هاست پرسرعت
خودرو

نیسان قشقایی، جوک و ایکس تریل با قوای محرکه برقی تولید خواهند شد

نیسان قشقایی، جوک و ایکس تریل با قوای محرکه برقی تولید خواهند شد

نیسان اعلام کرد آماده تولید انبوه خودروهای برقی می‌شود و از سال ۲۰۲۵ اقدام به عرضه نسخه‌های بدون آلایندگی قشقایی، جوک و ایکس تریل خواهد کرد.

تصمیم مهم نیسان بر پایه محبوبیت قوای محرکه هیبریدی e-Power اتخاذ شده است. این را گیوم کارتیه رئیس نیسان اروپا می‌گوید و اظهار می‌دارد هدف از برقی شدن محصولات پرطرفدار نیسان اطمینان از آن است که چنین خودروهایی تا سال ۲۰۳۰ بیش از نیمی از فروش جهانی ژاپنی‌ها را تشکیل دهند. سیستم هیبریدی یاد شده به نیسان قشقایی کمک کرده است تا به فروش ۱۰۵,۹۵۶ دستگاهی در سال پیش دست یابد. مدیر نیسان می‌گوید:

نکته این است که ما در حالت گذار قرار داریم و می‌خواهیم از قوای محرکه e-Power به محصولات تمام برقی برسیم. ما تازه قوای محرکه e-Power را ارائه کرده‌ایم. ما نیاز داریم تا از مزیت‌های چنین قوای محرکه‌ای در قشقایی استفاده کنیم. ما تکامل یافته‌ایم بنابراین آینده به محصولات برقی تعلق خواهد داشت

برند ژاپنی موردبحث همچنین امیدوار است جایگزین برقی ایکس تریل را تولید نماید و فروش آن را افزایش دهد. فروش ایکس تریل در سال گذشته افت ۷۴ درصدی را در اروپا ثبت کرد و به ۲۳۸۰ دستگاه رسید. این در حالی است که خودروی برقی نیسان آریا فروش ۳۱۸۲ دستگاهی را در سال اول معرفی خود تجربه نمود. انتظار می‌رود هر سه خودروی برقی و جدید نیسان بر پایه نسخه مخصوصی از پلتفرم CMF گروه رنو-نیسان-میتسوبیشی تولید شوند. پلتفرم یاد شده می‌تواند از خودروهایی با اشکال، فاصله بین محوری و باتری‌های گوناگون پشتیبانی کند. پلتفرم CMF اولین بار در آریا بکار رفت و حالا در رنو مگان E-Tech برقی نیز استفاده شده است. در حال حاضر مدل‌های قشقایی و ایکس تریل با ابعاد مشابه از پلتفرم CMF-CD استفاده می‌کنند درحالی‌که جوک از پلتفرم کوچک‌تر CMF-B سود می‌برد، پلتفرمی که در رنو کلیو نیز دیده می‌شود. انتظار می‌رود نسخه‌های برقی خودروهای موردبحث بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ از راه برسند. اول از همه جوک برقی تولید خواهد شد اما کارتیه می‌گوید هر سه خودرو در کنار مدل‌های هیبریدی به فروش خواهند رسید.

تا آن زمان تکنولوژی باتری نسبت به وضعیت کنونی ارتقا خواهد یافت. دیوید موس نایب رئیس بخش تحقیق و توسعه نیسان اروپا تائید کرده است که نسل جدید باتری‌های لیتیوم یونی در عرض چند سال آینده و با تراکم انرژی و راندمان بهتر و هزینه پایین‌تر تولید خواهند شد. انتظار می‌رود محصولات جدید نیسان از باتری‌هایی پیشرفته‌تر استفاده کنند و شعاع حرکتی بهتری نسبت به نیسان آریا کنونی داشته باشند. قشقایی، جوک و ایکس تریل برقی هنوز از تکنولوژی باتری حالت‌جامد برخوردار نخواهند شد چراکه به گفته مدیر نیسان قرار است در سال ۲۰۲۸ این تکنولوژی به مرحله تجاری برسد. این باتری‌های جدید باعث افزایش قابل‌توجه شعاع حرکتی و کاهش زمان‌های شارژ می‌شوند. از نظر قدرت و گشتاور پیشرانه‌های برقی نیز شاهد پیشرفت‌هایی خواهیم بود و پیشرانه‌های برقی نیسان قدرتی فراتر از خروجی ۲۳۹ اسب بخاری آریا خواهند داشت. احیای بهتر انرژی و راندمان بالا نیز می‌تواند منجر به افزایش شعاع حرکتی شود. قطعاً با وجود چنین تکنولوژی‌هایی شاهد افزایش قیمت خودروهای برقی نیسان نسبت به نمونه‌های کنونی خواهیم بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۸ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا