هاست پرسرعت
خودرو

آمیکو آسنا توربو اتوماتیک و دنده دستی؛ قیمت و مشخصات و هرآنچه لازم است بدانید

آمیکو آسنا توربو اتوماتیک و دنده دستی؛ قیمت و مشخصات و هرآنچه لازم است بدانید

آمیکو آسنا یکی از شناخته‌شده‌ترین وانت پیکاپ‌های دو دیفرانسیل ساخت چین در بازار ایران است. این مدل با پیشرانه‌های متنوع و جعبه‌دنده‌های متفاوت اتوماتیک و دستی عرضه می‌شود.
اولین تصاویر از آمیکو آسنا مونتاژ ایران، شهریور ۱۳۹۶ منتشر شد. این وانت پیکاپ، ساخت شرکت هوانگای چین است و همچنان توسط خودروسازی آمیکو در ایران مونتاژ می‌شود.

خودروسازی هوانگهای (Huanghai)، شرکتی زیرمجموعه‌ی گروه SG اتوموتیو چین است. این مجموعه در سال ۱۹۸۴ بنیان نهاده شد و امروزه، برندهای متنوع دارد. انواع خودرو در کلاس شاسی‌بلند، وانت و انواع اتوبوس و کاموین توسط زیرمجموعه‌های SG تولید می‌شوند.
گروه صنعتی آمیکو فعالیت خود را با عرضه‌ی کامیون آغاز و سپس، مونتاژ وانت پیکاپ را به خدمات خود اضافه کرد. حتی نشان تجاری آمیکو و SG چین نیز مشابهت دارد. در ایران، وانت آمیکو آسنا، محصولی از هوانگهای چین است.
گروه صنعتی آمیکو در سال ۱۳۶۸ با تاسیس شرکت صنعتی آذر موتو ر در منطقه جلفا ( مرز بین کشورهای آذربایجان ، ارمنستان و ترکیه ) افتتاح شد و برند خود را به نام آمیکو (AMICO) و علامت اختصاری (Azar Motor Industrial CO) ثبت کرد. این مجموعه سابقه‌ی تولید انواع تراکتور، ادوات کشاور زی، آبگرمکن خورشیدی، کولر گازی، کلاه ایمنی موتور سیکلت، باتری ۲.۵ تا ۲۲۰ آمپر، پانل های سقفی و ساندویچ پانل دیواری نیز دارد. آمیکو هم‌اکنون علاوه‌بر پیکاپ آسنا،۱۰ مدل کامیون و کامیونت برای مصارف باربری و راه‌سازی مونتاژ می‌کند.

article-cover

شرکت هوانگهای، سال ۲۰۱۵ مدل N2 را معرفی کرد. این خودرو (Huanghai N2) تا امروز، همچنان در چین تولید می‌شود. سازنده ادعا می‌کند شاسی، تعلیق و کابین آمیکو آسنا از نظر طراحی و عملکرد، مشابه فورد F150 مدل ۲۰۰۸ است.

بررسی طراحی و نمای بیرونی آمیکو آسنا

در نمای بیرونی، به نظر می‌رسد تنها تفاوت محصول وطنی با نمونه‌ی ساخت هوانگهای (Huanghai)، استفاده از نام آمیکو با حروف انگلیسی، روی جلوپنجره است که البته تأثیری منفی بر زیبایی خودرو گذاشته است. ظاهرا مدیران آمیکو تصمیم دارند با این وانت پیکاپ خوش‌استیل، مشابه کامیونت‌‌های چینی رفتار کنند.

آمیکو
نمای روبروی آسنا شباهت زیادی با مدل‌های قدیمی فورد F-150 دارد. ابعاد این خودروی چینی شامل ۵۵۶۰ میلی‌متر طول، ۱۸۴۰ میلی‌متر عرض و ۱۸۴۰ میلی‌متر ارتفاع با فاصله محوری ۳۴۰۵ میلی‌متر است.
حجم‌دهی بدنه برای یک وانت، چشم‌نواز به نظر می‌رسد. گلگیرها، رکاب و قسمت پایین درهای ورودی به کابین، هماهنگی بسیار خوبی دارند. چراغ عقب، با حالت مثلثی در گوشه‌ها، چندان ساده و بی‌هجیان نیست. لوله‌های سیاه‌رنگ مربوط به حفاظ پشت بدنه و گیره‌های طناب‌کشی در طرفین قسمت بار نصب شده‌اند.‌ روی بدنه، نشان تجاری و نام میتسوبیشی دیده می‌شود تا مشتری ایران مجاب شود، پیشرانه‌ و تجهزات فنی ژاپنی روی محصول چینی وجود دارد که البته حقیقت ماجرا به موتور ساخته شده توسط کارخانه‌ی میتسوبیشی چین را ثابت می‌کند.

پیشرانه و مشخصات فنی آمیکو آسنا

دو مدل اصلی آمیکو آسنا در ایران، پیشرانه‌های متفاوت ۲/۴ لیتر تنفس طببیعی دوگانه‌سوز و توربوشارژ بنزینی دارند؛ اما همگی دو دیفرانسیل مجهز به قفل دیفرانسیل هستند. خریدار نسخه‌ی توربوشارژ (موتور ۴K22 )، از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته استفاده می‌کند اما مدل تنفس طبیعی، دستی ۵ سرعته با یک دنده کمکی است.

پیکاپ آمیکو
ارزان‌ترین نمونه‌ی آمیکو آسنا، ۱۴۳ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور بردقیقه و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۴۰۰ دور بردقیقه دارد. نهایت سرعت این مد، ۱۳۰ کیلومتر برساعت است و در زمانی حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیه، از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. آسنا دنده دستی همراه موتور تنفس طبیعی، یک پیکاپ دو دیفرانسیل با وزن ۱۹۰۰ کیلوگرم و میانگین مصرف سوخت ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
نسخه‌ی ویژه از آمیکو آسنا با گیربکس اتوماتیک و موتور ۲۳۷۸ سی‌سی توربوشارژ، قدرت ۲۱۸ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور بردقیقه و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر در ۲۰۰۰ دور بردقیقه تولید می‌کند. این مدل برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۱ تا ۱۲ ثانیه زمان می‌برد و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت آسنا توربو اتوماتیک، ۱۰ لیتر در صد کیلومتر برآورد شده است.

امکانات رفاهی و ایمنی آمیکو آسنا دستی و اتوماتیک

برخلاف تصور عموم، طراحی کابین آسنا تنفس طبیعی و توربوشارژ، متفاوت است. فضای داخلی در مدل توربو با گیربکس اتوماتیک، تجهیزات مدرن و نمای لوکس دارد تا دلیلی دیگر برای اختلاف قیمت با مدل دنده دستی داشته باشد.

آمیکو آسنا داشبورد
طراحی داشبورد در آسنا دنده دستی، مشابه وانت‌های چینی قدیمی موجود در ایران است. هرچند که نمایشگر لمسی ۷ اینچ برای این مدل نیز استفاده می‌شود؛ اما حالت سیلندری در پنل‌های پشت فرمان و خروجی هوای منحنی (طرح بال پرنده) در طرفین مانیتور و فرمان دایره‌ای کاملا مدور، حس یک خودروی قدیمی ساخت چین را تداعی می‌کنند. مواد پلاستیک خشک سطح داشبورد نیز، کیفیت متوسط و ارزان‌قیمت به نظر می‌رسند.

نمای داخلی آسنا دستی توربو
در سمت دیگر، آسنا اتوماتیک از تزئینات چرم روی داشبورد و فرمان بهره می‌برد. پنل روبروی راننده، مسطح است و کامپیوتر سفر با نمایشگر دیجیتال TFT ارائه می‌کند. برای این خودرو، خروجی‌های تهویه مطبوع در بالای مانیتور لمسی نصب شده‌اند و فرمان مدرن با طرح شکسته در پایین (D) وجود دارد.
آمیکو آسنا دنده دستی و اتوماتیک دارای قفل دیفرانسیل، ترمزهای ۴ پیستونه و شاسی ضربه گیر ۴ مرحله‌‌ای،پوشش چرم صندلی، گارد ایمنی اتاق، رکاب، دوربین دید عقب، فرمان هیدرولیک، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، صفحه نمایش لمسی سیستم سرگرمی، شیشه‌ های برقی و سیستم تهویه مطبوع اتاق اشاره کرد. در زمینه امکانات ایمنی هم پیکاپ آمیکو آسنا به دو کیسه هوا و سیستم ‌های ترمز ABS همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ‌ها (EBD) و تنظیم ترمز برای تعادل محور عقب (Dynamic rear proportioning: DRP) مجهز شده است؛ درحالی‌که فوتون ایران خودرو دیزل یا کاپرا ۲ از سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری بهره‌ می‌برند.

قیمت آمیکو آسنا دستی و اتوماتیک در ایران و مقایسه با رقبا

هم‌اکنون در بازار آزاد، آسنا دنده‌ای به قیمت یک میلیارد تومان فروخته می‌شود درحالی‌که نسخه‌ی اتوماتیک، به دلیل کمبود موجودی، ۱/۵ میلیارد تومان است. جک T8 کرمان موتور، کلوت مکث موتور، بهمن G9 و فوتون تونلند مونتاژ ایران خودرو، رقبای اصلی آمیکو آسنا هستند.

جک KMC T8 کرمان موتور
محصول کرمان موتور به نام KMC T8 کوچک‌تر از آمیکو آسنا است اما قیمت مناسب‌تر و امکانات قابل قبول ارائه می‌کند. موتور ۲ لیتر توربو برای T8، قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر دارد. این وانت با طول ۵۳۲۵ و ارتفاع سقف ۱۸۳۰ میلی‌متر، وزن خالص ۱۹۶۰ کیلوگرم، در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت دارد. پیکاپ دوکابین کرمان موتور، یک وانت دو دیفرانسیل محسوب می‌شود که فعلا با گیربکس دستی ارائه می‌شود و در بازار آزاد یک تا ۱/۱ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.

مکس موتور کلوت
مکس موتور به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ماموت، پیکاپ چینی دایون V5 را با نام کلوت در ایران عرضه می‌کند. این مدل، همراه سیستم دیفرانسیل، حالت‌های قابل انتخاب سبک و سنگین، دیفرانسیل عقب با قفل دیفرانسیل و لغزش محدود الکترونیکی از نظر قابلیت‌های آفرود، یکی از بهترین پیکاپ‌های چینی بازار محسوب می‌شود. کلوت دو دیفرانسیل، با پیشرانه‌ی ۲/۴ لیتر توربو ۴K22 میتسوبیشی، ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

آمیکو آسنا توربو اتوماتیک و دنده دستی؛ قیمت و مشخصات و هرآنچه لازم است بدانید
بهمن G9 هنوز وارد جاده‌های ایران نشده اما مونتاژ و پیش‌فروش این مدل قطعی است. موتور ۲ لیتر توربو برای G9 بهمن خودرو، ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. در بازار چین، نسخه‌ی دیگری با پیشرانه‌ی ۲/۴ لیتر توربو نیز ساخته شده که قدرت ۲۱۱ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر دارد. مدل دنده‌ دستی با گیربکس ۶ سرعته عرضه می‌شود و نسخه‌ی اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF آلمان هم قابل سفارش است.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا