هاست پرسرعت
خودرو

همراه با بی ام و ۷۵۰iL E32 سال ۱۹۸۸، نهنگ لوکس ۱۲ سیلندر!

همراه با بی ام و ۷۵۰iL E32 سال ۱۹۸۸، نهنگ لوکس ۱۲ سیلندر!

بی‌ام‌و سری ۷ کد E32 که در سال ۱۹۸۶ عرضه شد اولین محصول تولیدی این برند با پیشرانه ۱۲ سیلندر بود. این موتور ۵ لیتری برای نسخه‌های ۷۵۰iL کشیده و ۷۵۰i استاندارد و M70 عرضه شد.

اخیراً یکی از نمونه‌های بسیار عالی این خودروی لوکس که اولین بار در ژانویه ۱۹۸۸ پلاک شده جلوی دوربین حاضر می‌شود و رنگ طلایی مانند آن کاملاً هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. زه مشکی‌رنگ روی بدنه اشاره‌ای جالب به خودروهای کلاسیک دهه ۹۰ میلادی بوده و با در نظر گرفتن شرایط نگهداری این خودرو در طول این ۳۵ سال می‌توان به آن لقب شگفت‌انگیز را داد.

E32 یادآور دورانی است که بی‌ام‌و طراحی ظاهری بسیار ملایم‌تری را نسبت به خودروهای کنونی در نظر می‌گرفت، یعنی زمانی که خبری از جلوپنجره‌های بسیار بزرگ و چراغ‌های جلوی جدا از هم و غیرعادی نبود. با اینکه خودروی موردبحث ما از نوع بی‌ام‌و ۷۵۰iL E32 است اما هنوز هم طول بسیار کمتری نسبت به نسل فعلی سری ۷ دارد. نسل جدید G70 فقط با یک طول بدنه عرضه می‌شود و ۳۶۲ میلی‌متر طویل‌تر از ۷۵۰iL است. این امر نشان می‌دهد خودروها در طول چند دهه اخیر چقدر بزرگ‌تر و سنگین‌تر شده‌اند مخصوصاً اینکه سری ۵ فقط چند میلی‌متری کوتاه‌تر از این خودروی E32 است.

به خاطر وضع قوانین سخت‌گیرانه آلایندگی، بی‌ام‌و با پیشرانه ۱۲ سیلندر وداع نمود و خبری از آن در نسل جدید سری ۷ نیست؛ اما باواریایی ها در زمان تولید E32 حتی پیشرانه ۱۶ سیلندر را نیز برای خودروی تک ساخت گلد فیش در نظر گرفتند، خودرویی که با نام ۷۶۷iL یا هفت مرموز شناخته می‌شد. در آن خودرو حجم پیشرانه از رقم استاندارد ۵ به ۶.۷ لیتر افزایش یافت و قدرت نیز به بیش از ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور به بیش از ۶۰۰ نیوتون متر رسید. البته برنامه‌ای برای قرار دادن این نیروگاه عظیم روی خودروهای تولیدی وجود نداشت. بنتلی هم پروتوتایپی از مولسان را با این پیشرانه ۱۶ سیلندر تست کرد اما هرگز آن را روی خط تولید نبرد. در سال ۲۰۲۲ اما شما نمی‌توانید پیشرانه ۸ سیلندر را هم روی سری ۷ بازارهای اروپایی سفارش دهید. بر همین اساس گفته می‌شود نسل بعدی سری ۵ نیز فقط در نسخه پرچم‌دار M5 از پیشرانه ۸ سیلندر استفاده خواهد کرد و دیگر خبری از روزهای خوش پیشرانه‌های حجیم و بزرگ بی‌ام‌و نخواهد بود…

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا