
در ادامه با چرخش میللنگ، شاتون دوباره پیستون را به سمت بالا هدایت میکند تا مراحل بعدی چرخه احتراق (تخلیه، مکش و تراکم) انجام گیرد. به زبان ساده، شاتون بازوی انتقالدهنده نیرو در موتور است که هماهنگی میان پیستون و میللنگ را برقرار میسازد.
علائم خرابی شاتون
رایجترین نشانههای خرابی این قطعه شامل موارد زیر هستند:
صدای تقتق یا کوبش از موتور
این صدا ناشی از شل شدن یا ترکخوردگی شاتون است که به دلیل عدم تراز با پیستون یا میللنگ ایجاد میشود و معمولاً در دورهای پایین بهصورت واضح شنیده میشود که میتواند نشانهای از آسیب جدی به موتور باشد.
کاهش قدرت و شتاب موتور
خرابی شاتون با اختلال در انتقال نیرو به میللنگ، باعث کاهش کارایی موتور میشود که با شتاب ضعیفتر و احساس سنگینی در رانندگی همراه است.
لرزش غیرعادی خودرو
انحراف یا شکستگی شاتون میتواند تعادل موتور را مختل کند و لرزشهایی در بدنه یا فرمان ایجاد کند که با پیشرفت خرابی، شدت آن افزایش مییابد.
روغنریزی یا آسیب یاتاقانها
سایش شدید شاتون یا سر بزرگ آن میتواند به یاتاقان آسیب برساند و منجر به نشت روغن از موتور شود که نشانهای از نیاز فوری به تعمیر است.
روشن شدن چراغ چک موتور
سنسورهای ECU با تشخیص ناهنجاری در فشار یا دمای موتور ناشی از خرابی شاتون، چراغ چک را روشن میکنند که نیاز به بررسی فوری با دستگاه دیاگ را نشان میدهد.