هاست پرسرعت
خودرو

آئودی RS3 یا لامبورگینی هوراکان STO؛ نبرد سرعت با بودجه‌های متفاوت

آئودی RS3 یا لامبورگینی هوراکان STO؛ نبرد سرعت با بودجه‌های متفاوت

انواع سدان‌ و هاچبک‌ تقویت‌شده در بازار جهانی، رقیبی جدی برای سوپراسپرت‌های گران‌قیمت هستند. آیا می‌توان با صرفه‌جویی و خرید آئودی RS3 هیجانی مشابه لامبورگینی هوراکان STO را تجربه کرد؟

حدود ۲۰ سال پیش، تنها راه برای سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳/۵ ثانیه، خرید سوپرماشین‌‌هایی نظیر لامبورگینی مورسیه‌لاگو، فراری انزو یا پورشه کاررا GT بود؛ اما امروزه مدل‌های متنوع سدان‌ و هاچبک ساخته شده‌اند که ضمن رعایت استاندارد کارخانه و فارغ از شرکت‌های تیونینگ، شتاب باورنکردنی ارائه می‌دهند.

خرید سوپرسدان یا سوپرهاچبک تقویت‌شده، علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مزیت‌هایی دیگری نیز دارد. راحتی برای ۴ سرنشین، صندوق عقب جادار، فنربندی نرم‌ در مقایسه با یک سوپراسپرت و مصرف سوخت بهینه، نکات مثبت چنین خودروهایی محسوب می‌شود. مثلا می‌توان با M5 کامپتیشن یا مرسدس AMG E63S در زمانی کمتر از سه ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت رسید و البته انبوهی از امکانات لوکس با صندلی‌های راحت مناسب سفرهای بین شهری در اختیار داشت.

لامبورگینی هوراکان آئودی RS3

به‌تازگی کارشناسان سایت اتوتریدر، اقدام به مقایسه‌ی آئودی RS3  و  لامبورگینی هوراکان STO کرده‌اند. این شرایط، درحالی‌که نوع بدنه و کلاس خودروها کاملا متفاوت است، منطقی به نظر نمی‌رسد و برنده مشخصی دارد؛ اما زمانی که نیازهای خریدار ساکن شهرهای اروپایی را مدنظر قرار دهیم، حتی با حساب بانکی مملو از پول، انتخاب نهایی متفاوت خواهد بود.

آئودی RS3

آئودی A3 در کلاس هاچبک خانوادگی با آستانه قیمت ۳۶ هزار دلار فروخته می‌شود. این مدل، از موتور ۲ لیتر توربوشارژ مجهز به اینترکولر، ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. آئودی A3 برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت از حالت سکون، ۶ ثانیه زمان می‌برد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند؛ اما علاقه‌مندان به هیجان و توان فنی بالاتر، می‌توانند RS3 را با قیمت ۶۲ هزار دلار خریداری کنند تا از موتور ۲/۵ لیتری، قدرت ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر بگیرند. آئودی RS3 با هزینه خرید دوبرابر A3، در زمان ۳/۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

لامبورگینی هوراکان STO

لامبورگینی هوراکان STO به عنوان نسخه‌ی ارتقا یافته از مدل استاندارد، امکانات ویژه برای رانندگی در پیست دارد. این مدل با آستانه قیمت ۳۳۵ هزار دلار، ۱۰۰ هزار دلار گران‌تر از هوراکان معمولی است. موتور ۵/۲ لیتری ساخته‌ی مهندسان آئودی برای هوراکان STO، قدرت ۶۳۰ اسب بخار و گشتاور ۵۷۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۲/۶ ثانیه و نهایت سرعت ۳۱۰ کیلومتر برساعت فراهم شود.

در پایان آزمایش فنی انجام شده توسط کارشناسان فنی اتوتریدر، نتیجه‌ای فراتر از انتظار اعلام می‌شود. لامبورگینی هوراکان STO زمان بهتری ثبت می‌کند اما فاصله‌ی زمانی آئودی RS3 با سوپراسپرت سنت آگاتا فقط یک ثانیه است. روی کاغذ، گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر برای خودرویی نسبتا کوچک با وزن ۱۶۵۰  کیلوگرم، نتیجه‌ای بسیار خوب فراهم می‌کند. این شرایط به خوبی نشان می‌دهند که توانایی‌های فنی در یک هاچبک ۶۲ هزار دلاری، هیجان‌انگیز و راضی‌کننده هستند.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا