اولین آزمایش فورد F150 رپتور R، هیولای پیکاپ!
اولین آزمایش فورد F150 رپتور R، هیولای پیکاپ!
در جنگ قدرت سوپرتراکها، رم ۱۵۰۰ TRX اول شلیک کرد. البته مطمئناً فورد F150 رپتور بیش از یک دهه است که رقبا را شکار میکند اما این پیکاپ آفرودی با ۴۵۰ اسب بخار قدرت مطمئناً نمیتوانست حریف قابلی برای مقابله با TRX باشد که دو سال پیش با ۷۰۲ اسب بخار قدرت معرفی شد. به همین دلیل، فورد که هرگز دوست نداشت در برابر رقیب دیرینهٔ خود کم بیاورد، رپتور R را با ۷۰۰ اسب بخار قدرت به بازار فرستاد تا به شکار تیرکس برود.
هنگامیکه رپتور R را به پیست آزمایشی بردیم، متوجه شدیم که انجام مأموریت خود بسیار جدی است. این هیولای درنده ظرف زمان حیرتانگیز ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و رم را با اختلاف ۰.۴ ثانیه مغلوب کرد. البته مطمئناً بیش از ۳۰۰ کیلوگرم وزن کمتر رپتور نسبت به TRX در دستیابی به چنین شتاب فوقالعادهای به آن کمک شایانی میکند. این خودرو اما در سرعتهای بالاتر هم همینقدر سریع احساس میشود و مسافت ۴۰۰ متر را مثل یک کرگدن وحشی ظرف ۱۲.۱ ثانیه طی میکند درحالیکه این زمان برای رم ۱۲.۷ ثانیه است.
برای مقایسه، آخرین رپتور معمولی آزمایشی ما با پیشرانهٔ V6 توئین توربوی ۴۵۰ اسب بخاری و لاستیکهای بزرگ ۳۷ اینچی، ظرف ۵.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۴.۳ ثانیه طی کرد. دلیل اصلی پرفورمنس بیرحمانهٔ نسخهٔ R پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ موستانگ شلبی GT500 است که بهدرستی نام پریدیتور به معنای درنده برای آن انتخاب شده است. با تغییرات نرمافزاری و استفاده از پولی کوچکتر سوپرشارژر، گشتاور این موتور کمی بیشتر شده است. همچنین تولید گشتاور در دورهای پایین بیشتر شده تا برای پیکاپ مناسبتر باشد.
این موتور به همان گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک آشنا متصل شده که به طرز ماهرانهای بین دندههای فراوان خود جابجا میشود. این پیکاپی است که میتواند بهآسانی چرخاندن کنترلر سیستم تهویه، هر چهارچرخ خود را روی آسفالت دچار هرز گردی کند. سیستم اگزوز خودرو هم در چهار سطح صدای مختلف قابل تنظیم است که از حالت اساساً بیصدا (برای اینکه با همسایگان درگیری پیدا نکنید!) تا نعرهٔ ترسناکی را شامل میشود. صدای این اگزوز غیر از حالت ساکت، در هر سه حالت دیگر واقعاً خشن، خشمگین و باشکوه است که این با صدای سوپرشارژ بسیار کمتری نسبت به TRX همراه خواهد بود. البته سوپرشارژر کار خودش را میکند اما نمیخواهد شما بدانید که در حال دمیدن هزاران لیتر هوا به داخل موتور است.
همچنین برخلاف TRX، در این ماشین برای شیطنتهای بیشتر حالت دوچرخ محرک هم وجود دارد البته اگر جرأت استفاده از آن را داشته باشید. در این حالت، با اینکه شاسی رپتور خیلی عالی تنظیم شده اما برهم زدن تعادل عقب خودرو در پیچها آسانتر از آنی است که فکر میکنید. البته اگر فکر میکنید فورد فقط یک پیشرانهٔ بزرگ را در سینهٔ رپتور قرار داده در اشتباهید زیرا رپتور R خودرویی است که در همهٔ قسمتها خیلی خوب تنظیم شده و کیفیت سواری فوقالعادهای را بدون ایجاد حس شناور بودن روی جاده ارائه میکند. درعینحال، پیکاپ وحشی فورد هنگام بالا رفتن از سختترین موانعی که میتوانید پیدا کنید کنترل بدنهای عالی دارد و به نظر میرسد یک شاسی عالی منتظر این موتور بوده است.
اگر بتوان یک نقطهضعف در رانندگی رپتور R پیدا کرد، فرمان مبهم با غربیلک بزرگ و قطور است. علاوه بر این، اندازهٔ بزرگ خودرو نیز چه هنگام حرکت بین خطوط در بزرگراه و چه بالا رفتن از صخرهها یا حرکت بین درختان جنگل کاملاً احساس میشود درحالیکه این موضوع در TRX علیرغم ۲.۵ سانتیمتر عرض بیشتر و کمی طول بیشتر وجود ندارد و هنگام رانندگی کوچکتر حس خواهد شد.
اما غیر از پیشرانهٔ V8، دیگر قسمتهای این نسخهٔ قدرتمند با رپتور ۳۷ پرفورمنس پکیج یکسان است. این پکیج در سال ۲۰۲۱ بهعنوان یک اقدام موقتی جهت رقابت با TRX ارائه شد یعنی زمانی که فورد در حال آمادهسازی پیشرانهٔ نسخهٔ R بود. R و ۳۷ در لاستیکهای بزرگتر، قطعات اضافه شده به بدنه و تقریباً هر چیزی خارج از محفظهٔ پیشرانه باهم مشترک هستند؛ بنابراین، در رپتور R هم شاهد صندلیهای راحت اما با حمایت مناسب از بدن هستیم. کابین خودرو نسبتاً باکیفیت اما بسیار شلوغ است. یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی که وظایف خود را بهخوبی انجام میدهد به همراه تمام ویژگیهایی که نسخههای غیر رپتور F150 را بسیار کاربردی میکنند مثل دستهدندهٔ تاشو، میز بازشوی روی کنسول میانی و محفظهٔ اشیاء زیر صندلیهای عقب در اینجا هم وجود دارند.
با همهٔ اینها، رپتور R جنبههای منفی هم دارد. دایرهٔ چرخش خودرو آنقدر بزرگ است که برای دور زدن به یک زمین فوتبال نیاز خواهید داشت، هنگام پارک کردن ممکن است یک هاچبک کوچک را له کنید و روی اتاق بار گرافیک هشتی شکل زشتی کار شده است. علاوه بر این، قیمت پیکاپ قدرتمند فورد از ۱۰۹,۱۴۵ دلار آغاز میشود. با این مبلغ میتوان خودروهای اسپرت زیادی خرید و حتی برای خرید یک TRX پایه به همراه یک فورد ماوریک کافی خواهد بود. بااینحال، در یک جنگ تنبهتن، معمولاً مهم نیست که چه کسی ضربهٔ اول را میزند بلکه این ضربهٔ آخر است که اهمیت دارد و به نظر میرسد فورد با رپتور R ضربهٔ فلجکنندهای به رم TRX زده باشد.
نقاط قوت
- پیشرانهٔ باشکوه
- صدای اگزوز باشکوه
- شتاب باشکوه
نقاط ضعف
- گرافیک هشتی شکل بیسلیقه روی اتاق بار
- غربیلک فرمان بزرگ و قطور
- قیمت گران
مشخصات فنی فورد F-150 رپتور R
Ford F150 Raptor R 2023 | |
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۷۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۲.۱ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۴۱.۷ متر |
شتاب جانبی | ۰.۶۸ جی |
وزن | ۲۷۰۳ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۵۸ به ۴۲ جلو/عقب |
طول | ۵,۹۰۸ میلیمتر |
عرض | ۲,۲۱۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۲,۰۴۷ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۶۹۳ میلیمتر |
مصرف سوخت | ۱۹.۶ لیتر ترکیبی |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
قیمت پایه | ۱۰۹,۱۴۵ دلار |
قیمت تستشده | ۱۰۹,۷۰۴ دلار |