هاست پرسرعت
خودرو

آشنایی با تنها پیشرانه ۱۲ روتور دنیا با ۱۴۰۰ اسب بخار قدرت!

آشنایی با تنها پیشرانه ۱۲ روتور دنیا با ۱۴۰۰ اسب بخار قدرت!

آیا واقعاً پیشرانه ۱۲ روتور در دنیا وجود دارد؟ در صورت وجود آیا چنین پیشرانه‌ای اصلاً کار می‌کند؟ واقعاً قدرت آن می‌تواند به ۵۰۰۰ اسب بخار برسد؟ در ادامه پاسخ این سؤالات را خواهیم داد!

قطعاً با شنیدن خبر مربوط به تنها پیشرانه ۱۲ روتور دنیا سؤالات زیادی به وجود می‌آید هرچند ما می‌توانیم اطلاعات زیادی را از این ساخته منحصربه‌فرد در اختیار شما عزیزان بگذاریم. ابتدا نگاهی کوتاه به پیشینه پیشرانه روتاری خواهیم داشت. تنها پیشرانه ۱۲ روتور دنیا توسط مردی به نام تایسون گاروین تولید شده است. او حدود ۱۵ سال پیش به دنبال طراحی و مونتاژ چنین چیزی بود.

راب دام که یکی از مشهورترین بلاگرهای فعال در فضای مجازی بوده و به خاطر پیشرانه‌های وانکل خود شناخته می‌شود چند ماه پیش پیشرانه ۱۲ روتور را دریافت کرده و حالا ویدئوی دوم از این هیولا با ۱۵.۷ لیتر حجم را منتشر ساخته است. این نیروگاه عظیم در حالت کنونی خود می‌تواند به دور ۱۰۰۰ در دقیقه رسیده و در دور ۲۰۰۰ حدود ۱۰۸۵ نیوتون متر گشتاور تولید کند. اگرچه قدرت دقیق تولیدی پیشرانه موردبحث اعلام نشده اما برخی افراد مدعی هستند این نیروگاه آهنین در حالت فعلی خود تا ۱۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند هرچند با استفاده از سوخت مسابقه‌ای و توربو می‌توان قدرت بیشتری را استخراج کرد.

اما گاروین چرا چنین چیزی را ساخته است؟ خود او می‌گوید هدف اصلی از تولید تنها پیشرانه ۱۲ روتور دنیا تولید قایق مسابقه‌ای پرسرعت بوده اما وجود برخی نقص‌های طراحی موجب محدودیت در کاربری آن شده است. البته خبر خوب اینکه پیشرانه یاد شده همان الگوی پیشرانه‌های بلوک بزرگ شورولت را داشته و بنابراین فرصت‌های زیادی برای استفاده از آن در خودروها وجود دارد. گاروین می‌گوید:

پیشرانه روتاری به خاطر عیوب واقعی شناخته نشده است. شاید برخی قطعات این پیشرانه مستهلک شود اما هیچ‌چیزی نمی‌تواند هیجان آن را تکرار کند. شما می‌توانید قدرت مشابه پیشرانه بلوک بزرگ شورولت را برای چندین ساعت در اختیار داشته باشید بنابراین ما شروع به اندازه‌گیری ابعاد پیشرانه بلوک بزرگ شورولت کردیم و سپس فهمیدیم که چه تعداد روتور را می‌توانیم در چنین ابعادی جای دهیم. در نهایت ما به این طراحی رسیدیم که درست مشابه پیشرانه بلوک بزرگ شورولت است.

البته همه‌چیز به ‌خوبی پیش نرفته و اشکالاتی وجود دارد. راب دام می‌گوید برخی مشکلات در این پیشرانه منحصر به فرد دیده می‌شود و اگرچه ویژگی‌های فوق‌العاده زیادی در آن وجود دارد اما درس های جالبی را نیز می‌توان از نقص‌های موجود آموخت. نظر شما درباره چنین ایده خلاقانه و منحصربه‌فردی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۱ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا