هاست پرسرعت
خودرو

درگ جالب کی‌کارهای ژاپنی با پیشرانه‌های سه سیلندر توربو

درگ جالب کی‌کارهای ژاپنی با پیشرانه‌های سه سیلندر توربو

در این درگ، پنج کی کار مختلف ژاپنی به مصاف هم رفته‌اند که همگی از پیشرانه‌های سه سیلندر ۶۴ اسب بخاری استفاده می‌کنند.

احتمالاً تاکنون در مورد کی کارهای ژاپنی شنیده‌اید. این‌ها خودروهای بسیار کوچکی هستند که از لحاظ ابعاد و حجم موتور محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای دارند. تا حدودی می‌توان کی کارها را معادل خودروهای شهری سگمنت A اروپا دانست با این تفاوت که ژاپنی‌ها میکروکارهای خود را در انواع مختلفی مثل رودستر و حتی اسپرت موتور وسط تولید می‌کنند. بارها در مورد کی کارهای جذاب ژاپنی گفته و شنیده‌ایم اما هرگز رقابت این خودروها با یکدیگر را ندیده‌ایم ولی حالا به لطف کارواو بالاخره می‌توانیم از مسابقهٔ درگی بین پنج کی کار مختلف لذت ببریم.

درگ جالب کی‌کارهای ژاپنی با پیشرانه‌های سه سیلندر توربو

احتمالاً تعجب خواهید کرد اگر بدانید این خودروها با وجود ظاهر کاملاً متفاوت، زیر پوست چقدر شبیه به هم هستند. دایهاتسو کوپن، اتوزم AZ-1، سوزوکی آلتو وورکز، سوزوکی کاپوچینو و میتسوبیشی مینیکا دانگان شرکت‌کنندگان این درگ جالب هستند که همگی از یک پیشرانهٔ ۶۶۰ سی‌سی سه سیلندر توربو با ۶۴ اسب بخار قدرت استفاده می‌کنند. بااین‌حال، در گشتاور تفاوت‌هایی وجود دارد. دایهاتسو با ۱۰۸ نیوتن متر و میتسوبیشی با تنها ۷۵ نیوتن متر به ترتیب بیشترین و کمترین گشتاور را دارند درحالی‌که این رقم در سه خودروی دیگر ۸۵ نیوتن متر است.

هر پنج خودرو به گیربکس پنج سرعتهٔ دستی مجهز هستند اما در انتقال قدرت هم تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد. در کوپن نیرو به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود درحالی‌که اتوزم خودرویی موتور وسط محرک عقب است. سوزوکی آلتو و میتسوبیشی هردو از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برند و کاپوچینو هم محرک عقب است. در بخش وزن هم کوپن با ۸۰۰ کیلوگرم سنگین‌ترین و آلتو با ۷۰۰ کیلوگرم سبک‌ترین خودروهای جمع محسوب می‌شوند.

حالا که اعداد و ارقام این خودروها را میدانید، فکر می‌کنید کدام‌یک از همه سریع‌تر است؟ ما نتیجهٔ این درگ را لو نمی‌دهیم اما فقط بدانید که مسابقهٔ چندان نزدیکی را شاهد نیستیم زیرا هرچند قدرت همهٔ خودروها یکسان است اما در زمان پیمودن ۴۰۰ متر تفاوت‌های بزرگی بین آن‌ها وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا