هاست پرسرعت
بازی

بازی GTA 6 و تمامی اطلاعات فاش شده از آن

بازی GTA 6 و تمامی اطلاعات فاش شده از آن

بازی به‌شدت موردانتظار GTA 6 در دست ساخت قرار دارد و اخیراً افشاگری گسترده‌ای از این عنوان را شاهد بودیم که واکنش‌های خوب و بد زیادی را به همراه داشته است.

بعد از ماندگاری و پشتیبانی طولانی مدت از GTA V، راکستار (Rockstar) سرانجام ساخت GTA 6 را تأیید کرد که خوشحالی طرفداران را در پی داشت. بازی GTA 6 نسخۀ بعدی فرنچایزی خواهد بود که در چند دهۀ گذشته، معیار سنجش عناوین جهان آزاد محسوب شده و صدالبته سقفی را برای این دسته از آثار به وجود آورده است. GTA 6 علاوه بر پیشی گرفتن از بازی پنجم، باید با فرنچایزهای جهان آزاد متعددی که در بحث غوطه‌وری بسیار عالی ظاهر شده‌اند نیز مقابله کند.

راکستار دربارۀ بازی آیندۀ خود سکوت اختیار کرده است، ولی اکنون علاوه بر شایعات گذشته، با وجود ناگوار بودن لیک‌های اخیر از فاز پری ‌آلفای (Pre Alpha) بازی، ممکن است اطلاعات تازه‌ای از آن کسب کرده باشیم. اگر شایعات اخیر واقعیت داشته باشند، رویکرد GTA 6 تا حد زیادی با عناوین پیشین این مجموعه تفاوت خواهد داشت، اما این تغییرات ممکن است در نهایت این فرنچایز را وارد مسیر خوبی کنند. طبق شایعاتی که به تکامل نقشۀ آن با گذشت زمان اشاره دارند، بازی مذکور نیز ممکن است مثل GTA 5 طول عمر بسیار بالایی داشته باشد.

رخ تازه‌ای از راکستار با GTA 6؛ پروتاگونیست مؤنث

بازی GTA 6 و تمامی اطلاعات فاش شده از آن
باید منتظر ماند و دید که رویکرد و تغییرات جدید راکستار، این فرنچایز را به چه سمتی خواهند برد.

طبق گفته‌های اینسایدر مشهور و خبرنگار بلومبرگ، جیسون شرایر (Jason Schreier)، راکستار گیمز برای این‌که با همدلی بیشتر و روشن‌فکرانه‌تر عمل کند، دستخوش تغییرات بزرگی شده است. نزدیک‌تر کردن رقم دستمزد کارکنان زن و مرد، و چاره‌اندیشی‌ها برای کاهش میزان کرانچ‌ در توسعۀ بازی‌ها، از تغییرات اساسی‌ این شرکت محسوب می‌شوند. راکستار حتی سعی در اصلاح محتویات توهین‌آمیز بازی‌های خود دارد. قبلاً این شرکت قدم‌هایی در این راستا برداشته است؛ برای مثال، دیدیم که چند ماه پیش، شوخی‌های زن‌ستیزانۀ بازی GTA 5 حذف شدند. آقای شرایر همچنین ادعا کرده که ساخت یکی از حالت‌های GTA: Online، تحت عنوان “Cops ‘n’ Crooks”، به دنبال قتل جورج فلوید توسط پلیس ایالت مینیاپولیس، کنار گذاشته شده است.

جیسون شرایر اشاره کرده بود که توسعۀ GTA 6 از سال 2014 شروع شده است و این بازی بازتاب بسیاری از تغییرات راکستار در این مدت خواهد بود. در راستای همین تحولات، بازی یادشده قرار است برای اولین بار در سری GTA، در کنار شخصیت اصلی مذکر، یک پروتاگونیست مؤنث هم داشته باشد. به بیان دقیق‌تر، پروتاگونیست این بازی یک زن لاتین خواهد بود که در واقع از طرف مؤنث زوج مشهور، بانی و کلاید، الهام گرفته شده است و طبق گفته‌های یکی دیگر از خبرنگاران معروف، تام هندرسون (Tom Henderson)، شاهد یک زن باهوش با مهارت بالا در تکنولوژی و هک کردن خواهیم بود. بلومبرگ در گزارش خود آورده است که توسعه‌دهندگان با کنار گذاشتن جوک‌های مربوط به افراد در خطر تبعیض، از انتقادات و حملات گروه‌های مختف جلوگیری خواهند کرد. این موضوع تغییر عظیمی برای این مجموعه خواهد بود، چرا که GTA در گذشته، از توهین در هیچ زمینه‌ای هراس نداشته و هر قشری را مورد هدف طنز تند خود قرار می‌داد.

تبلیغات
بازی GTA 6 و تمامی اطلاعات فاش شده از آن

اکنون، اگر نگاهی گذرا به ویدیوهای فاش شدۀ اخیر کرده باشیم، نه‌تنها این پروتاگونیست زن که لوسیا ولاسکوئز (Lucia Velazquez) نام دارد را در بازی خواهیم داشت، بلکه شخصیتی الهام‌گرفته شده از طرف مذکر زوج بانی و کلاید، با نام جیسون راندولف (Jason Randolph) نیز به عنوان پروتاگونیست دوم بازی حضور دارد. از طرف دیگر، دیده شدن عنوان رویدادی با نام Bonnie and Clyde Mysteries و مرحلۀ سرقت رستوران این ویدیوها که به داستان این زوج مشهور ارجاع دارد، این نظریه را محکم‌تر می‌کند. البته، هنوز تردیدهای دربارۀ تغییر نام آن‌ها تا انتهای توسعه و ارتباط این دو شخصیت وجود دارد (گزارشاتی مبنی بر خواهر و برادر بودنشان نیز منتشر شده بود) که با توجه به تعاملات و گفتگوهای آن‌ها در مرحلۀ رستوران، فکر می‌کنم همان رابطۀ عاشقانه معقول‌تر به نظر می‌رسد.

محیط و ویژگی‌های GTA 6

بازی GTA 6 و تمامی اطلاعات فاش شده از آن
هرچه از راکستار رسد نکوست (به جز اون Definitive Edition)!

شایعات اولیه اشاره داشتند که GTA 6 تحت اسم رمزی “Project Americas” مراحل توسعه را طی می‌کند که در واقع نوید فضای آمریکای شمالی و جنوبی را می‌داد. گزارش بلومبرگ این موضوع را تأیید و ادعا می‌کند که این توسعه‌دهنده قصد قرار دادن هر دو بخش آمریکای شمالی و جنوبی را در نسخۀ بعدی این سری داشته است؛ البته، به مرور تیم سازنده متوجه شد که در این صورت با پروژه‌ی غول‌آسایی روبه‌رو خواهد شد و تصمیم گرفت که نسخۀ ساختگی از شهر ساحلی میامی و نواحی اطراف آن را بسازد. این بدان معناست که GTA 6 در Vice City جریان خواهد داشت و لیک‌ها نیز این موضوع را تایید می‌کنند.

با این حال، با نقشۀ ثابتی طرف نیستیم و به مرور زمان، مأموریت‌ها و شهرها یا مناطقی تازه به آن اضافه خواهند شد. از قرار معلوم، این تدبیر جهت جلوگیری از اعمال کرانچ روی کارکنان راکستار بوده است. همچنین، این موضوع می‌تواند حاکی از طول عمر بالای بازی به مانند نسخۀ پیشین یا حتی فراتر از آن باشد؛ زیرا این به‌روزرسانی‌ها تازگی بازی را حفظ خواهند کرد. با وجود این که خیلی از گیمرها اصلاً از عمر طولانی GTA 5 راضی نبودند، بازگشت به DLCهای تک‌نفره در GTA 6 می‌تواند رویکرد خوبی باشد، زیرا این شرکت در گذشته با GTA 4 ثابت کرد که توانایی خلق بسته‌های‌الحاقی تک‌نفرۀ باکیفیت را دارد.

اگر گزارشات حقیقت داشته باشند، محصول نهایی در هر صورت قرار است همه را حیرت‌زده کند. کریس کلیپل (Chris Klippel)، نویسندۀ Rockstar Mag، مدعی شده که انجین استفاده شده در GTA 6 جلوتر از زمانۀ خودش است و انتظارات بصری گیمرها را کاملاً برآورده خواهد کرد. او همچنین اذعان داشت که راکستار می‌خواهد با موتور RAGE9 از آنریل انجین 5 (Unreal Engine 5) فراتر رود. راکستار با ساخت بازی‌هایی چون Red Dead Redemption 2، توانایی خود در ایجاد جزئیات بصری حیرت‌آور را ثابت کرده است و دیدن این‌که راکستار نسل جدید از حد خود فراتر برود، هیجان‌انگیز خواهد بود.

بازی GTA 6 و تمامی اطلاعات فاش شده از آن

از لحاظ گرافیکی، در ویدیوهای لیک شده، متأسفانه (به دلیل دیدگاه‌های غلط ایجاد شده) یا خوشبختانه (به دلیل این‌که تلاش‌های سازندگان برای غافلگیر کردن طرفداران با محصول نهایی هدر نرفته است)، محصول نهایی‌ای که راکستار در ذهن دارد را نمی‌بینیم و همان‌طور که در تحلیل اختصاصی gsxr حول این موارد افشا شده صحبت کردیم، صرفاً برای آزمایش و ارزیابی انیمیشن‌ها با همان گرافیک و مدل‌های GTA V طرف هستیم؛ اما با این وجود، ظاهراً از لحاظ فیزیکی و سیستم‌های اعمال شده، تشابهات بسیاری با آخرین عنوان راکستار، یعنی Red Dead Redemption 2، به چشم می‌خورد و آخرین بازی آن‌ها یکی از پایه‌های نسخۀ جدید فرنچایز GTA خواهد بود. به عنوان مثال، تعاملات با NPCها، واقع‌گرایی‌های فیزیکی مثل برداشتن وسایل از روی زمین و بلند کردن اجساد، هوش مصنوعی پلیس‌ها و رویدادهای تصادفی بیشتر و پویاتر، مواردی هستند که احتمالاً از انجین RAGE9 و ویژگی‌های جدید آن به بازی راه یافته‌اند. البته موارد تازه‌ای مثل حالت درازکش روی زمین، سنگرگیری پویا و قابلیت شلیک NPCها بدون خروج از کاورگیری نیز به چشم می‌خورد و ویژگی‌های جدیدتری که شاید در این مرحله از توسعه قابل رؤیت نباشند.

از لحاظ فضا و محیط، ویدیوهای جدید مهر تأیید بزرگی بر تعدادی از گزارشات بوده‌اند. در موارد افشا شده، به مکان Malibu Club از GTA Vice City اشاره شده است که در کنار شواهد دیگر مرتبط با میامی، حول بازگشت نسخۀ جدید این فرنچایز به Vice City جای تردیدی نمی‌گذارد. همچنین، در همان ویدیوی سرقت رستوران می‌توان نام “Port Gellhorn” را روی یکی از خودروهای پلیس در محوطه دید که احتمالاً به یکی از مناطق جدید یا اولیۀ بازی اشاره دارد. از قرار معلوم، طبق گزارشاتی از این ویدیوها، راکستار برنامه دارد تا در جهان آزاد بازی جدید یک تجربۀ شخصی‌تر و پویاتر را به ارمغان بیاورد و مواردی از قبیل تعاملات بیشتر با شخصیت‌های غیرقابل بازی، مکان‌های داخلی بیشتر، عناصر نقش‌آفرینی، شخصی‌سازی بیشتر خودروها، دوربین‌های امنیتی کاربردی و … را ارائه دهد.

GTA 6 در راه است

بازی GTA 6 و تمامی اطلاعات فاش شده از آن
خلاصه‌ای از سوالات: «کی، کجا و چه کسی؟»

تغییرات صورت گرفته در راکستار قطعاً به نفع توسعه‌دهندگان است، اما شرایر ادعا می‌کند که تعدادی از کارکنان دربارۀ پیشرفت کُند ساخت بازی GTA 6 نگران هستند و بعضی این سوال را دارند که آیا راکستار هنوز هم قادر است شاهکارهایی را بسازد که آن را تبدیل به گل سرسبد صنعت گیمینگ کرده‌اند.

