هاست پرسرعت
خودرو

۱۰ پیشرانه افسانه‌ای که پرفورمنس خودروها را از نو تعریف کردند

۱۰ پیشرانه افسانه‌ای که پرفورمنس خودروها را از نو تعریف کردند

در این مطلب با مهم‌ترین و انقلابی‌ترین پیشرانه‌های تاریخ صنعت خودروسازی آشنا خواهیم شد که پرفورمنس را بازتعریف کردند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

در طول تاریخ صنعت خودروسازی شاهد تولید پیشرانه‌های شگفت‌انگیز زیادی بوده‌ایم که برخی بسیار قدرتمند بودند، برخی تکنولوژی فوق‌العاده‌ای داشتند و برخی دیگر صدای روح‌انگیزی تولید می‌کردند. با وجود چنین طیف گسترده‌ای از موتورها، انتخاب بهترین بهترین‌ها بسیار دشوار خواهد بود. بااین‌حال، ما این کار را انجام داده و انقلابی‌ترین پیشرانه‌های تمام دوران را برگزیده‌ایم.

S70/2 ب‌ام‌و

۶.۱ لیتری V12 تنفس طبیعی

۱۰ پیشرانه افسانه‌ای که پرفورمنس خودروها را از نو تعریف کردند

هرچند موتور V12 مک‌لارن F1 قوی‌ترین پیشرانهٔ تنفس طبیعی تاریخ نیست اما بدون شک یکی از مهندسی‌شده‌ترین موتورها محسوب می‌شود. این موتور ۶.۱ لیتری ساخت ب‌ام‌و با تولید ۶۱۸ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور با تکنولوژی‌های اواخر دههٔ ۹۰، کار تقریباً غیرممکنی انجام داد. ساخت چنین شاهکاری اما با مهندسی‌های هوشمندانه‌ای مثل سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ ب‌ام‌و و استفاده از روکش طلا برای برخی قطعات داخلی به‌منظور جذب گرما، ممکن شد. به لطف این نیروگاه، مک‌لارن F1 در سال ۱۹۹۸ با رسیدن به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان را شکست.

RB26DETT نیسان

۲.۶ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو

۱۰ پیشرانه افسانه‌ای که پرفورمنس خودروها را از نو تعریف کردند

بسیاری از خودروهای اسپرت ژاپنی دههٔ ۹۰ دقیقاً ۲۸۰ اسب بخار قدرت داشتند و این به خاطر توافق بین خودروسازان ژاپنی بود که خودرویی قوی‌تر از این تولید نکنند. بااین‌حال، معمولاً این عدد به‌دروغ اعلام می‌شد و قدرت واقعی پیشرانه‌ها بسیار بیشتر بود. درهرحال، پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربوی نمادین RB26 نیسان یکی از بهترین موتورهای ژاپنی آن سال‌ها محسوب می‌شد. هرچند نیسان قدرت این موتور را ۲۸۰ اسب بخار اعلام کرده بود اما قدرت واقعی آن حدود ۳۲۰ اسب بخار بود. علاوه بر این، RB26 به دلیل پتانسیل تیونینگ دیوانه‌وارش، طرفداران زیادی پیدا کرد و برخی خروجی آن را به بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار رساندند.

PU106B مرسدس AMG

۱.۶ لیتری V6 توربو هیبریدی

۱۰ پیشرانه افسانه‌ای که پرفورمنس خودروها را از نو تعریف کردند

آلمانی‌ها در طول تاریخ پیشرانه‌های هیجان‌انگیزی زیادی ساخته‌اند ولی یک پیشرانهٔ آلمانی فوق‌العاده وجود دارد که هر عشق ماشینی باید در مورد آن بداند. این درواقع نسخهٔ جاده‌ای پیشرانهٔ فرمول یک تیم مرسدس است که به‌تنهایی ۵۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با کمک چهار موتور الکتریکی، مجموع خروجی به ۱۰۶۳ اسب بخار می‌رسد. انقلابی‌ترین موتور تاریخ مرسدس AMG اما یک V12 غول‌پیکر یا V8 توربو نیست بلکه یک پیشرانهٔ کوچک ۱.۶ لیتری V6 توربو است. تنها عیب موتور PU106B این است که هر ۵۰ هزار کیلومتر به اوورهال اساس نیاز دارد.

۱۳B مزدا

۱.۳ لیتری وانکل توئین توربو

۱۰ پیشرانه افسانه‌ای که پرفورمنس خودروها را از نو تعریف کردند

بدون شک مزدا مشهورترین سازندهٔ موتورهای وانکل محسوب می‌شود و محبوب‌ترین موتور وانکل آن ۱۳B است که در RX-7 استفاده می‌شد. پیشرانه‌های وانکل نسبت به نمونه‌های پیستونی، اندازهٔ بسیار کوچک‌تری داشته و با حجم کمتر، قدرت بیشتری تولید می‌کنند. این موضوع را می‌توان در موتور مزدا دید که با تنها ۱.۳ لیتر حجم و دو توربوشارژر، ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. مزدا به‌تازگی پیشرانهٔ وانکل را به‌عنوان ژنراتور افزایش‌دهندهٔ برد در کراس‌اوور MX-30 احیا کرده است.

LS جنرال موتورز

۴.۸ تا ۷ لیتری V8

۱۰ پیشرانه افسانه‌ای که پرفورمنس خودروها را از نو تعریف کردند

برخی معتقدند پیشرانه‌های V8 آمریکایی دائماً دچار نقص‌های فنی بزرگ می‌شوند و بیشتر از اسب بخار، دردسر تولید می‌کنند اما یک سری از موتورهای V8 آمریکایی ساخته شده که دوام فوق‌العاده‌ای دارند. این‌ها سری موتورهای LS جنرال موتورز هستند که از ۴.۸ تا ۷ لیتری ساخته شدند و در بین آن‌ها آن‌قدر نمونه‌های درخشان زیاد است که نمی‌توان یکی را به‌عنوان بهترین انتخاب کرد. اکثر پیشرانه‌های LS جنرال موتورز تنفس طبیعی هستند و حتی به همین شکل هم قدرت بالایی تولید می‌کنند اما وقتی سوپرشارژر وارد عمل می‌شود، حاصل کار اعداد خیره‌کننده‌ای خواهد بود. قوی‌ترین نسخهٔ موتور LS جنرال موتورز، یک ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ بنام LT5 است که فقط در کوروت C7 ZR1 استفاده شد و ۷۵۵ اسب بخار قدرت و ۹۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

شش سیلندر تخت پورشه

۲ تا ۴ لیتری H6

۱۰ پیشرانه افسانه‌ای که پرفورمنس خودروها را از نو تعریف کردند

در سال ۱۹۶۳، پورشه ساخت پیشرانهٔ شش سیلندر تخت را آغاز کرد که امروز به یکی از بهترین موتورهای دنیا تبدیل شده است. البته این پیشرانه هم در طول زمان در نسخه‌های مختلف از هوا خنک تا آب خنک و تنفس طبیعی تا توربوشارژ تولید شد. موتور شش سیلندر تخت یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های پورشه است و ۹۱۱ را در نسخه‌های توربو S و GT2 RS به هیولایی تبدیل کرده که سوپراسپرت‌های بسیار قوی‌تر را شرمنده می‌کند.

W16 بوگاتی

۸ لیتری W16 چهار توربو

۱۰ پیشرانه افسانه‌ای که پرفورمنس خودروها را از نو تعریف کردند

بوگاتی ویرون زمانی که در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد، جهان را شگفت‌زده کرد و یکی از اولین خودروهای تولیدی بود که بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت داشت. این نیرو توسط پیشرانهٔ ۸ لیتری W16 فوق‌العاده‌ای تولید می‌شد که چهار توربوشارژ داشت. البته امروزه ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت در هایپرکارها رقمی نسبتاً معمولی محسوب می‌شود اما بوگاتی بعداً قدرت این موتور شانزده سیلندر را در شیرون سوپراسپرت به ۱۶۰۰ اسب بخار رساند. بیشترین گشتاوری که از این موتور بیرون کشیده شده هم ۱۸۵۰ نیوتن متر در مدل مخصوص پیست بولاید است.

F136 فراری

۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی

۱۰ پیشرانه افسانه‌ای که پرفورمنس خودروها را از نو تعریف کردند

برخی پیشرانه‌ها در نسخه‌ها و حجم‌های مختلفی ساخته می‌شوند اما پایه و اساس یکسانی دارند. یکی از مصادیق این موضوع، موتور F136 فراری و مازراتی است. این پیشرانه از سال ۲۰۰۱ در نسخه‌های مختلفی تولید شده است اما جذاب‌ترین و بهترین نسخهٔ آن، چیزی است که در فراری ۴۵۸ اسپشیاله دیدیم. این یک موتور ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی با میل‌لنگ تخت بود که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و مهم‌تر از این، به‌راحتی به ردلاین ۹ هزار rpm می‌رسید.

S63 ب‌ام‌و

۴.۴ لیتری V8 توئین توربو

۱۰ پیشرانه افسانه‌ای که پرفورمنس خودروها را از نو تعریف کردند

ب‌ام‌و در طول تاریخ خود پیشرانه‌های فوق‌العادهٔ زیادی ساخته است اما چشمگیرترین شاهکار مدرن باواریایی‌ها موتور V8 توئین توربوی S63 است. این موتور در کنار B58 شش سیلندر خطی، مهم‌ترین نقش را برای ب‌ام‌و ایفا کرد زیرا این خودروساز لوکس آلمانی را به برندی قابل‌اعتمادتر از لکسوس تبدیل کرد. S63 یک موتور ۴.۴ لیتری توئین توربو است که قوی‌ترین نسخهٔ آن را در M5 CS با ۶۳۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دیده‌ایم. این موتور در مدل‌های M8 و همین‌طور X5 M و X5 M هم استفاده می‌شود.

۲JZ تویوتا

۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو

۱۰ پیشرانه افسانه‌ای که پرفورمنس خودروها را از نو تعریف کردند

پیشرانهٔ افسانه‌ای ۲JZ تویوتا یکی از معدود موتورهای شش سیلندر خطی است که بیش از ۸۰۰ هزار کیلومتر دوام می‌آورد. این موتور اما به دلایل دیگری هم مهم است. ۲JZ در نسخهٔ توئین توربو تا ۳۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این موتور همچنین رؤیای تیونرها است زیرا هزاران روش مختلف برای ارتقاء آن وجود دارد تا جایی که حتی برخی خروجی ۲JZ را به بیش از ۲۰۰۰ اسب بخار می‌رسانند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵۸ رای

منبع

Hotcars

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا