
M1 روی پلتفرم مشترک PPC گروه فولکسواگن و در کنار نسل سوم آئودی Q5 ساخته خواهد شد. برخلاف نسل اول ماکان که پورشه برای آن سیستم چهارچرخ محرک آئودی را بهشدت مهندسی مجدد کرد تا ماهیتی دیفرانسیل عقب داشته باشد، M1 به دلایل اقتصادی، تقریباً بدون تغییر از سامانهٔ چهارچرخ محرک آئودی Q5 استفاده خواهد کرد. این یعنی در M1، قدرت موتور در حالت عادی به چرخهای جلو ارسال میشود و تنها زمانی که سنسورها احتمال هرزگردی را تشخیص دهند، چرخهای عقب نیز درگیر میشوند. این یک تغییر بنیادین برای برندی است که دقت فرمان و لذت رانندگی را با انتقال قدرت به محور عقب تعریف میکند.
چرا پورشه مسیر خود را تغییر داد؟
این تحول بزرگ در استراتژی پورشه، پاسخی به شرایط فعلی بازار و چالشهای مالی این شرکت است. فروش پایینتر از انتظار ماکان برقی، کاهش سرعت رشد بازار جهانی خودروهای برقی، افت ۶۷ درصدی سود شرکت در نیمه اول سال ۲۰۲۵ و کاهش ۲۸ درصدی فروش در بازار کلیدی چین، مدیران پورشه را به فکر یک راهحل سریع و کمهزینه انداخته است. الیور بلوم، مدیرعامل پورشه، ضمن تأیید این برنامه، M1 را خودرویی بسیار وفادار به ارزشهای پورشه در این سگمنت توصیف و تأکید کرد که این مدل از ماکان برقی متمایز خواهد بود. او همچنین اشاره کرد که فرآیند توسعه سهساله این خودرو که برای پورشه بسیار کوتاه است، به عرضه سریعتر آن به بازار کمک میکند.