
تفاوت سگدست و شغالدست
در این مطلب به قطعه دیگری به نام شغالدست هم اشاره کردیم اما فرق میان سگدست و شغالدست چیست؟ برخلاف تصور بسیاری، این دو قطعه یکسان نیستند. درحالیکه سگدست به قطعهای در بخش تعلیق قرار دارد و با اتصال به چرخ، روی سیستم فرمان تاثیر میگذارد، شغالدست خود واسطه میان سگدست و سیبک فرمان است. خرابی شغالدست هم باعث ناپایداری فرمان، صدای ضربه در گردش و حتی خروج خودرو از مسیر خواهد شد.
نکات نگهداری سگدست کامیون
بهتر است در هنگام رسیدگی به سرویسهای دورهای کامیون یا کشنده خود، در بازههای زمانی 6 ماهه یا 30 هزار کیلومتری اقدام به وارسی سگدست کنید. بررسی دورهای اتصالات سیبک و شغالدست برای یافتن سایش هم میتواند شما را از مشکلات احتمالی این بخش، آگاه کند.
در نظر داشته باشید که بهجز فرسودگی، یکی از اصلیترین عوامل خرابی سگدست بارگیری غیراستاندارد به شمار میرود. این کار به بخشهای دیگری مانند سیستم تعلیق اصلی خودرو هم آسیب وارد میکند و لاستیکها را در فصل گرم تحت فشار قرار میدهد. برای آشنایی بیشتر با مضرات این کار مقالات «انواع سیستم تعلیق در کامیون؛ کاربرد ها و مزایا و معایب» و «راهنمای جامع آمادهسازی کامیون برای فصل تابستان 1404» را مطالعه کنید.