
مسئلهی فوق زمانی عجیبتر میشود که دوچرخه سواری بانوان و همچنین، نشستن آنها روی صندلی پشت موتورسوار مرد، منع قانونی ندارد. در کشور ما، علاوهبر گواهینامهی رانندگی خودروهای سبک، برای پایه دو و پایه یک (کشندههای چندمحور یا اتوبوس مسافربری بین شهری)، فاقد محدودیت جنسیتی است. امروزه خانمهای پرشماری در ایران وجود دارند که انواع وسایل نقلیه، حتی کشتی و هواپیما را هدایت میکنند؛ اما برای موتورسیکلت، سردرگمی قانونی به وضوح دیده میشود.
رئیس پلیس راهور فراجا درباره صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان توضیحاتی ارائه کرد. سردار «سید تیمور حسینی» به خبرنگاران گفت:
در این راستا ما منتظر مصوبهای که در حال حاضر در دولت بررسی میشود، هستیم. ما مجری قوانین و مقررات هستیم؛ نه راجع به چیزی اجتهاد میکنیم و نه اینکه نظر فقهی میدهیم. تابع قوانین و مقررات هستیم و هر آنچه مقرر و ابلاغ شود، ما موظف به اجرای آن هستیم.از نظر کارشناسی در پاسخ به اینکه بانوان توانایی موتورسواری دارند یا خیر، باید گفت ما یک فرایندی داریم که افراد برای دریافت پروانه رانندگی آموزش میبینند و هر کسی که در آزمونها قبول شود، به منزله توانایی و مهارت داشتن در هدایت و کنترل آن وسیله محسوب میگردد.
چالشهای گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان ایرانی
پلیس راهنمایی و رانندگی، هنوز واکنشی به خانمهای فاقد گواهینامهی موتورسیکلت نشان نداده است. در سمت دیگر ماجرا، بسیاری از مدلهای مورد استفادهی بانوان، از نوع سبک وزن، دنده اتوماتیک و حتی برقی هستند که قانونا، نیاز به گواهینامه ندارند.
از سویی دیگر، دریافت گواهینامه مخصوص موتورسیکلتهای دندهای، حتی برای آقایان هم چالش جدی محسوب میشود. اگر راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، برای مدلهای دنده اتوماتیک و پیشرانه کوچک، گواهینامه مخصوص صادر کند یا رانندگی با این نوع موتورسیکلتها را مثل بسیاری از کشورهای جهان، بدون گواهینامه در نظر بگیرد، مسئله به سادگی حل خواهد شد.