هاست پرسرعت
خودرو

بی ام و ۱M کوپه در بین ۲۵ خودروی برتر ۲۵ سال اخیر قرار گرفت

بی ام و ۱M کوپه در بین ۲۵ خودروی برتر ۲۵ سال اخیر قرار گرفت

مجله اوو بریتانیا از بی‌ام‌و ۱M کوپه به عنوان یکی از ۲۵ خودروی برتر ۲۵ سال اخیر نام برده است.

اگر طرفدار بی‌ام‌و باشید احتمالاً با خودروی ۱M کوپه آشنا هستید، محصولی تولید محدود و ویژه که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ روی خط تولید رفت. بی‌ام‌و ۱M به عنوان یکی از بهترین خودروهای تاریخ این برند به شمار می‌رود و حتی برخی افراد ادعا می‌کنند این خودرو برجسته‌ترین محصول باواریا در ربع قرن اخیر است. مجله اوو بریتانیا به تازگی لیستی از ۲۵ خودروی برتر ۲۵ سال اخیر را منتشر کرده و ۱M نیز بین آن‌ها دیده می‌شود؛ اما چه چیزی باعث شده ۱M خاص و جذاب شود و حتی کلکسیونرها نیز خواهان خرید آن باشند؟

بی‌ام‌و ۱M کوپه بر پایه سری ۱ نسل E82 شکل گرفته اما یک مدل M عادی نیست. این خودرو توسط تیم کوچکی از مهندسان که خواهان توسعه یک محصول ناب برای رانندگی بوده‌اند تولید شده است. این مهندسان می‌خواستند روح مدل افسانه‌ای M3 E30 در ۱M زنده شود و به همین خاطر از قطعات دیگر محصولات M همچون پیشرانه N54، ترمزها و دیفرانسیل M3 استفاده کرده‌اند. مهندسان بی‌ام‌و همچنین فاصله بین چرخ‌های روبرویی را افزایش داده و سیستم تعلیق را به زمین نزدیک کرده‌اند و در نهایت هم یک کیت بدنه عضلانی تدارک دیده‌اند. حاصل کار تولید یک کوپه جمع‌وجور، سبک‌وزن و چابک با قدرت ۳۳۵ اسب بخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتون متر بوده است.

این خودرو به هیچ عنوان محصولی تولید انبوه نبوده و فقط به مدت یک سال تولید شده است. بی‌ام‌و در ابتدا می‌خواست فقط ۲۷۰۰ دستگاه از ۱M را تولید کند اما به خاطر تقاضای بالا تعداد تولید را به رقم ۶۳۰۹ دستگاه رساند. کوپه یاد شده قبل از آنکه راهی نمایندگی‌ها شود سولد اوت شد و سریعاً بین کلکسیونرها به گزینه‌ای محبوب بدل گردید. امروز ۱M کوپه یکی از جذاب‌ترین محصولات بی‌ام‌و به شمار می‌رود و قیمتش در حراجی‌ها تا ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد که بیش از دو برابر قیمت اصلی‌اش است.

۱M کوپه تنها خودرویی کمیاب و گران‌قیمت نیست زیرا نشان دهنده نقطه چرخش در تاریخ بی‌ام‌و است. پس از تولید ۱M بود که بی‌ام‌و تصمیم گرفت از فرمان برقی در محصولات خود استفاده کند. کوپه جذاب بی‌ام‌و همچنین آخرین خودرو با کمترین سیستم الکترونیکی دخیل در امر رانندگی و حداکثر درگیری راننده به شمار می‌رود. در واقع ۱M خودرویی بود که DNA اصلی بی‌ام‌و یعنی پرفورمنس، علاقه و لذت رانندگی را نشان می‌داد. بی‌ام‌و ۱M کوپه جایگاه ویژه‌ای در دنیای خودرو دارد و بسیاری از رانندگان و طرفداران را تحت تأثیر قرار داده است. ۱M ثابت کرد گاهی اوقات کم به معنی زیاد است و سادگی می‌تواند جذابیت زیادی را ارائه کند. ژرمن‌ها با تولید این کوپه نشان دادند هنوز هم جزو قابل‌احترام‌ترین و خاص‌ترین برندهای صنعت خودرو هستند. با این تفاسیر جای تعجبی ندارد که مجله اوو آن را جزو ۲۵ خودروی برتر ۲۵ سال اخیر دانسته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۱ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا