هاست پرسرعت
خودرو

اولین تجربه رانندگی با تویوتا پریوس ۲۰۲۳ جدید؛ تولدی دوباره برای هیبرید ژاپنی

اولین تجربه رانندگی با تویوتا پریوس ۲۰۲۳ جدید؛ تولدی دوباره برای هیبرید ژاپنی

تویوتا پریوس در سال‌های اخیر، محبوبیت گذشته را نداشته اما نسل جدید آن با مدل ۲۰۲۳ نظرها را به خود جلب کرده است. در ادامه می‌خواهیم این هیبرید از نو متولد شده را بررسی کنیم.

تویوتا پریوس ۲۰۲۳ نمی‌خواهد هیچ کمبودی داشته باشد. ژاپنی‌ها امیدوار هستند این محصول به‌روز شده بتواند دوباره نظرات را به خود جلب کرده و طرفداران وفادار خود را راضی کند. البته تولد دوباره پریوس به ظاهر آن مربوط نمی‌شود چراکه تویوتا مشخصات عملکردی آن را بهبود بخشیده، سیستم تعلیق و فرمان را ارتقا داده و سایر تغییرات سخت‌افزاری را نیز در نظر گرفته است.

پریوس ۲۰۲۳ جدید هم‌اکنون کم ارتفاع‌تر، پهن‌تر و طویل‌تر از نسل پیشین بوده و با دیدن آن شاید بگویید آیا این واقعاً پریوس است؟ اگر نسل پیشین این خودرو از نظر طراحی کاملاً گنگ و مبهم بود، نسل جدید ظاهری دل‌چسب‌تر داشته و به نظر می‌رسد سواری لذت‌بخش‌تری را نیز ارائه کند. واقعیت هم همین است چراکه پریوس هویت کاملاً جدیدی پیدا کرده و همین موضوع را در برخورد اول نیز می‌بینیم. جدای از به‌روزرسانی‌های واضحی که در بخش طراحی دیده می‌شود، قوای محرکه تویوتا پریوس ۲۰۲۳ هم تغییرات وسیعی را تجربه کرده است. این خودروی هیبریدی هم‌اکنون دارای پیشرانه بنزینی قوی‌تر است. در واقع خروجی این نیروگاه آهنین از ۱۲۱ به ۱۹۴ اسب بخار می‌رسد که ۶۰ درصد افزایش را نسبت به نسل پیشین نشان می‌دهد.

این پیشرانه جدید از نوع ۲ لیتری است درحالی‌که مدل قبلی از پیشرانه ۱.۸ لیتری استفاده می‌کرد. در تویوتا پریوس ۲۰۲۳ جدید باتری لیتیوم-یون که ۱۴ درصد عملکرد بهتری دارد نصب شده است. همچنین پیشرانه برقی جدیدی نیز نصب شده که آن‌هم تأثیر مثبتی روی عملکرد مجموعه خواهد داشت. همه این‌ها به معنی حفظ مصرف سوخت بسیار خوب پریوس بوده و خودروی موردبحث در هر صد کیلومتر بین ۴.۱ تا ۴.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند. ما نسل قبلی و جدید پریوس را در کنار هم راندیم و از همان ابتدای شتاب گیری نیز تفاوت‌های دو خودرو مشهود است. جدای از بهبود قدرت و گشتاور، شتاب خودرو به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته و از ۹.۸ ثانیه نسل قبل به عدد قابل‌احترام ۷ ثانیه در نسخه چهار چرخ محرک پریوس ۲۰۲۳ و ۷.۲ ثانیه در مدل دیفرانسیل جلو رسیده است. این ارقام بهتر از هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۲۳ و حتی تویوتا کمری هیبرید هستند.

