هاست پرسرعت
اينترنت

ایلان ماسک نخستین اینترنت ماهواره‌ای را برای گوشی‌های همراه راه‌اندازی می‌کند

ایلان ماسک نخستین اینترنت ماهواره‌ای را برای گوشی‌های همراه راه‌اندازی می‌کند

این نسل جدید ماهواره‌ها، خدمات اینترنتی مستقیم به گوشی‌های همراه در زمین ارائه خواهند کرد و نقطه عطفی در این صنعت محسوب می‌شوند.

به گفته ایلان‌ ماسک، میلیاردر آمریکایی و مالک اسپیس‌ایکس، این سرویس اینترنتی قادر به رقابت با سرویس‌های زمینی نیست ولی به اتصال نقاط کور و تقویت ارائه خدمات اینترتی به گوشی‌های همراه کمک خواهد کرد.

شش ماهواره از ۲۱ ماهواره استارلینک که روز سه‌شنبه ۱۲ دی، به فضا پرتاب شدند، قابلیت اتصال مستقیم به گوشی‌های همراه را دارند.

آنها نخستین ماهواره‌های این شرکت هستند که به صورت مستقیم به گوشی‌های همراه، سرویس اینترنت ارائه می‌دهند و به‌عنوان «برج گوشی همراه در فضا» طراحی شده‌اند.

به گفته اسپیس‌ایکس، این ماهواره‌ها برای نخستین بار برای آزمایش سرویس مستقیم اینترنت در آمریکا، از طریق گوشی‌های همراه شرکت «تی‌-موبایل» که در این پروژه همکاری دارد، استفاده خواهند شد.

پس از فعال شدن‌ماهواره‌ها، گوشی‌های همراه معمولی که مشترک تی-موبایل هستند، بدون نیاز به هیچ تغییر یا تجهیزات اضافی، به صورت مستقیم به اینترنت وصل می‌شوند.

خدمات اینترنتی ارائه شده از نسل چهارم یا «۴جی» است که تقریبا شامل اکثر گوشی‌های همراهی می‌شود که تا دو سال گذشته در شبکه این شرکت فعال بودند.

استارلینک همچنین اعلام کرد که قصد دارد تا اواخر سال جاری میلادی یک سرویس پیام‌رسانی نوشتاری با استفاده از این فناوری، و خدمات صوتی، داده‌ای، و اینترنتی را تا سال آینده میلادی راه‌اندازی کند.

ایلان ماسک، پرتاب موفقیت‌آمیز این ماهواره‌ها را جشن گرفت و گفت که آنها امکان اتصال گوشی‌های همراه به اینترنت را در هر نقطه‌ای از کره زمین فراهم می‌کنند. با این حال، او یادآور شد که این فناوری هنوز در ابتدای راه است و محدودیت‌هایی دارد.

استارلینک با اشاره به به اهمیت این ماهواره‌ها در ارتباطات جهانی، می‌گوید که آنها کاربران را قادر می‌سازند که در هر جایی که آسمان را می‌بینند، به اینترنت متصل شوند. این شرکت قصد دارد تا از این سرویس ماهواره‌های برای گوشی‌های همراه در سراسر جهان استفاده کند.

استارلینک علاوه بر همکاری با تی-موبایل در آمریکا، با اپراتورهای دیگری در استرالیا، کانادا، نیوزیلند، ژاپن، سوئیس، شیلی و پرو نیز همکاری می‌کند. هنوز مشخص نیست که ارائه این سرویس اینترنتی برای گوشی‌های همراه از چه زمانی به شکل فراگیر در دسترس است و چه شرایطی خواهد داشت.

با توجه به چالش‌هایی که به دلایل مختلفی برای ارائه سرویس اینترنت در برخی نقاط جهان وجود دارد، ارائه سرویس ماهواره‌های اینترنت، از اهمیت زیادی برخوردار است و به عقیده کارشناسان، راه‌کار مناسبی محسوب می‌شود.

استارلینک که توسط اسپیس‌ایکس اداره می‌شود، اخیرا سرویس ماهواره‌ای اینترنت خود را در برخی از مناطق جهان، از جمله ا‌وکراین برای جنگ‌زدگان این کشور ارائه کرد.

برخی گزارش‌ها حاکی است که تعدادی از کاربران داخل ایران با تهیه تجهیزات لازم از سرویس ماهواره‌ای استارلینک استفاده می‌کنند.

ایلان ماسک در دی ماه ۱۴۰۱ با انتشار پیامی در توئیتر (ایکس کنونی) این خبر را تأیید کرد. او پیشتر در پاسخ به یک کاربر ایرانی درباره احتمال استفاده از اینترنت آزاد ماهواره‌ای استارلینک در صورت قطع ارتباط اینترنتی ایران با جهان توسط جمهوری اسلامی، وعده داد که به بهترین شکل ممکن از مردم حمایت خواهد کرد.

 

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا