هاست پرسرعت
خودرو

بررسی جنسیس G80 برقی، سدان لوکس کره‌ای برای رقابت با EQS و i7

بررسی جنسیس G80 برقی، سدان لوکس کره‌ای برای رقابت با EQS و i7

سدان لوکس و برقی جنسیس G80 از آنچه که تصور می‌شود عملکرد بهتری دارد و با یکبار شارژ کامل ۴۵۰ کیلومتر را خواهد پیمود.

در گذشته اگر شرکتی قصد داشت یکی از خودورهای بنزینی خود را به‌صورت برقی تولید کند باید به‌خاطر عدم سازگاری ساختار بدنه و… با کاهش عملکرد، گستره مسافت قابل‌پیمایش، سرعت شارژ و گاه هر سه مواجه می‌شود. امروزه به لطف پیشرفت‌های حوزه فناوری خودروسازان این طلسم‌ها شکسته‌اند و خودروهایی می‌سازند که با شمایل و ساختار مشابه با پیشرانه‌های برقی یا بنزینی حرکت می‌کنند.

جنسیس G80 برقی

یکی نمونه خیلی خوب از این دسته خودروها جنسیس G80 محسوب می‌شود که با نرخ ۱۸۷ کیلووات شارژ می‌شود و با یکبار شارژ کامل مسافت ۴۵۱ کیلومتر را خواهد پیمود. G80 الکتریکی که از معماری برقی ۸۰۰ ولتی سود می‌برد نخستین سدان این برند کره‌ای به شمار می‌رود که تاب رقابت با سدان‌‌های لوکس بازار را دارد. کابین لوکس و باکیفیت، طراحی بیرونی زیبا و سواری نرم این خودرو را به نمونه‌ای شایسته در کنار خواهر برقی‌اش تبدیل می‌کند.

جنسیس G80 برقی 2023

طراحی فست‌بک بدنه به همراه کاپون کشیده و مجلل و جلوپنجره متداول برند جنسیس دقیقا همان شمایلی هستند که نمونه بنزینی جنسیس از آن استفاده می‌کند. درگاه شارژ این خودرو روی جلوپنجره آن قرار گرفته و درون طرح الماسی آن پنهان شده است. تنها با نگاهی دقیق به سپر عقب بدون اگزوز، رینگ‌های ۱۹ اینچی مخصوص و جلوپنجره براق آینه‌ای می‌توان برقی بودن این خودرو را تشخیص داد.

جنسیس G80 الکتریکی

کابین جنسیس هم به لطف رنگ‌بندی خاصش حال‌وهوای یک خودرو دهه ۷۰ میلادی را تداعی می‌کند و حس‌وحال خوبی دارد اما از سوی دیگر به‌خاطر فضای کم سر در جلو و عقب ممکن برای برخی کابران بلندقامت مشکل‌ساز باشد. این مشکل به‌خاطر قرارگیری باتری در کف خودرو پیش آمده است.

خوشبختانه راحتی سواری در نسخه بنزینی، به مدل برقی هم آمده است. سیستم پیش‌نمایش مسیر، جاده را بررسی می‌کند و با تشخیص ناهمواری‌ها، عملکرد فنربندی را نرم و سفت می‌کند تا میراگرها بتوانند بهترین پاسخ را به شرایط جاده داشته باشند. عایق‌بندی کابین هم مناسب است و حال به لطف استفاده از موتور برقی، سکوت بیش‌ازپیش در فضای داخلی G80 حاکم می‌شود.

بررسی جنسیس G80 برقی، سدان لوکس کره‌ای برای رقابت با EQS و i7

نمایشگر ۱۴.۵ اینچی مرکزی کابین نمایی مدرن به G80 بخشیده اما نیازمند کمی عادت‌کردن است؛ برای نمونه فردی با دستان کوتاه به استفاده از کنترل‌کننده گردان کنسول میانی روی خواهد آورد. سیستم روان و قابل‌فهم به شمار می‌رود. تنها مشکل آن به‌طور کلی استفاده و کاربری برخی ویژگی‌های نقشه و اتصال سیمی اپل کارپلی و اندروید اتو محسوب می‌شود. نشانگرها نیز در یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی جا خوش کرده‌اند و قابل شخصی‌سازی هستند.

 

G80 برقی نیز مانند هر خودروی الکتریکی گشتاوری فوق‌العاده دارد که به آن حسی سریع‌تر از خواهر بنزینی‌اش می‌دهد. تنظیمات سیستم بازیابی نیروی ترمز نیز به‌درستی و بی‌نقص انجام شده و در پنج حالت گوناگون فعالیت می‌کند.

عملکرد فنی در سدان لوکس جنسیس فدای راحتی سواری و پایداری بیشتر شده است اما این مسئله اصلا G80 الکتریکی را به خودرویی حوصله‌سربر تبدیل نمی‌کند چراکه کنترل بدنه فوق‌العاده انجام شده و پاسخ فرمان به دستورات راننده کاملا مناسب است.

بررسی جنسیس G80 برقی، سدان لوکس کره‌ای برای رقابت با EQS و i7

از امکانات استاندارد G80 الکتریکی می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، نگهدارنده خودرو میان خطوط و در مرکز آن‌ها، تحلیل نقاط کور، ترمز خودکار اضطراری سرعت‌های کم و زیاد و… اشاره کرد. فعال و غیرفعال‌سازی این سیستم‌ها به‌راحتی انجام می‌شود اما اگر واقعا بخواهد از لحاظ ایمنی، خود را از خطرات دور کند می‌تواند با روشن‌کردن همه آن‌ها، با خیال تخت به سمت مقصد حرکت کند.

 

قیمت جنسیس G80 برقی از ۸۰.۹۲ هزار دلار آغاز می‌شود که آن را به‌عنوان رقیبی برای برترین سدان‌های لوکس بازار معرفی می‌کند؛ برای نمونه می‌توان به تسلا مدل ۳ لانگ رنج اشاره کرد که درکنار بهره‌مندی از قیمت کمتر، مسافت بیشتری را می‌پیماید و فضای بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نزدیک‌ترین رقیب G80 الکتریکی، مرسدس‌بنز EQE 350 پلاس محسوب می‌شود که ۷۶ هزار دلار قیمت دارد. EQE 500 نیز نهایتا ۹۲.۶ هزار دلار هزینه خواهد داشت.

جنسیس جی 80

باوجود اینکه جنسیس G80 در مقایسه با تسلا مدل ۳، خودرویی لوکس‌تر و رده‌بالاتر به شمار می‌رود و همین مسئله گران‌تر بودن آن از خودروهایی چون بی‌ام‌و i4 و پول‌استار ۲ را توجیه می‌کند اما در حد سدان مدل S، بی‌ام‌و i7، مرسدس‌بنز EQS و پورشه تایکان نیست. شاید این محصول کره‌ای کیفیت ساخت مناسبی داشته باشد اما از لحاظ امکانات و در بخش فضای داخلی درحد رقبای رده‌بالاتر نیست.

جنسیس G80 الکتریکی را برای کسانی معرفی کرده است که می‌خواهند درکنار بهره‌مندی از خودرویی باکیفیت، سواری نرم و راحت و راندمان دلپذیر خود را متحمل هزینه بالای خریدن لوکس‌ترین سدان بازار نکنند.

 

آیا جنسیس G80 الکتریکی یک خودروی هیبریدی است؟

خیر. جنسیس G80 الکتریکی یک نسخه تماما برقی از سدان لوکس و سایز متوسط G80 محسوب می‌شود که به‌جای استفاده از موتور بنزینی از یک باتری و دو موتور الکتریکی سود می‌برد.

نرخ شارژ G80 الکتریکی چقدر است؟

G80 برقی با استفاده از یک شارژر دیواری خانگی، برای رسیدن از ۱۰ به ۱۰۰ درصد به ۷ ساعت و ۲۲ دقیقه زمان نیاز دارد. اگر کاربر از شارژر ۳۵۰ کیلوواتی DC استفاده کند می‌تواند به لطف نرخ شارژ ۱۸۷ کیلوواتی، تنها درعرض ۲۲ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد برسد.

بررسی جنسیس G80 برقی، سدان لوکس کره‌ای برای رقابت با EQS و i7

آیا G80 الکتریکی خودرویی راحت به شمار می‌رود؟

جنسیس G80 برقی در مقایسه با همتای بنزینی خود فضای سر و بار کمتری دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا کابین کمی در هم فشرده‌شده به نظر بیاید. هرچند راحتی سواری، روان بودن حرکت خودرو و عایق‌بندی خوب آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

بررسی جنسیس G80 برقی، سدان لوکس کره‌ای برای رقابت با EQS و i7

مشخصات فنی جنسیس G80 الکتریکی ۲۰۲۳

موتور دوگانه برقی دائم مغناطیسی سنکرون
خروجی (قدرت/ گشتاور) ۳۶۵ اسب بخار/ ۷۰۰ نیوتن متر
جعبه‌دنده تک سرعتی خودکار
محور محرک چهار چرخ محرک
باتری ۸۷.۲ کیلووات ساعتی لیتیوم یون
زمان رسیدن از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۴.۲ ثانیه
گستره مسافت قابل‌پیمایش ۴۵۱ کیلومتر
نوع شارژ ۱۲۰ ولتی ۱۰ آمپرساعتی/ ۲۴۰ ولتی ۴۸ آمپرساعتی/ ۱۸۷ کیلوواتی DC
وزن ۲۲۸۵ کیلوگرم
حجم بار ۳۰۵ لیتر

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۴۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا