هاست پرسرعت
خودرو

اهمیت میل گاردان در حفظ تعادل و کارایی خودرو غیرقابل‌انکار است؛ بدون وجود این قطعه قدرت موتور به چرخ‌ها نمی‌رسد و رانندگی ایمن مختل می‌شود. کاربرد اصلی آن در خودروهای سنگین یا وانت‌ها مانند نیسان زامیاد است که نیاز به انتقال نیروی بالا دارند، اما در خودروهای دیفرانسیل جلو مانند پژو ۲۰۶، این قطعه وجود ندارد.

ساختار و اجزای میل گاردان

این قطعه از اجزای اصلی زیر ساخته شده است:

بدنه اصلی

بدنه اصلی میل ‌گاردان، یک لوله فولادی یا آلومینیومی است که ساختار اصلی را تشکیل می‌دهد و با قطر تقریبی ۵ تا ۸ سانتی‌متر و طول ۱ تا ۱.۵ متر (بسته به مدل خودرو)، نیروی چرخشی را منتقل می‌کند. این بخش باید تعادل و استحکام بالایی داشته باشد تا از لرزش یا خم شدن در سرعت‌های بالا جلوگیری شود.

چهارشاخ گاردان

چهارشاخ گاردان یا مفصل یونیورسال از چهار پایه فلزی با زاویه‌پذیری تا ۳۰ درجه تشکیل شده و حرکت چرخشی را در زوایای مختلف بین گیربکس و دیفرانسیل جبران می‌کند. این قطعه با تحمل گشتاور تا مقدار مشخص، در خودروهای دیفرانسیل عقب مانند نیسان زامیاد نقش حیاتی دارد.

اتصال کشویی

اتصال کشویی یا هزار خار بخشی است که با طراحی شیارهای لغزشی تغییرات طول میل‌ گاردان را در حین حرکت خودرو (به دلیل انبساط یا انقباض) جبران می‌کند. این مکانیسم در جاده‌های ناهموار برای حفظ تعادل ضروری است.

فلنج ها

فلنج ها، صفحات فلزی با سوراخ‌های پیچ (معمولاً ۴ تا ۶ عدد) هستند که برای اتصال میل‌ گاردان به گیربکس و دیفرانسیل استفاده می‌شوند و با گشتاور پیچشی مشخص پایداری اتصال را تضمین می‌کنند. این بخش در برابر زنگ‌زدگی باید مقاوم باشد.

بلبرینگ و گردگیر

بلبرینگ‌ها با تحمل بار شعاعی تعادل میل‌ گاردان را در حین چرخش حفظ می‌کنند، درحالی‌که گردگیرها با محافظت از بلبرینگ‌ها در برابر گردوغبار و رطوبت عمر مفید آن‌ها را افزایش می‌دهند.

حتما بخوانید :

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا