IM L6 چینی رکورد 25 ساله تست گوزن را شکست!
IM L6 چینی رکورد 25 ساله تست گوزن را شکست!
خودروی چینی IM L6 توانست سرعت جدیدی را برای تست ایمنی گوزن ثبت کرده و رکورد ۲۵ ساله این تست را ارتقا دهد.
چندی پیش رسانههای چینی خبر از تست گوزن خودروی موردبحث دادند. این خودروی بدون راننده توانسته بود به سرعت ۷۱ کیلومتر در ساعت دست یابد که البته از نظر فنی به معنی عدم موفقیت در تست گوزن بود زیرا حداقل سرعت برای قبولی در آن ۷۲ کیلومتر در ساعت است؛ اما حضور راننده در کابین توانست به تمامی شک و تردیدها درباره تواناییهای L6 پایان دهد. این خودرو توانسته به سرعت فراتر از ۸۵ کیلومتر در ساعت در تست گوزن دست یابد.
رکورد قبلی تست گوزن در سال ۱۹۹۹ و توسط سیتروئن زانتیا اکتیوا V6 ثبت شده است. این خودروی فرانسوی با سرعت ۸۵ کیلومتر در ساعت تست گوزن را پشت سر گذاشت و از آن زمان تاکنون هیچ خودروی دیگری نتوانسته بود به این عملکرد نزدیک شود. نکته عجیب اینکه شرکت سایک موتور چین تأکیدی روی اینکه IM L6 توانسته سیتروئن را شکست دهد ندارد! همانند سیتروئن، فاکتور کلیدی در کسب چنین نتیجهای به تنظیمات مختلف خودروی تست شده در مقایسه با خودروهای عادی مربوط میشود. IM L6 به شاسی موسوم به سوسمار دیجیتال مجهز است که باعث مدیریت حرکات خودرو در سه محور میشود و شش درجه آزادی حرکت برای کل خودرو را به ارمغان میآورد. چینیها ادعا میکنند زمان واکنش این سیستم ۳۰ درصد سریعتر از ESP سنتی است و زمان دخالت آن تنها به سهدهم ثانیه میرسد.
این خودرو با استفاده از استراتژی دخالت دوگانه خود توانایی فرار از موانع پیش رو دارد. این استراتژی دوگانه شامل فرمان پذیری چرخهای عقب و تنظیم گشتاور طولی است. این کار چرخش بخش پشتی خودرو را سرکوب کرده و سرعت خودرو را محدود میکند. چنین استراتژیای به وضوح باعث ثبت رکورد جدید IM L6 در تست گوزن شدهاند. شرکت سازنده مدعی است شاسی L6 از تنها سیستم فرمان پذیری چهار چرخ کلاس خود استفاده میکند و این سیستم نه تنها کل خودرو را کاملاً پایدار میسازد بلکه باعث بهبود قابلتوجه سواری خودرو در شرایط اضطراری میشود.
از جمله ویژگیهای شاسی هوشمند این خودرو میتوان به سیستم کنترل لرزش الکترونیکی اشاره کرد که زمان تنظیم آن در پاسخ به اطلاعات سطح جاده تنها ۱۰ میلیثانیه است. همچنین سیستم تعلیق جلوی خودرو از نوع دوبل جناغی آلومینیومی سبکوزن و سیستم تعلیق عقب هم از نوع ۵ اتصالی است که همگی با همراهی لاستیکهای پرفورمنس روی عملکرد خودرو تأثیر مثبتی دارند. پیشفروش IM L6 از ماه قبل شروع شد و سه نسخه از آن با قیمت بین ۳۲ تا ۴۶ هزار دلار در دسترس بودند. گرانترین نسخه این خودرو به باتری ۱۳۰ کیلووات ساعتی مجهز است که بنا به ادعای IM اولین باتری حالت نیمه جامد تولید انبوه دنیا محسوب میشود و شعاع حرکتی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری را فراهم میآورد. پیشفروش خودرو به مدت ۲۳ ساعت ادامه داشت و بیش از ۱۰ هزار سفارش برای آن ثبت شد.
مجله خبری gsxr