استفاده از پوست تخممرغ، عدس و برنج در کابین پورشه ۹۱۱!
استفاده از پوست تخممرغ، عدس و برنج در کابین پورشه ۹۱۱!
خودروسازان اخیرا به فکر استفاده از مواد دوستدار محیطزیست در خودروها افتادهاند و شرکتی به نام کالوم نیز از موادی همچون پوست تخممرغ در کابین پورشه ۹۱۱ استفاده کرده است. نتیجه چنین اقداماتی می تواند منجر به کاهش آلایندگی صنعت خودرو شود.
اگرچه خودروسازان روی تولید خودروهای برقی سرمایهگذاری میکنند اما اهمیت دادن به محیطزیست فقط محدود به این گزینه نمیشود. برای بسیاری از برندها، ظهور خودروهای برقی به معنی استفاده از متریال پایدار و جدید در محصولاتشان بوده است. کالوم به عنوان یک طرح مطالعاتی نگاهی به آینده داشته و از زبالههای روزمرهای که هر فرد تولید میکند برای بازتولید کابین پورشه ۹۱۱ کلاسیک استفاده کرده است.
کالوم به چیزی ورای متریال کنونی بکار رفته در کابین خودروها فکر کرده و از زبالههای غیرعادی برای صنعت خودرو سود برده است. این شرکت موادی همچون پالپ قهوه، پوست تخممرغ، عدس قرمز، گردو و برنج را از جمله گزینههای مدنظر برای بکار بردن در کابین پورشه ۹۱۱ معرفی کرده است. برای بهکارگیری چنین موادی کالوم با شرکت تکنولوژی سبز اوتان همکاری کرده و فهمیده که ترکیب پوست تخممرغ با رزین میتواند باعث تولید متریال نرم با ظاهری مات یا شفاف شود. کالوم از همین ماده در تریم کلیدهای شیشه استفاده کرده است. افزودن گردو به ترکیب یاد شده باعث خواهد شد محتوای بازیافتی از ۷۸ به ۸۴ درصد برسد.
کالوم میگوید استفاده از برنج یا عدس تاریخ گذشته میتواند برای تولید متریال نیمه شفافی بکار رود که مناسب استفاده در پوشش لامپها یا دکمههای نورانی هستند. استودیوی موردبحث همچنین از پالپ قهوه به عنوان جایگزین مقاوم به آتش پلاستیکهای سنتی استفاده میکند. خودروسازان همچنین میتوانند از آن برای تریم تزئینی خودروهای خود سود ببرند. پلاستیک یکی دیگر از متریال بکار رفته توسط کالوم بوده است. شرکت یاد شده از پارچهای به نام کامیرا استفاده میکند، مادهای که از زبالههای پلاستیکی دریایی به دست میآید. کامیرا را میتوان در صندلیهای خودرو بکار برد. فلین نیز مادهای نرم است که از بطریهای PET به دست میآید و برای بالشتک صندلیها استفاده میشود. چنین موادی تأثیر منفی روی وزن خودرو نخواهند داشت.
اگرچه چنین موادی فعلاً در فاز مفهومی برای بهکارگیری در صنعت خودرو قرار دارند اما مواد انتخابی کالوم میتوانند نیازهای صنعت خودرو را تا سال ۲۰۳۰ برآورده سازند. قدم بعدی شرکت یاد شده آزمایش متریال جدید در پروژههای آتی بوده و قبلاً کامپوزیتی را توسعه داده که خریداران میتوانند برای اسکوتر برقی Barq سفارش دهند. احتمالاً در آینده نزدیک از پالپ قهوه یا عدسهای بازیافتی در کابین خودروها استفاده خواهد شد زیرا خودروسازان به دنبال چنین جایگزینهایی هستند. بی ام و در سال ۲۰۲۱ از کانسپت iVision Circular رونمایی کرد که بهطور کامل از مواد قابل بازیافت ساخته شده بود. ژرمنها از سال ۲۰۲۵ به دنبال استفاده از تورهای دریایی بازیافتی در خودروهای خود خواهند بود. ولوو نیز با افتخار میگوید از بطریهای PET و رزینها در EX90 جدید استفاده خواهد کرد. محصول جدید سوئدیها در ساختار خود از ۵۰ کیلوگرم پلاستیک بازیافتی و متریال زیستی استفاده میکند.