انفجار پیستون داخل پیشرانه چه بلایی سر آن میآورد!
انفجار پیستون داخل پیشرانه چه بلایی سر آن میآورد!
در این مطلب میخواهیم به بررسی آسیبهای ناشی از ترکیدن پیستون در پیشرانه توربوشارژر شده میتسوبیشی لنسر و مشکلات ناشی از آن بپردازیم.
استفاده از بوست سیستمهای پرخوران همانند یک دوپینگ است. استفاده یک دقیقهای از ویژگی بوست توربوشارژر یا سوپرشارژر میتواند شما را در بالاترین سطح قرار داده و با ارائه قدرت و گشتاور زیاد باعث ثبت زمانهای چشمگیر در پیستها شود؛ اما در دقایق بعدی احتمال روغنریزی شدید پیشرانه و کنار رفتن از پیست وجود خواهد داشت! حدس میزنیم دقیقاً همان اتفاق برای پیشرانه این میتسوبیشی لنسر توربو رخ داده است…
یکی از کانالهای یوتیوبی به بررسی پیشرانه ۴B11T نصب شده در میتسوبیشی لنسر رالی آرت پرداخته تا بداند چه بلایی بر سر آن آمده است. در همان ابتدا وجود یک حفره بزرگ در بلوک پیشرانه مشخص شده و اطراف آن نیز آسیب شدیدی دیده است. زمانی که مجری برنامه پیشرانه را بیشتر بررسی میکند عمق آسیبهای وارده بیشتر مشخص میشود.
به دلیل اینکه پیشرانه میتسوبیشی لنسر کارکرد خیلی زیادی ندارد بنابراین بخشهای مختلف آن بهطور سورپرایز کنندهای تمیز به نظر میرسند. زنجیر تایم خودرو مشابه نمونههای صفر است و سر سیلندر هم وضعیت بدی ندارد؛ اما پس از جدا کردن میل بادامکهاست که مشکلات و آسیبهای قلب تپنده لنسر به چشم میرسند. در واقع بسیاری از قطعات دیگر قابل استفاده مجدد نخواهند بود.
با جدا کردن سر سیلندر پیشرانه توربوشارژر میتسوبیشی میتوان به بخش اصلی آسیب دیده رسید که همان سیلندرها هستند. ظاهراً در این بخش پیستون منفجر شده و بخش بالایی آن در سیلندر شکسته و به دو تکه تقسیم شده است. همچنین کارتل روغن پر از بخشهای بزرگ پیستون، یاتاقانها و تکههای بلوک پیشرانه است. در واقع حادثه رخ داده برای پیشرانه به حدی شدید بوده که بخش اصلی بلوک را به دو بخش تقسیم نموده و شاید شبیه انفجار نارنجک در بخش پیشرانه حس شده است. مجری کانال حدس میزند با توجه به شدت آسیب وارده به پیشرانه و شکستگی قطعات مختلف در زمان انفجار پیستون، بوست زیادی وجود داشته است. همچنین مشکلات یاتاقانها نیز نشان میدهد احتمالاً دور موتور بسیار بالا بوده و روغن به قطعات نرسیده که این ترکیب برای یک پیشرانه اصلاً خوب نخواهد بود.
تماشا در یوتیوب:
مجله خبری gsxr