هاست پرسرعت
ماهواره و فضا

کشف سیاره پشمکی در فاصله ۱۲۰۰ سال نوری از زمین

کشف سیاره پشمکی در فاصله ۱۲۰۰ سال نوری از زمین

دانشمندان در فاصله یک هزار و ۲۰۰ سال نوری از زمین، سیاره‌ای فراخورشیدی کشف کرده‌اند که محققان به دلیل چگالی کم و سبک بودن آن را به پشمک تشبیه می‌کنند و در دسته سیاراتی قرار می‌گیرد که اصطلاحا پف‌کرده، پشمکی یا سوپر‌ــ‌پاف نامیده‌ می‌شوند.

بررسی جدید ستاره‌شناسان در مجله علمی «نیچر آسترونومی» (nature astronomy) نشان می‌دهد که سیاره  فراخورشیدی «واسپ‌ــ۱۹۳بی» (WASP-193b) در خارج از منظومه شمسی حدود ۵۰ درصد از سیاره مشتری بزرگ‌تر است اما جرم این سیاره به دلیل چگالی فوق‌العاده کم آن، هفت برابر کمتر از مشتری است.

به گفته پژوهشگران، این سیاره را به‌سختی می‌توان به یک ماده مشابه و حالت جامد تشبیه کرد و از این رو دانشمندان ترجیح می‌دهند در توصیف آن از اصطلاح پشمک استفاده کنند.

محققان می‌گویند چگالی بسیار کم این سیاره فراخورشیدی در میان حدود پنج هزار سیاره فراخورشیدی دیگری که کشف شده‌اند، آن را به یک موضوع جذاب برای پژوهش تبدیل کرده است.

تاکنون تنها سیاره‌ای که به گفته دانشمندان، چگالی کمتری از این سیاره فراخورشیدی داشت، سیاره‌ فراخورشیدی دیگری به نام «کپلر‌ــ۵۱دی» (Kepler-51d) بود که یک دهه پیش کشف شد.

 

کشف سیاره پشمکی در فاصله ۱۲۰۰ سال نوری از زمین

پژوهشگران بر این باورند که «واسپ‌ــ۱۹۳بی» هر ۶.۲۵ روز یک بار به دور یک ستاره شبیه به خورشید که بیشتر از هیدروژن و هلیوم ساخته شده است، می‌گردد.

به گفته آن‌ها این سیاره احتمالا اتمسفری بسیار متورم دارد اما هنوز مشخص نیست یک سیاره چگونه می‌تواند تا این حد متورم شود.

به گفته محققان، با نظریه‌های کنونی در خصوص نحوه شکل‌گیری سیارات نمی‌توان چگونگی شکل گرفتن این سیاره را توضیح داد. آن‌ها امیدوارند که با استفاده از داده‌های اتمسفری به‌دست‌آمده از تلسکوپ فضایی جیمز وب بتوانند این معما را حل کرد.

محققان پیش از این در سال ۲۰۱۹ از کشف یک سیاره پشمکی دیگر به نام «واسپ‌ــ۱۰۷بی» در فاصله‌ ۲۱۲ سال نوری از زمین خبر داده بودند که تقریبا به اندازه مشتری بود اما تنها یک دهم آن جرم داشت.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا