هاست پرسرعت
خودرو

بررسی تخصصی گک امکو جدید؛ شاسی‌بلندی زیبا و متفاوت از چین!

بررسی تخصصی گک امکو جدید؛ شاسی‌بلندی زیبا و متفاوت از چین!

زبان طراحی گک در سال‌های اخیر متحول شده و شاسی‌بلند جدید امکو احتمالاً بهتر از هر خودروی دیگری این فلسفه طراحی را به نمایش خواهد گذاشت.

امکو از یک جلوپنجره بدون فریم دارای خطوط تیز و متمایز سود می‌برد و نسبت به کانسپت امکو که قبلاً معرفی شده بود وفاداری زیادی را نشان می‌دهد. البته بازار شاسی بلندهای میان سایز در چین پر از خودروهای گوناگون و جذاب بوده و بنابراین سؤالی که درباره امکو پیش می‌آید این است: آیا باطن امکو هم با ظاهر جذاب آن همخوانی دارد یا خیر؟

ما چند روزی مدل مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی امکو را بررسی کردیم تا ببینیم این خودروی جدید چه در چنته دارد. شاید انتظار داشته باشید امکو به عنوان خودرویی جدید در سبد محصولات گک وارد کلاس خودرویی نه چندان پرطرفدار شده باشد اما این‌طور نیست. گک قبلاً با خودروهای GS4 و GS4 پلاس در این کلاس حضور داشته و مدل پلاس از نظر ابعاد به امکو نزدیک‌تر است. حتی موضوع عجیب‌تر اینکه هر دو خودرو با پیشرانه‌های ۱.۵ و ۲ لیتری توربوی بنزینی عرضه می‌شوند اما امکو با قوای محرکه هیبریدی نیز در دسترس است. قیمت هر دو خودرو هم مشابه یکدیگر بوده و GS4 پلاس بهای پایه ۱۸۱۵۰ دلاری دارد درحالی‌که برای گک امکو باید ۱۷۱۵۰ دلار پرداخت کرد. این هم از کارهای عجیب چینی‌هاست که با خودروهای خود رقابت می‌کنند!

بی‌شک آنچه باعث تمایز گک امکو می‌شود طراحی آن است. در مقایسه با استایل معمولی GS4، امکو از طراحی شاخصی استفاده می‌کند و فقدان جلوپنجره سنتی هم باعث شده طراحی منحصربه‌فردی داشته باشد. خط کمر عمیق امکو نیز ارتفاع کاملاً بالایی دارد و بر خاص بودن خودرو می‌افزاید. همین داستان در کابین نیز برقرار است یعنی جایی که تریم متالیک دیده می‌شود. آنچه در این بخش بیش از همه به چشم می‌آید نمایشگر مرکزی ۱۴.۶ اینچی است که در همه تریم ها به جز تریم پایه وجود دارد.

پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی نیز جزو دیگر ویژگی‌های این خودرو خواهند بود. البته هدآپ دیسپلی نیز به‌صورت استاندارد در مدل‌های فول وجود دارد. طرح کلی کابین گک اکو اسپرت بوده و تریم و دوخت قرمز در آن وجود دارند. همچنین از متریال نرم در بخش‌های بالایی کابین استفاده شده است. بخش جلو و عقب کابین فضای زیادی دارد و تنظیمات متنوعی هم برای صندلی راننده و فرمان وجود خواهد داشت. تمامی مدل‌ها همچنین به سقف پانورامیک بزرگ با آفتاب‌گیر برقی مجهز هستند. محصولات گک عمدتاً از تجهیزات زیادی برخوردار هستند و امکو نیز از این قاعده مستثنا نیست. جدای از تجهیزاتی که قبلاً ذکر شد برخی ویژگی‌های استاندارد و سفارشی نیز وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به درب پشتی برقی، ناوبری واقعیت افزوده، سیستم صوتی یاماها با ۱۲ بلندگو، بسته ایمنی و کمک‌راننده و… اشاره کرد.

اما برسیم به دینامیک سواری گک امکو که جزو فاکتورهای کلیدی در یک خودرو خواهد بود. شاید ظاهر این خودرو برجسته به نظر برسد اما دینامیک سواری آن حداقل در نسخه ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی باب میل نخواهد بود. پرفورمنس خودرو راضی‌کننده نیست و پیشرانه نمی‌تواند به دستورات راننده پاسخی شایسته بدهد. البته این مکث و تعلل در پیشرانه را قبلاً در سایر محصولات چینی نیز دیده بودیم و پدیده‌ای غیرعادی نیست اما اگر معمولاً خودروهای برقی را رانده‌اید در امکو شاهد پاسخی آنی نخواهید بود.

این پیشرانه ۱.۵ لیتری خیلی مشتاق شتاب گیری نیست و شاید بهتر باشد نمونه ۲ لیتری یا هیبریدی را انتخاب کنید. ما قوای محرکه هیبریدی را در مدل GS8 تست کردیم و آن خودرو پاسخ بسیار خوبی به دستورات راننده می‌داد. نکته قابل‌ذکر دیگر امکو به سواری نسبتاً سفت آن مربوط می‌شود هرچند باعث ناهنجاری نخواهد شد. نکته دیگر اینکه سیستم تعلیق سفت باعث اسپرت شدن سواری خودرو نمی‌شود. پیشرانه ۱.۵ لیتری این خودرو قدرت ۱۷۴ اسب بخاری و گشتاور ۲۷۰ نیوتون متری دارد و در هر صد کیلومتر ۶.۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند. نسخه ۲ لیتری ۷۴ اسب بخار قدرت بیشتری دارد و گشتاور آن به ۴۰۰ نیوتون متر می‌رسد. این پیشرانه تشنه‌تر بوده و مصرف سوخت ۸.۱ لیتری دارد. نهایتاً به نمونه ۲ لیتری هیبریدی می‌رسیم که قدرت و گشتاور ۳۱۷ اسب بخاری و ۴۸۰ نیوتون متری دارد. مصرف سوخت این مدل تنها ۴.۷۶ لیتر خواهد بود. قیمت گک امکو مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری از ۱۷ هزار دلار شروع شده و برای مدل‌های ۲ لیتری بنزینی و هیبریدی نیز باید به ترتیب ۲۰۳۰۰ و ۲۱۳۰۰ دلار پرداخت کرد.

قضاوت نهایی (امتیاز از ۱۰)
قدرت و احساس رانندگی ۶
فضای کابین و بار ۹
تکنولوژی و رابط کاربری ۷
ارزش در مقابل مبلغ پرداختی ۸

نقاط قوت و ضعف گک امکو:

بهترین نقطه قوت: استایل منحصربه‌فرد

بدترین نقطه‌ضعف: پیشرانه کم‌رمق

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا