هاست پرسرعت
خودرو

استلانتیس با ۱۴ برند، بازار اروپا را به گروه فولکس‌واگن تقدیم می‌کند!

استلانتیس با ۱۴ برند، بازار اروپا را به گروه فولکس‌واگن تقدیم می‌کند!

آمارها نشان می‌دهند که اختلاف بین سهم بازار استلانتیس نسبت به گروه فولکس‌واگن بیشتر شده و این ادغام نوپا در حال واگذاری جایگاه خود به غول آلمانی است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

استلانتیس گروه خودروسازی بزرگی است که از ادغام فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن تشکیل شد. مجموعهٔ برندهای این دو شرکت بزرگ نسبت به رقبای خود در اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی جایگاه مناسبی داشته و حتی توانسته‌اند حضور خود در آسیا را هم پررنگ‌تر کنند. هنگامی‌که استلانتیس در ژانویهٔ ۲۰۲۱ تشکیل شد، با فروش ۶.۲ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰، چهارمین خودروساز بزرگ جهان از لحاظ میزان فروش محسوب می‌شد. این رقم در سال ۲۰۲۱ به نزدیک ۶.۵ میلیون دستگاه افزایش پیدا کرد و سال گذشته به ۵.۸۴ میلیون دستگاه کاهش یافت. استلانتیس اما با ۱۴ برند، به‌وضوح یک رقیب مستقیم دارد که گروه فولکس‌واگن است.

چالش اروپا

نبرد بین این دو غول خودروسازی نه‌فقط بر سر میزان فروش بلکه بر سر سودآوری هم هست اما هردو با چالش یکسانی مواجه هستند که حرکت از پیشرانه‌های درون‌سوز به سمت الکتریکی‌سازی بدون تأثیر بر سود است. هردو گروه در این زمینه با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. فولکس‌واگن باید روی نرم‌افزارهای خود کار کند و استلانتیس به مدل‌های الکتریکی بیشتری نیاز دارد. هرچند هردو گروه توانسته‌اند موقعیت قدرتمندشان را در بازارهای تخصصی خود حفظ کنند اما شکاف رو به رشدی را می‌توان در یکی از مهم‌ترین بازارهای دو گروه یعنی اروپا مشاهده کرد. در این بازار، استلانتیس جایگاه خود را نسبت به فولکس‌واگن از دست داده است.

استلانتیس با ۱۴ برند، بازار اروپا را به گروه فولکس‌واگن تقدیم می‌کند!

زمانی که استلانتیس حدود دو سال و نیم قبل ایجاد شد، از بازار خودروهای سواری اروپا سهمی ۲۱.۲ درصدی داشت که تنها ۴.۷ درصد از گروه فولکس‌واگن کمتر بود. این گروه نوپا، پیشتاز فروش در بازارهای ایتالیا و فرانسه بود و در اسپانیا و سایر بازارهای نه‌چندان بزرگ هم جایگاه خوبی داشت درحالی‌که رقیبش بر بزرگ‌ترین بازارهای اروپا یعنی آلمان و بریتانیا سلطه داشت و در بسیاری از بازارهای مرکزی، شمالی و شرقی پیشتاز بود.

شکاف بیشتر می‌شود

اختلاف سهم بازار استلانتیس و گروه فولکس‌واگن از ژانویه ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ به‌طور میانگین ۴.۷ درصد بود اما فروش گروه آلمانی سریع‌تر رشد کرد و حالا میانگین اختلاف به ۸.۶ درصد رسیده و همچنان این فاصله بیشتر می‌شود. در جولای امسال، گروه فولکس‌واگن بیشترین سهم ماهانه از بازار اروپا طی دو سال گذشته را به ثبت رساند و با اختلافی ۱۱.۹ درصدی بالاتر از استلانتیس قرار گرفت. این بزرگ‌ترین اختلاف بین دو گروه از زمان تأسیس استلانتیس است که می‌تواند طی ماه‌های آینده حتی بیشتر شود.

استلانتیس با ۱۴ برند، بازار اروپا را به گروه فولکس‌واگن تقدیم می‌کند!

استلانتیس به محصولات بیشتری نیاز دارد

هرچند اکثر خریداران اروپایی همچنان خواهان خودروهای بنزینی هستند، هردو گروه سعی در افزایش مدل‌های الکتریکی خود دارند. از ژانویه تا جولای امسال، گروه فولکس‌واگن ۲۴۴ هزار دستگاه خودروی الکتریکی در اروپا به فروش رسانده و پیشتاز این بخش مهم لقب گرفته است. میزان فروش مدل‌های الکتریکی این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۸ درصد افزایش پیدا کرده و سهم بازار آن از ۲۱ درصد به ۲۲.۵ درصد رسیده است. این در حالی است که هرچند فروش تسلا در اروپا بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده اما با سهم ۱۸.۷ درصدی از بازار خودروهای الکتریکی، همچنان در پس گروه فولکس‌واگن در جایگاه دوم قرار گرفته است.

استلانتیس با ۱۴ برند، بازار اروپا را به گروه فولکس‌واگن تقدیم می‌کند!

از سوی دیگر، فروش مدل‌های الکتریکی استلانتیس با ۱۱ درصد افزایش به ۱۴۲,۶۰۰ دستگاه رسیده که معادل ۱۳.۲ درصد سهم بازار است. دلیل این موضوع، تنوع پایین‌تر محصولات استلانتیس است. درحالی‌که گروه فولکس‌واگن چهارده مدل الکتریکی مختلف در اروپا عرضه می‌کند که هشت مدل آن‌ها شاسی‌بلند هستند، استلانتیس تنها چهار شاسی‌بلند الکتریکی دارد. در بخش خودروهای بنزینی شرایط بدتر است و گروه فولکس‌واگن با ۵۴ مدل مختلف (شامل ۲۵ شاسی‌بلند) فاصلهٔ زیادی با ۴۶ مدل (شامل ۲۱ شاسی‌بلند) استلانتیس دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا