The Precinct: عنوانی جهان باز که به بازیهای قدیمی GTA ادای دین میکند
The Precinct: عنوانی جهان باز که به بازیهای قدیمی GTA ادای دین میکند
اینکه در جهانی آزاد و پرجزئیات در نقش افسری تازهکار قرار بگیرید و با مجرمان مقابله کنید، شباهتی سرشار از تضاد بین عنوان The Precinct و بازیهای قدیمی GTA است.
خیلیها اولین بازیِ Grand Theft Auto که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد را به عنوان اثری به یاد میآورند که در آن دستورات و کنترلهای بازیکنان به شخصیتی هرج و مرج طلب، موجبِ ظهور و خیزش جامعه مجرمینِ آمریکای نیمه خیالی میشد. ماجرایی که الان برخی بازیبازان از آن باخبرند، این است که GTA در ابتدا قرار بود عنوانی باشد به نام Race’n’Chase که در آن حالتهای مختلفی وجود داشت و میتوانستید در قالب مامورین پلیس، جنایتکاران را از سطح شهر پاک کنید. اگرچه این بازی بارها تغییر کرد و برخی ایدههای آن به دلیل کِسلکننده بودن، کاملاً کنار گذاشته شدند اما حال که ۲۶ سال از آن زمان میگذرد، یک استودیوی بریتانیایی دیگر به اسم فالن تری گیمز (Fallen Tree Games) در حال توسعه اثری تحت عنوانِ The Precinct است که در آن از ایده شکست خورده روایت داستان از چشمان پلیس استفاده میکند و بازیبازان را در جایگاه کسی قرار میدهد که تشنه پاکسازی شهر از فاسدترین افراد جامعه است.
شما در اینجا، به جای تبدیل شدن به سردسته تبهکاران در شهرهای خیالی ایالات متحده، در نقش افسری از نیروی پلیسِ شهر Averno City قرار میگیرید و کمکم ارتقاء پیدا میکنید. شخصیت اصلی این بازی، افسری تازهکار به اسم نیک کوردل جونیور ( Nick Cordell Jr) است که برای حفاظت از اندک شهروندان خوبِ Averno City تلاش میکند. چرخهای بخش روایی داستان نیز در محوریت قتل ناراحتکننده پدرِ نیک میچرخند.
جنایتهای این بازیِ سَند باکس و اکشن، به صورت رویهای (Procedural) اتفاق میافتند و اتفاقات آن شامل تخلف در پارک کردن اتومبیل و ریختن زباله برای مختل نمودن مسابقات خیابانی، تعقیب و گریز در کوچه پس کوچههای پُرپیچ و خم شهر جهت توقیف دشمنان و مقابله با سارقانی که به بهترین بانکهای Averno City دستبرد زدهاند، میشود. داشتن یک استراتژی مناسب، تاثیری بهسزا در گیمپلی The Precinct خواهد داشت؛ به عنوان مثال شاید بازیکنان دوست داشته باشند تک نفری به دشمن هجوم بیاورند اما در این بازی داستان فرق میکند و شما میتوانید با فراخوانی نیروی پشتیبان، گماردن ماشینها برای بستن مسیرها با استفاده از نوارهای میخی و موانع جادهای و حتی پشتیبانی هوایی از طریق هلیکوپتر، به سرکوب تبهکاران بپردازید. برای اینکه بتوانید از پشتیبانی پلیس Averno City بهرهمند شوید، باید به قدری عملکردتان خوب بوده باشد که به اندازه کافی توکن برای پشتیبانی دریافت کرده باشید.
استودیو فالن تری گیمز، خودش بازی The Precinct را «نامهای عاشقانه به فیلمهای پلیسی کلاسیک» توصیف میکند و سبک نئو نوآرِ شبیه به آمریکای سالِ ۱۹۸۰ آن نیز به نظر میرسد که در حال بازسازی استایل، لحن و احساس فیلمهایی چون Red Heat و Raw Deal از آرنولد شوارتزنگر، Nighthawks و Cobra از سیلوستر استالونه و حتی RoboCop است. اگر این فیلمها را دیده باشید، حتماً میدانید که آنها پُر از سکانسهای تعقیب و گریز و تیراندازیهای حماسی هستند. چنانچه در وبسایت فالن تری گیمز میتوان مشاهده کرد، نیک کوردل هیچگونه تمایلی به خشونت ندارد و در عوض، نیروهای پلیس باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند که در هنگام تحقیقات و دستگیری جنایتکاران، موازین قانونی را رعایت کنند. قانونشکنی توسط خودِ کوردل، خشم فرمانده مقر را برمیانگیزد و رفاقت و همراهی افسران همکارش را نیز از بین میبرد.
مانند Disco Elysium، در این بازی نیز به همراه یک همکار به ماموریتها خواهید رفت. اگرچه مشخص نیست که سلامت این همکار تا چه حد برای کوردل ضروری و حیاتی است اما اینطور که از ویدیوهای کوتاهِ منتشر شده توسط فالن تری گیمز برمیآید، خطرات ناگهانی و غیرمنتظرهای جان هر دو شخصیت را تهدید خواهند کرد و گاهی برخی اتفاقات کوچک و به ظاهر کماهمیت مانند تخلفات ترافیکی، منجر به رقم خوردن اتفاقی مرگبار میشود. انتخاب برای انجام حرکات قهرمانه جهت نجات دادن جانِ همکار، چیزی است که بازیبازان به صورت روزانه در خیابانهای Averno City با آن روبرو خواهند بود.
و اما مرکز پلیس Averno City جایی است که در آن دقت استودیو فالن تری گیمز در توجه به جزئیات، به روشنایی میدرخشد؛ وقتی وارد آن میشوید افراد درگیر مشغلههای اداری خود هستند، مسئولین در حال صحبتاند و تلفنها زنگ میزنند، صدای فشرده شدن دکمههای صفحه کلید کامپیوتر از هر دفتری به گوش میرسد و میتوانید کولرهای آبی و تابلوهای شواهد و سرنخها را مشاهده کنید. به خیابان که بروید، میبینید که شهروندان در حال انجام کارهای روزمره خود هستند؛ مسافران به سر کار میروند، بچهها در مسیر مدرسه هستند و تمام این اتفاقات در حالی میافتند که باندهای خلافکار در حال دسیسهچینی برای انجام جرم و جنایتند. خیابانهای شهر پر شدهاند از دستفروشان و رانندگان تاکسی خشمین؛ فرقی هم نمیکند که در محلههای فقیرنشین باشید یا مناطق نورانی بالای شهر. با در بر داشتن پارکهای قدیمی و فرسوده و نیز شبکه زیرزمینی مترو، Averno City پُر از مکانهای منحصربفرد برای گشتن و سر زدن است. مواردی مانند تخریبپذیری کامل ساختمانها، شرایط آب و هوایی پویا و چرخه روز و شب، از دیگر ویژگیهای واقعگرایانه The Precinct هستند.
فالن تری گیمز برای هرچه باورپذیرتر شدن بازی، از یک افسر دپارتمان پلیس نیویورک که در دهه ۱۹۸۰ میلادی مشغول به خدمت بود، مشاوره گرفته است. این استودیو همچنین وعده داده است که علاقهمندان به نقشآفرینی، از جهانِ باز Averno City لذت خواهند برد؛ حتی اگر در حال انجام کارهای کوچکی مانند صدور بلیطهای پارکینگ باشند. شهر هیچگاه به خواب نخواهد رفت – همانطور که پلیس تازهکار ما نیز نخواهد خوابید – چراکه همیشه چیزی جالب برای کشف کردن وجود دارد؛ چه پیاده در حال گشتزنی باشید، چه همراه با خودروی سازمانی و چه بر فراز شهر با هلیکوپترهای پرنده.
اما اثری که نسبت به این بازی به نسخههای قدیمی GTA نزدیکتر است، میتواند ساخته قبلی استودیو فالن تری گیمز یعنی American Fugitive باشد؛ عنوانی که در آن از زندان فرار میکردید تا مقصر اصلی قتل فجیحانهِ پدرِ شخصیت اصلی را پیدا کنید. اگرچه The Precinct دنباله عنوانِ نامبرده نیست اما هر دو بازی در جهانی یکسان جریان دارند و میتوان نقاط اشتراک زیادی بینشان پیدا کرد؛ هرچند که The Precinct در انجام ماموریتهایش تقریباً در نقطه مقابل American Fugitive قرار میگیرد.
بازی The Precinct که وظیفه نشر آن را شرکت Kwalee بر عهده دارد، برای انتشار در سال ۲۰۲۴ و روی پلتفرمهای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی برنامه ریزی شده است. در حال حاضر، این بازی قرار است فقط دارای حالت تک نفره باشد و فعلاً برنامهای برای بخش چندنفره و Co-Op آن وجود ندارد؛ هرچند که داشتن همکار در ماموریتها میتواند پتانسیل ساخت این حالت را تضمین کند.
منبع: GamingBolt