هاست پرسرعت
خودرو

بررسی سیستم رانندگی خودران سطح ۳ مرسدس بنز، درایو پایلوت

بررسی سیستم رانندگی خودران سطح ۳ مرسدس بنز، درایو پایلوت

این سیستم به راننده اجازه می‌دهد تا دستان خود را از روی فرمان بردارد و حتی نیازی به نگاه کردن به جاده هم نداشته باشد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

سیستم درایو پایلوت (Drive Pilot) مرسدس‌بنز اخیرا در ایالت نوادا در ایالات‌متحده مجوز کاربری دریافت کرده و به این ترتیب به نخستین سیستم کمک‌راننده پیشرفته موسوم‌به «ADAS» مجاز در جاده این کشور تبدیل شده است. مرسدس پیشتر مجوز استفاده عمومی این سیستم را از دولت آلمان دریافت کرد و قصد دارد در ادامه گسترش فناوری خود، در ایالت کالیفرنیا هم به مشتریان خدمات‌رسانی کند.

بررسی سیستم رانندگی خودران سطح ۳ مرسدس بنز، درایو پایلوت

تفاوت سیستم خودران سطح ۲ و سطح ۳

مرسدس‌بنز می‌گوید سیستم کمک‌راننده یا خودران سطح ۳ به راننده این اجازه را می‌دهد تا چشمانش را از مسیر بردارد؛ درحالی‌که با استفاده از سیستم‌های سطح ۲ راننده همچنان باید توجه خود را روی مسیر قرار دهد. راننده می‌تواند در حین استفاده از سیستم سطح ۳، هر زمان که تمایل داشت کنترل خودرو را به دست بگیرد.

شرکت تسلا برای بار اول رانندگی خودکار سطح ۲ را بر سر زبان‌ها انداخت؛ این سیستم هم‌اکنون به یک ویژگی استاندارد در بسیاری از خودروهای سطح بالای امروزی بدل شده است. ADAS سطح ۳ برخلاف سطح ۲ کمیاب‌تر است و تنها مرسدس‌بنز‌های کلاس S و EQS برقی به‌همراه هوندا لجند در ژاپن از آن بهره می‌برند.

بررسی سیستم رانندگی خودران سطح ۳ مرسدس بنز، درایو پایلوت

مرسدس قصد دارد سیستم خودران سطح ۳ خود را تا نیمه دوم سال جاری میلادی روانه بازار کند اما تاکنون سخنی از قیمت نهایی آن به میان نیاورده است. در آلمان، هزینه استفاده از این سرویس هوشمند در مدل‌های کلاس S و EQS به‌ترتیب برابر ۵۳۰۰ و ۷۴۴۸ دلار است. سیستم یادشده می‌تواند در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها، با حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت و بدون دخالت راننده رانندگی کند.

بررسی سیستم رانندگی خودران سطح ۳ مرسدس بنز، درایو پایلوت

فعالسازی سیستم خودران مرسدس بنز

نویسنده رسانه «موتور وان» فرصت تجربه این سیستم هوشمند را در آلمان و آمریکا داشته است. در بررسی اولیه در آلمان، نحوه بازخورد این سیستم به ترافیک کنترل‌شده مشخص شد و در بررسی تازه در کالیفرنیا، درایو پایلوت مرسدس‌بنز عملکرد نهایی خود را در بزرگراه به نمایش گذاشته است. ظاهرا محدودیت سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعتی مرسدس‌بنز فنی نیست و به قانون بستگی دارد؛ بنابراین این شرکت تصمیم دارد با توجه به قوانین فدرال در ایالات‌متحده و با استفاده از به‌روزرسانی‌های از راه‌دور، این محدودیت را به ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت کاهش دهد.

راننده برای فعالسازی درایو پایلوت ابتدا باید سیستم کمکی فرمان و کروزکنترل تطبیقی را فعال کند که بخشی از ADAS سطح ۲ به شمار می‌روند. برای فعالسازی سیستم خودران سطح ۳، یک خودروی دیگر هم باید جلوتر از شما در بزرگراه در حال حرکت باشد تا استفاده از این سامانه هوشمند تایید گردد. این سیستم همانند سوپرکروز در محصولات جنرال‌موتورز فعلا در مسیرهای محدودی قابلیت استفاده دارد.

مرسدس‌بنزهای مجهزبه درایو پایلوت ۳ روی فرمان خود به دکمه‌های نقره‌ای اختصاصی و نشانگرهای LED جهت‌های راست و چپ تجهیز شده‌اند. با سبزشدن این دو LED کوچک، سیستم درایو پایلوت کاملا فعال می‌شود. با فعالسازی این سیستم، راننده می‌تواند به کارهای دیگر بپردازد و چشمانش را از روی مسیر بردارد اما نمی‌تواند آن‌ها را ببندد و بخوابد؛ چراکه یک دوربین پایشی بالای سیستم اطلاعات سرگرمی چشمان او را وارسی می‌کند.

بررسی سیستم رانندگی خودران سطح ۳ مرسدس بنز، درایو پایلوت

درصورت پیش‌آمد مشکل و قرمزشدن چراغ‌های نشانگر روی فرمان، راننده باید در حداکثر ۱۰ ثانیه آمادگی پس‌گرفتن کنترل خودرو را داشته باشد. پس از چراغ‌ها، صدایی جهت هشدار به راننده پخش خواهد شد و درصورت عدم واکنش راننده، خودرو به کمربند راننده فشار می‌آورد تا توجه او را به خود جلب کند. درصورتی که راننده تمام این هشدارها را نادیده بگیرد، خودرو چراغ‌های خطر را فعال کرده، از سرعت خود کاسته و در خط خود توقف می‌کند. راننده می‌تواند در حین استفاده از این سیستم و درصورت تمایل به دردست گرفتن کنترل خودرو، با اراده خود فرمان را بچرخاند، gsxr گاز را فشار دهد یا از دکمه اختصاصی این سامانه استفاده کند.

بررسی سیستم رانندگی خودران سطح ۳ مرسدس بنز، درایو پایلوت

تجربه استفاده از درایو پایلوت در شرایط شبیه‌سازی شده

مرسدس‌بنز در یک پیست در آلمان، چند سناریو محتمل ترافیکی را با استفاده از خودروهای دیگر شبیه‌سازی کرده است که شامل کامیون‌ها نیز می‌شود. درایو پایلوت در ترافیک شبیه‌سازی شده شرکت به‌خوبی پشت سر خودروهای دیگر حرکت کرده و عملا راننده را از هرگونه اقدامی بی‌نیاز می‌کرد. با خرابی چند خودرو جلوتر، سیستم به‌راحتی با ترافیک هماهنگ شد و حتی خودروهای اورژانسی را که از پشت سر نزدیک می‌شدند، تشخیص داد.

بررسی سیستم رانندگی خودران سطح ۳ مرسدس بنز، درایو پایلوت

در جاده کالیفرنیا، نماینده مرسدس‌بنز پشت فرمان یک دستگاه EQS بود و نویسنده موتور وان به‌عنوان سرنشین او نقشی در رانندگی نداشت. درایو پایلوت توانست بدون کوچک‌ترین مشکلی از ترافیک ساعات شلوغ منطقه گذر کند. راندمان این کمک‌راننده سطح ۳ کاملا روان و مطمئن بود. با اینکه تمامی بخش‌های همان‌گونه که قول داده شده بود، عمل می‌کردند اما جای زیادی برای پیشرفت وجود دارد؛ مرسدس‌بنز با خودروهای جلوی خود فاصله زیادی می‌گیرد و همین فضا را برای سبقت سایر راننده‌ها باز می‌کند.

بررسی سیستم رانندگی خودران سطح ۳ مرسدس بنز، درایو پایلوت

درایو پایلوت از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سیستم خودران مرسدس‌بنز به مجموعه‌ای از حسگرها شامل لیدار و دوربین استریو در جلوی خودرو، حسگرهای رطوبت‌سنج در چرخ، جی‌پی‌اس فوق دقیق و یک دوربین اضافه در پشت خودرو مجهز است. دوربین پشتی اضافه با استفاده از اسکن نور می‌تواند حضور خودروهای اورژانسی را تایید کند. لیدار و دوریبن‌های استریو هم امکان پوشش سه‌بعدی را برای کامپیوتر فراهم می‌کند. مدل‌های دارای درایو پایلوت، همه از سیستم پایش EPS، حسگر چرخش هرز چرخ‌ها و یک باتری ۱۲ ولتی پشتیبان نیز بهره می‌برند.

بررسی سیستم رانندگی خودران سطح ۳ مرسدس بنز، درایو پایلوت

تجهیزات سخت‌افزاری سیستم درایو پایلوت در بازارهای گوناگون یکسان است اما تفاوت‌های نرم‌افزاری دارد. رانندگی سطح ۳ در آمریکا با خطوط باریک‌تر بزرگراهی، کامیون‌های پهن‌پیکر و کشیده‌تر و خطوط مخصوص موتورسواران هماهنگ‌تر است؛ چراکه اتوبان‌های آلمان شانه ندارند و از خطوط پهن‌تری استفاده می‌کنند و عبورومرور وسایل‌نقلیه اورژانسی را راحت‌تر می‌کنند.

بررسی سیستم رانندگی خودران سطح ۳ مرسدس بنز، درایو پایلوت

درنهایت باید اذعان کرد که درایو پایلوت به تمام وعده‌هایش عمل کرده و به‌خوبی کار می‌کند. راننده می‌تواند در شرایط بزرگراهی مخصوص از تماشای محتوای انلاین یا کار با تلفن‌هوشمند خود لذت ببرد و مرسدس‌بنز خودش مسیر را طی می‌کند. ممکن است در حال حاضر ارزش هزینه‌کردن را نداشته باشد اما با برداشته‌شدن محدودیت‌های اولیه مانند سرعت، رانندگی خودران سطح ۳ می‌تواند یک گزینه خیلی خوب باشد. واقعا کار مرسدس‌بنز در ساخت این سیستم فوق‌العاده و سطح بالای اطمینان آن حرف ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا