزه‌هایی که بیشترین ابهام را تجربه کرد، واردات خودروهای برقی بود. در ماه‌های گذشته، دعوتنامه برخی خودروهای برقی با برچسب افزایش قیمت سنگین و غیرمنطقی به خریداران ارسال شد. در حالی که تعرفه رسمی همان ۴ درصد سابق تعیین شد.

حتما بخوانید :

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا