
شاید بهترین توصیف از زبان مت ریماک، مدیرعامل بوگاتی-ریماک، بیان شده باشد. او که در بوگاتی توربیون، موتور چهار توربوی W16 را با یک V16 تنفس طبیعی هیبریدی جایگزین کرد میگوید:
سیستمهای هیبریدی دقیقاً همان نقطهضعف واقعی موتورهای تنفس طبیعی را که حتی توربوها هم نمیتوانستند حل کنند، برطرف میکنند یعنی کاهش مصرف سوخت و افزایش گشتاور در دورهای پایین. موتورهای الکتریکی این شکاف را پر میکنند و به موتور تنفس طبیعی اجازه میدهند تا قدرت خالص و یکنواخت خود را بدون استرس توربوها ارائه دهد.
البته این به معنای پایان کار توربوشارژرها نیست و این سیستم پرخوران همچنان بر بازار خودروهای روزمره حکمرانی خواهند کرد اما در دنیای خودروهای پرفورمنس، فرمول تغییر کرده است. بازگشت موتورهای تنفس طبیعی، یک انتخاب احساسی نیست، بلکه یک تصمیم مهندسی هوشمندانه است که نشان میدهد بهترین راه، گاهی بازگشت به اصالت و ترکیب آن با فناوریهای آینده است.
منبع: HotCar





