تجسم تویوتا کمری ۸ سیلندر پیشرانه وسط با ۶۵۰ اسب بخار قدرت!
تجسم تویوتا کمری ۸ سیلندر پیشرانه وسط با ۶۵۰ اسب بخار قدرت!
تصور اینکه تویوتا نسخه پیشرانه وسط کمری با قلب تپنده ۸ سیلندر و ۶۵۰ اسب بخار قدرت را بسازد امری دیوانهوار خواهد بود اما اگر چنین خودرویی تولید شود رقیبی قدرتمند برای محصولاتی همچون شورولت کوروت متولد خواهد شد.
اگرچه تویوتا کمری از نظر استهلاک و قابلیت اطمینان گزینه بسیار خوبی محسوب میشود اما واقعیت این است که در زمینه لذت رانندگی خودروی شاخصی به حساب نمیآید. در واقع کمری گزینهای نیست که در زمان فکر کردن به پیست یا جادههای پیچدرپیچ به ذهن خطور کند؛ اما رندرهایی که مشاهده میکنید تمامی تصورات از کمری را کنار میزنند و یک خودروی اسپرت ۸ سیلندر پیشرانه وسط را به نمایش میگذارند. واضح است که ژاپنیها به فکر تولید چنین خودرویی نیستند اما اگر کمی عمیقتر به موضوع بنگرید خواهید دید که تویوتا تمامی فاکتورهای لازم برای تبدیل این رؤیا به حقیقت را در اختیار دارد. باید اذعان داشت تویوتا از سال ۲۰۰۷ تاکنون و خروج MR-2 از خط تولید یک خودروی اسپرت پیشرانه وسط تولید نکرده است اما تیم مهندسی این برند تجربهای انکارناپذیر در تولید محصولات جذاب و با هندلینگ شاخص دارد.
تیم مهندسی تویوتا همچنین میتواند از همکاری شرکای موتور اسپرت برای توسعه چنین خودروی بهره بگیرد. تویوتا گازو ریسینگ بیش از یک دهه است که با پروتوتایپ های پیشرانه وسط و هیبریدی در مسابقات استقامت جهان مسابقه میدهد و در رویداد سوپر جی تی نیز پریوس ۸ سیلندر پیشرانه وسط GT300 حضور دارد. تویوتا همچنین اخیراً با بی ام و در زمینه تولید نسل جدید سوپرا همکاری داشته است. با خاتمه تولید بی ام و i8، ژاپنیها میتوانند از نسخه بهروز شده شاسی این خودرو برای توسعه محصولی جذاب بهره بگیرند. اگرچه قرض گرفتن شاسی از بی ام و میتواند یک راهحل بالقوه باشد اما به نظر نمیرسد که تویوتا نیازی به استفاده از پیشرانه i8 داشته باشد. لکسوس قبلا از پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری تنفس طبیعی ۲UR-GSE در تمامی کوپهها و سدان های اسپرت و ردهبالای خود استفاده کرده است و قوی ترین نسخه آن در LC500 کوپه ۴۷۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. این خودروساز ژاپنی همچنین جزو اولین برندهایی است که تکنولوژی هیبریدی را بهصورت انبوه راهی بازار کرده و پریوس مثال بارز آن است.
اگر تویوتا کمری ۸ سیلندر راهی بازار شود احتمالاً آن را با قوای محرکه هیبریدی خواهیم دید و قدرت تولیدی نیز میتواند از طریق گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه راهی تمامی چرخها شود؛ اما اگر شرکت یاد شده واقعاً به دنبال فروش بالا باشد گیربکس ۶ سرعته دستی نیز میتواند برای رضایت خاطر ماشین بازها ارائه گردد. ترکیب پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری با سیستمی هیبریدی احتمالاً میتواند قدرت ۶۵۰ اسب بخاری را در بر داشته باشد که قطعاً برای رقابت با خودروهایی همچون شورولت کوروت C8 یا آکورا NSX کفایت خواهد کرد.
چنین خودرویی میتواند سواری هیجانانگیزی داشته باشد؟ متأسفانه سیستمهای هیبریدی و چهار چرخ محرک باعث افزایش وزن خودرو میشوند و یکی از مهمترین نقاط ضعف خودروهای اسپرت و مدرن هستند و اکثر خودروهای ردهبالای لکسوس به خاطر افزایش وزن خود سواری درگیر کنندهای نسبت به رقبا ندارند. پاسخ بدیهی به سؤال ذکر شده میتواند استفاده از فیبر کربن باشد اما این ماده نیز قیمت بالایی دارد. برای مقایسه باید گفت قیمت پایه شورولت کوروت C8 1LT در مدل ۲۰۲۴ از حدود ۶۸ هزار دلار شروع میشود و برای مدل Z06 باید حدود ۱۱۰ هزار دلار پرداخت کرد.
آخرین محصول بسیار جذاب و اسپرت تویوتا را با نام لکسوس LFA میشناسیم که پیشرانه ۱۰ سیلندر تنفس طبیعی و قیمت بالای ۳۰۰ هزار دلاری جزو ویژگیهای آن بود و اگر ژاپنیها بخواهند دوباره قدم در این راه بگذارند قطعاً همان اشتباه را مرتکب نخواهند شد. در واقعیت احتمال بسیار کمی برای تولید کمری ۸ سیلندر پیشرانه وسط وجود دارد اما این به معنی تصور چنین خودرویی در فضای مجازی نیست. فعلاً اگر به دنبال یک خودروی ۸ سیلندر هیجانانگیز باشید کوروت نسل هشتم میتواند بهترین گزینه باشد. هرچند شاید برخی افراد منتظر تولید فورد موستانگ GTD با ۸۰۰ اسب بخار قدرت بمانند…