البته، با توجه این‌که اخیراً راکستار اکثر منابع خود را روی توسعۀ نسخۀ بعدی مجموعۀ GTA متمرکز کرده است و همچنین طبق تخمین‌های اولیه، حدود 5 سال تا انتشار این عنوان فاصله داریم، به عقیدۀ من این شرکت از این لحاظ با مشکل خاصی مواجه نیست؛ علاوه بر آن، ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهند که روند توسعۀ بازی حداقل در اواخر 2019 وارد فاز پری آلفا شده است و با در نظر گفتن بازۀ باقی مانده، پروسۀ توسعه به خوبی پیش می‌رود. با در نظر گرفتن طیف کارت گرافیک‌های استفاده شده‌ در فاز پری آلفای توسعه، از GTX 1080 گرفته (عرضه اواسط سال 2016 میلادی) تا RTX 3090، روند توسعه ممکن است حتی زودتر از این‌ها وارد فاز پری آلفا شده باشد. مورد آخر، ارجاع به مرگ جی نوریس (Jay Norris)، همان شخصیتی که تنها به دلیل یک تماس تلفنی ما در GTA V کشته شد، در ویدیوهای لو رفته، بدان معناست که این بازی از لحاظ زمانی بعد از سال 2013 رخ می‌دهد و دنباله‌ای بر GTA V است.

بازی GTA 6 و تمامی اطلاعات فاش شده از آن
جالب است که این ایستراگ احتمالی از GTA 6 در بازی GTA Trigoly، همان ابرهایی را دارد که در ویدیوهای اخیر دیدیم، این موضوع تاییدی دیگر بر ارتباط مستقیم این تصویر با GTA 6 است.

تام هندرسون پیش‌تر ادعا کرده بود که نسخۀ بعدی Grand Theft Auto در بازۀ 2024 تا 2025 عرضه خواهد شد. چنین برنامه‌ریزی‌ای دور از ذهن نیست، چرا که طبق گزارشات مالی تیک تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive) در سال 2020، این شرکت 89 میلیون دلار را برای مارکتینگ در بازۀ آوریل 2023 تا مارس 2024 تعیین کرده است. با این حال، لو رفتن ویدیوها و سورس کدهای این بازی ممکن است آغازگر تغییرات بدی نه‌تنها در تاریخ عرضۀ بازی، بلکه حتی در کیفیت محصول نهایی داشته باشد. زیرا همان‌طور که در این مقاله متذکر شدیم، لو رفتن سورس کدها می‌تواند سازندگان را به بازبینی دوبارۀ آن‌ها و تغییراتی برای جلوگیری از عواقب احتمالی آینده مجبور کند. چنین موضوعی منجر به تأخیر روند توسعۀ بازی شده و حتی ممکن است راکستار دوباره گرفتار سیاست‌های کرانچ در مقیاس قبل شود و «کیفیت» بازی را نیز تحت شعاع قرار دهد.


در حال حاضر راکستار محتویات لیک شده را تا حد زیادی از سطح اینترنت حذف کرده است و در بیانیه‌ای اعلام کرده که با وجود ناامیدی از این اتفاق، انتظار نمی‌رود که در برنامه‌هایش تغییری ایجاد شود. علاوه بر آن، اینسایدر مشهور، Tez2، خبر از انتشار تریلری در آیندۀ نزدیک داده بود که با توجه به اتفاق اخیر، شاید حتی از این تریلر هم بی‌بهره بمانیم. محصول راکستار هرچه که باشد، تیک-تو خیلی به آن اطمینان دارد، چرا که آقای استراوس زلنیک (Strauss Zelnick)، مدیر عامل این شرکت، متذکر شده که راکستار با ساخت Grand Theft Auto 6 قرار است «یک سقف جدید خلاقیت برای سری، این صنعت و سرگرمی رقم بزند».

نظر شما در این باره چیست؟

کاهووووووiv بهترین گیم تاریخ با اختلافعمو فیل کبیرDARKSIRENoskolmeysambA SlashAlborz❾❻︵✎﹏ȏṃıԀS.mعلیهادی صفاییPashmak..darhalkhabInvisible bearded userاریاmahdi12345محمدرضا نوروزیvahid gamerMetal Gear Solid 3: Snake EaterArkhammore

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا