
در اقدامی که میتواند آیندهٔ صنعت خودروی اروپا را دگرگون کند، بزرگترین خودروسازان و قطعهسازان این قاره با ارسال نامهای مشترک به رئیس کمیسیون اروپا، هشدار دادند که طرح بلندپروازانه ممنوعیت فروش خودروهای با موتور احتراقی تا اواسط دهه ۲۰۳۰ دیگر واقعبینانه نیست. این شرکتها معتقدند که قوانین سختگیرانه آبوهوایی میتواند صنعت خودرو و زنجیره تأمین منطقه را تضعیف کند. در این نامه که به امضای رؤسای انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) و انجمن تأمینکنندگان قطعات خودرو اروپا (CLEPA) رسیده، آمده است:
از ما خواسته شده تا با دستهای بسته، خود را متحول کنیم.
این نامه خطاب به اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، نوشته شده و در آن بر چالشهای متعددی که صنعت با آن روبروست، تأکید شده است. آنها استدلال میکنند که صنعت خودروی اروپا با مشکلاتی جدی ازجمله هزینههای بالاتر تولید، زنجیره تأمین باتری که تقریباً بهطور کامل به آسیا وابسته است، زیرساخت شارژ خودروهای برقی که بهصورت نابرابر توزیع شده و سیاستهای تعرفهای دولت ترامپ علیه واردات خودرو دستوپنجه نرم میکند. اولاً کالنیوس، مدیرعامل مرسدس و رئیس ACEA و ماتیاس زینک، مدیر اجرایی شفلر و رئیس CLEPA در این نامه نوشتند:
برنامه تحول اروپا برای صنعت خودرو باید فراتر از آرمانگرایی حرکت کند و واقعیتهای صنعتی و ژئوپلیتیکی کنونی را بپذیرد. دستیابی به اهداف سفتوسخت CO2 برای خودروها در سالهای ۲۰۳۰ و ۲۰۳۵، در دنیای امروز، دیگر امکانپذیر نیست.