محصول جدید تویوتا از سه حالت رانندگی اکو، نرمال و اسپرت سود می‌برد و بهترین تجربه رانندگی با آن در حالت‌های نرمال و اسپرت خواهد بود هرچند بهتر است برای سفرهای طولانی از حالت اکو استفاده شود. نکته‌ای که ما متوجه شدیم کاهش وزن و بهبود کنده شدن خودرو از زمین حتی در حالت اکو بود. تویوتا می‌گوید استفاده از بنزین اکتان ۸۷ بجای اکتان ۹۱ اندکی روی خروجی پیشرانه تأثیر می‌گذارد اما در دفترچه راهنمای این خودرو توصیه شده از سوخت ۸۷ استفاده شود. تویوتا پریوس ۲۰۲۳ جدید در جاده توانایی خوبی در پنهان کرده دست‌اندازها و ناهمواری‌ها دارد. واضح است که این خودرو برای رانندگی هیجان‌انگیز طراحی نشده اما سواری و هندلینگ آن نسبت به نسل پیشین بهبود یافته و فرمان نیز اگرچه کمی کرخت و بی‌حس است اما طرفداران سرسخت پریوس و احتمالاً خریداران جدید را راضی می‌کند.

سری هم به کابین خودرو بزنیم یعنی جایی که مهندس تویوتا می‌گوید به دنبال طراحی ساده بوده است. در واقع ژاپنی‌ها به دنبال طرحی بوده‌اند که خریداران آن را برای مدتی طولانی دوست داشته باشند. زمانی که تیم طراحی برای اولین بار کابین را به مهندس ارشد پریوس نشان داد او از همان ابتدا طرح را پسندید. این در حالی است که تیم طراحی نسل قبلی مجبور شد تغییرات اساسی در رندرهای اولیه بدهد و همین موضوع نیز تأخیر در عرضه نسل قبلی پریوس را در پی داشت. نسل جدید پریوس خودرویی سبک‌تر و مستحکم‌تر بوده و مرکز ثقل آن نیز پایین‌تر آمده است. آیرودینامیک این خودرو بهبود یافته و ضریب درگ آن به ۰.۲۷ می‌رسد. در بخش جلو نیز شاترهایی روی جلوپنجره وجود دارند که روی عملکرد آیرودینامیکی تأثیر می‌گذارند. پانل‌های زیر بدنه نیز برای ارائه پرفورمنس بهتر و سواری ساکت‌تر بهینه شده‌اند.

نسخه پایه و دیفرانسیل جلوی تویوتا پریوس LE جدید قیمت ۲۸۵۴۵ دلار دارد که نسبت به مدل پایه پیشین افزایش قیمت ۲۳۷۵ دلاری را نشان می‌دهد. سیستم چهار چرخ محرک هم ۱۴۰۰ دلار قیمت دارد. برای انتخاب مدل XLE و پلاتینیم باید حدود ۳۵۰۰ دلار بیشتر را در نظر بگیرید. همچنین نمایشگر دید پانورامیک و تکنولوژی پارک پیشرفته هم ۱۰۸۵ دلار قیمت دارند. برای مقایسه باید گفت تفاوت قیمت پریوس جدید و کیا نیرو ۷۶۰ دلار است. حالا که پریوس ۲۰۲۳ با قدرت بیشتری وارد میدان شده و کیا نیرو ۱۳۹ اسب بخاری را شکست می‌دهد، قطعاً پریوس انتخاب بهتری خواهد بود ضمن اینکه مصرف سوخت کمتری هم دارد. قیمت هیوندای النترا هیبرید هم از زیر ۲۶ هزار دلار شروع می‌شود هرچند قدرت و گشتاور آن مشابه کیا نیرو است.

در کل باید گفت تویوتا پریوس ۲۰۲۳ جدید از طراحی زیباتر، کابینی ارتقا یافته و تکنولوژی جدید سود می‌برد و اگرچه بازار نسبت به چند دهه پیش بسیار تغییر کرده و رقابتی‌تر شده اما پریوس هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به یاد داشته باشید که تویوتا مدت زیادی است که قوای محرکه هیبریدی را توسعه می‌دهد و جدیدترین نسخه پریوس نشان می‌دهد به این زودی‌ها قصد واگذاری بازی را نخواهد داشت.

 

مشخصات تویوتا پریوس ۲۰۲۳ لیمیتد AWD
پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری هیبریدی
قدرت (اسب بخار) ۱۹۶
گیربکس eCVT
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۷
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) ۴.۸/۴.۷/۴.۸
قیمت پایه (دلار) ۲۷۴۵۰

 

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا