هاست پرسرعت
خودرو

برای مثال، راهنمای شرکت هوندا می‌گوید وقتی چراغ بنزین روشن می‌شود، معمولاً 10 تا 15 درصد سوخت در باک باقی مانده است و بر اساس مصرف آن خودرو، می‌توان بین 50 تا 80 کیلومتر دیگر را طی کرد.

مضرات کمبود بنزین در باک؛ چرا باک باید همواره پر باشد؟

سطح پایین سوخت یا رانندگی با بنزین بسیار کم در داخل باک مضرات متعددی دارد که برخی فنی و برخی اقتصادی و محیط زیستی‌اند. در ادامه به‌صورت علمی به این موضوع می‌پردازیم:

آسیب به پمپ سوخت

پمپ سوخت در بسیاری از خودروها داخل باک قرار دارد و بنزین به عنوان خنک‌کننده و روان‌کننده برای آن عمل می‌کند. وقتی سطح سوخت خیلی پایین باشد، پمپ هوا می‌کشد و خنک نشدن مناسب پمپ باعث داغ شدن بیش از حد آن و آسیب‌های جدی می‌شود.

جذب رسوبات و ناخالصی‌ها

در کف باک، ناخالصی‌ها، رسوبات و لجن‌ها جمع می‌شوند. وقتی بنزین خیلی کم می‌شود، پمپ ممکن است این رسوبات را مکیده و آن‌ها وارد فیلتر سوخت یا سیستم انژکتورها شوند که باعث گرفتگی فیلتر سوخت، کاهش قدرت موتور، افزایش آلایندگی و هزینه تعمیرات می‌شود.

احتمال توقف خودرو در شرایط ناایمن

اگر بنزین باقی مانده در باک کافی نباشد، خودرو در نقاط غیر مناسب (خیابان‌های خلوت، بزرگراه، کوهستان) ممکن است از کار بیفتد که چنین وضعیتی خطر ایمنی دارد. همچنین کنترل فرمان، ترمز یا سیستم‌های الکتریکی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

اثر منفی بر کاتالیزور

اگر مخلوط سوخت و هوا در زمان کمبود بنزین نامتعادل شود یا احتراق ناقص رخ دهد، ممکن است دود یا مخلوط‌های ناقص وارد کاتالیزور شوند و دمای آن را افزایش داده و کارایی آن را کاهش دهند یا حتی خراب شود.

کاهش بازده موتور و افزایش مصرف سوخت

کمبود سوخت در باک ممکن است منجر به راندمان پایین‌تر احتراق، احتراق ناقص، افت توان و افزایش مصرف واقعی سوخت شود زیرا خودرو باید بیشتر کار کند تا پاسخ دهد.

پیامدهای محیط زیستی و اقتصادی

رسوبات و احتراق ناقص باعث تولید آلاینده‌های بیشتر می‌شوند. همچنین تعمیرات قطعات آسیب‌دیده مثل پمپ سوخت، فیلتر سوخت و کاتالیزور هزینه‌بر هستند.

حتما بخوانید :

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا