
سلطهٔ بیچونوچرای تسلا بر بازار خودروهای برقی آمریکا به پایان رسیده است. این شرکت که زمانی بیش از ۸۰ درصد بازار خودروهای برقی را در اختیار داشت، با یک سقوط تاریخی مواجه شده و سهم بازار آن در ماه آگوست به تنها ۳۸ درصد رسیده است. این اولین بار در نزدیک به هشت سال گذشته است که تسلا به زیر مرز ۴۰ درصد سقوط میکند؛ آماری که نشاندهندهٔ یک تغییر بزرگ در سلیقهٔ خریداران و قدرت گرفتن رقباست. افت تسلا در ماههای اخیر بسیار شدید بوده است و سهم بازار این شرکت از ۴۸.۷ درصد در ماه ژوئن، به ۴۲ درصد در جولای و سرانجام به ۳۸ درصد در آگوست کاهش یافته است که تندترین افت دوماهه از سال ۲۰۲۱ محسوب میشود. این روند نگرانکننده تنها به آمریکا محدود نیست؛ فروش جهانی تسلا نیز در سال ۲۰۲۴ با افتی ۱۰ درصدی روبرو شده و حتی در چین، بزرگترین بازار خودروی برقی جهان، ۶ درصد کاهش یافته است.