بایک X55 دیار خودرو؛ بررسی فنی، مشخصات و قیمت در ایران
بایک X55 دیار خودرو؛ بررسی فنی، مشخصات و قیمت در ایران
شرکت سازههای خودروی دیار، بهزودی پیشفروش بایک X55 را آغاز میکند. این مدل از برند بیجینگ با نام X6 در چین تولید میشود.
خودروسازی بیجینگ (Beijing Automotive Group) با نام اختصاری بایک (BAIC)، یکی از بزرگترین خودروسازان چین است و رتبهی ۲۰ جهان از نظر تیراژ تولید را در اختیار دارد. این مجموعه، سال ۱۹۸۵ با سرمایهگذاری مرسدس بنز و هیوندای تاسیس شد. برندهای فوتون و BAW زیرمجموعهی بایک محسوب میشوند درحالیکه بزرگترین خط مونتاژ مرسدس بنز در چین هم، متعلق به بایک است. هیوندای و مرسدس بنز، سهامداران بایک محسوب میشوند.
تنوع محصولات بایک در بازار چین، انواع سواری، وانت، شاسیبلند و هاچبک با پیشرانهی بنزینی و هیبریدی و تمام برقی را شامل میشود. حدود ۱۵ سال پیش، خودروهای اقتصادی بایک، شامل سابرینا (E150) و X25 توسط دیار خودرو در ایران عرضه شدند اما موفقیت چندانی از نظر تجاری به دنبال نداشتند.
بیجینگ X6 یکی از جدیدترین محصولات بایک است. این کراساور با طراحی مدرن و متفاوت از خودروهای سنتی ساخت چین، سال ۲۰۲۲ رونمایی شد. برای بازار شرق آسیا، افریقا و روسیه، بیجینگ X6 به نامهای موفانگ و X55 و مکعب روبیک (Beijing Rubic′s Cube) نیز فروخته میشود.
دیار خودرو در تلاش است تا مونتاژ محصولات بایک در ایران را برای مدلهای مختلف انجام دهد. هماکنون کراساور DX3 به بازار رسیده و ظاهرا سدان U5، شاسی بلند آفرود BJ40 و کراساور اندازه متوسط X55، درحال انجام مراحل پیشتولید هستند.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی بایک X55
چراغهای باریک همسطح بدنه با حذف جلوپنجره و حجمدهی چشمنواز، بایک X55 را مدرن و جذاب جلوه میدهد. این خودرو، البته طراحی هماهنگ با استانداردهای جهانی ندارد اما به عنوان یک کراساور چینی، برای رقابت با محصولات همکلاس ساخت چانگان و دانگفنگ (مثل یونیT و لارماری ایما) قابل قبول است.
حالت مشبک در بخش میانی سپر، فقدان جلوپنجره را جبران میکند و حس اسپرت به X55 میدهد. با این ترفند، ادوات پلاستیکی و سیاهرنگ نصب شده داخل سپر، از دید مخاطب پنهان میشوند تا صرفهجویی اقتصادی، کمتر به چشم برسد. ظاهرا هوای مورد نیاز پیشرانه و سیستم خنککننده از طریق شکاف زیر سپر فراهم میشود؛ اما فضای بین چراغهای جلو بسته است. باتوجه به اینکه خط لبهی کاپوت نیز با فاصله از گوشهی چراغها، در دید بیننده قرار دارد؛ نمیتوان X55 را خالی از ایرادات طراحی دانست.
در نمای جانبی، حذف دستگیرههای سنتی و طرح مخفیشونده، X55 را آیندهنگر نشان میدهد. در بعضی مدلهای سفارشی این خودرو، آینههای جانبی نیز با دوربینهای مدرن، جایگزین شدهاند. شیب سقف و حالت نزدیک به کراساورهای کوپه برای X55، نکتهی مثبت محسوب میشود اما ادوات پلاستیکی در گلگیرها و رکاب، ارزش اقتصادی خود را شدیدا کاهش میدهند.
در پشت، چراغهای پیوسته و باریک به تقلید از دیگر کراساورهای مدرن چینی برای X55 استفاده شده است. فرم کلی درپوش صندوق، جایگاه پلاک و نوشتار مربوط به شرکت سازنده، هماهنگ با دیگر اجزا به نظر میرسند؛ هرچندکه حجم بسیار زیاد مواد پلاستیکی برای سپر عقب، آزار دهنده است.
با ارفاق میتوان بایک X55 را خودرویی جذاب و عامهپسند برای بازار ایران توصیف کرد. این کراساور طول ۴,۶۲۰ میلیمتر، عرض ۱,۸۸۶ میلیمتر، ارتفاع ۱,۶۸۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۷۳۵ میلیمتر دارد. با شرایط موجود، X55 کمی بزرگتر از لاماری ایما خواهد بود.
طراحی کابین و نمای داخلی بایک X55
نمایشگرهای بزرگ، مهمترین تفاوت X55 با دیگر کراساورهای مونتاژ ایران را نشان میدهند. فرمدهی داشبورد و خروجی هوا نیز، حس یک خودروی مدرن را به خوبی برای X55 فراهم میکنند. همچنین، پلاستیک سخت و کلیدهای روی فرمان، از کیفیت سطح متوسط برخوردار هستند.
سبک طراحی کنسول میانی و تودریهای مبله، فرمان D شکل با کلیدهای گردان، جالب توجه به نظر میرسند. بعضی ادوات، شامل کلیدهای داخل در و ترمز دستی دکمهای، نقرهای رنگ هستند و در تضاد با رنگ مشکی، جذابیت دارند. فرم کلی صندلیها برای X55، کاملا اسپرت و فراتر از خودروهای چینی معمول در ایران است.
علاوهبر نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ، رنگهای متنوع برای نورپردازی ملایم داخل کابین نیز، X55 را آینده نگر نشان میدهد. صندلیهای اسپرت با چرم سیاه، سفید و قرمز قابل سفارش هستند. راحتی مناسب برای ۴ سرنشین بالغ وجود دارد و ۴۵۰ لیتر فضای بار در صندوق فراهم است.
پیشرانه و شرایط فنی بایک X55
مطابق انتظار، X55 مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ تولید میشود. قدرت این پیشرانه، ۱۸۵ اسب بخار با گشتاور تحسینبرانگیز ۳۰۵ نیوتنمتر است. گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ، نقش مهمی در سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه برای X55 دارد. میانگین مصرف سوخت این کراساور، ۷ تا ۸ در صد کیلومتر است و صرفا به صورت دیفرانسیل جلو تولید میشود.
بایک X55 در مقایسه با لاماری ایما، ۱۰ اسب بخار قدرت کمتر و ۲۰ نیوتنمتر گشتاور بیشتر تولید میکند. این خودروها، وزن خالص مشابه در حدود ۱۵۵۰ کیلوگرم دارند و ظاهرا از نظر شتابگیری، تفاوت خاصی برای راننده ایجاد نمیکنند. در بعضی منابع خارجی، قدرت ۱۸۸ اسب بخار و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت برای X55 عنوان شده است.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بایک X55
نسخههای فول آپشن X55، مجموعهای بسیار متنوع از امکانات مختلف دارند. حتی رانندگی خودران بدون دخالت دست، در مسیر مستقیم فراهم است و X55 میتواند هدایت بین خطوط را برعهده گیرد. این فناوری در سطح خودران ۲/۵ عنوان شده است و کروز کنترل تطبیقی با ترمز خودکار ارائه میکند. پایشگر راننده با دوربین داخل اتاق و نصب دوربین جایگزین آینه بغل، آپشنهای خاص برای X55 محسوب میشوند.
دو نوع رینگ ۱۷ و ۱۸ اینچ آلومینیوم، صندوق برقی، سانروف پانورامیک، پنل دیجیتال پشت فرمان، نمایشگر ۱۰ و ۱۴ اینچ، همراه با ۱۰ رنگ متنوع برای بدنه قابل سفارش هستند. gsxr تعویض دنده، فرمان برقی، چهار حالت رانندگی، ترمز ABS با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، کنترل پایداری ESP، استارت و ورود بدون کلید ، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و سرپایینی، کیسه هوای جلو و جانبی، هشدار خواب آلودگی راننده، پایش فشار باد تایرها، رادار جلو و عقب، دوربین پارک و ۳۶۰ درجه، هشدار خروج از خط و رادار نقطه کور در مدلهای مختلف بایک X55 ارائه میشوند.
قیمت بایک X55 در بازار جهانی و هزینه خرید ایران
برای روسیه، X55 دنده دستی به قیمت ۱۴ هزار دلار فروخته میشود و مدل سفارشی با امکانات کامل، ۲۱۵۰۰ دلار قیمت دارد. از مجموع این موارد و تشابه قیمتی بایک X55 با لاماری ایما (دانگ فنگ T5 EVO)، میتوان انتظار داشت هزینه خرید خودروهای فوق برای مشتری ایرانی، تفاوت چندانی نداشته باشد.
احتمالا بایک X55 نیز مشابه لاماری ایما، در نهایت به قیمت ۲ تا ۲/۲ میلیارد تومان وارد بازار آزاد میشود؛ اما امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری فراهم خواهد کرد تا موفق به جذب مخاطب شود. همچنین چانگان یونی T در کلاس بدنهی X55 و لاماری ایما، بهزودی وارد ایران خواهد شد.