
بیشتر بخوانید: بهترین روغن موتورهای بازار ایران
سؤالات متداول
- فشنگی روغن چیست و چه وظیفهای دارد؟
فشنگی روغن یا سنسور فشار روغن قطعهای است که فشار روغن موتور را اندازهگیری کرده و اطلاعات آن را به چراغ هشدار یا ECU خودرو منتقل میکند. وظیفه آن هشدار به راننده در صورت کاهش فشار روغن و جلوگیری از آسیب به موتور است.
- علائم خرابی فشنگی روغن چیست؟
از علائم خرابی فشنگی روغن میتوان به روشن شدن چراغ روغن، نشت روغن از محل سنسور، صداهای غیرعادی موتور و عدم روشن شدن چراغ روغن هنگام باز کردن سوئیچ اشاره کرد. این علائم نشاندهنده ارسال نادرست اطلاعات یا عملکرد ناقص سنسور هستند.
- چگونه فشنگی روغن را تست کنیم؟
برای تست فشنگی روغن، ابتدا سوئیچ را باز کنید؛ اگر چراغ روغن روشن نشد، ممکن است سنسور معیوب باشد. سپس میتوان با استفاده از یک مولتیمتر مقاومت یا اتصال فشنگی را بررسی کرد؛ یا بهصورت ساده، سیم فشنگی را جدا کرده و آن را به بدنه (بدون تماس با فشنگی) اتصال دهید؛ اگر چراغ روغن روشن شد، نشاندهنده خرابی خود سنسور است. در خودروهای پیشرفتهتر، میتوان با دیاگ فشار واقعی روغن و سیگنال سنسور را نیز بررسی کرد.
- دلایل روغن شدن چراغ روغن چیست؟
روغن شدن چراغ روغن معمولاً به دلیل خرابی فشنگی روغن یا نشت روغن در اطراف آن رخ میدهد که باعث فعال شدن نادرست هشدار میشود. همچنین، مشکلات برقی مانند اتصال کوتاه در سیمکشی یا نقص در واحد کنترل الکترونیکی ECU میتواند این مشکل را ایجاد کند.
- فشنگی روغن پراید و پژو 405 کجاست؟
در خودروی پراید، فشنگی روغن معمولاً در سمت راست بلوک موتور، نزدیک فیلتر روغن و در نزدیکی پایه موتور نصب شده است. این قطعه در زیر محفظه موتور و در مجاورت کارتل روغن قرار دارد و برای دسترسی به آن، ممکن است نیاز به برداشتن برخی پوششها باشد. در پژو 405، فشنگی روغن در بخش تحتانی بلوک موتور، در نزدیکی فیلتر روغن و در مسیر اصلی جریان روغن قرار دارد. این مکان معمولاً در سمت راننده (سمت چپ موتور) و کمی پایینتر از سرسیلندر واقع شده است و دسترسی به آن نیازمند ابزار مناسب است.