هاست پرسرعت
خودرو

تحقیقات جنایی وزارت دادگستری آمریکا درباره سیستم خودران تسلا شروع شد

تحقیقات جنایی وزارت دادگستری آمریکا درباره سیستم خودران تسلا شروع شد

اخبار منتشر شده در روزهای اخیر نشان می‌دهد تحقیقات جنایی وزارت دادگستری آمریکا درباره ادعاهای مربوط به سیستم خودران تسلا شروع شده است. وزارت دادگستری آمریکا از سال ۲۰۲۱ تاکنون روی این پرونده کار می‌کند اما خبر مربوط به آن همین‌الان منتشر شده است. احتمالاً عدم انتشار این خبر به منظور بررسی کامل این موضوع بوده که آیا سیستم خودران کامل تسلا باعث گمراهی مصرف‌کنندگان می‌شود یا خیر. وزارت دادگستری این کشور پس از وجود ده ها تصادف در آمریکا که یک طرف قضیه محصولات تسلا و اتوپایلوت فعال آن در زمان تصادفات بوده‌اند چنین پرونده‌ای را به جریان انداخته است. برخی از این تصادفات با خسارات و تلفات سنگینی همراه بوده‌اند. علیرغم این موضوع تسلا همچنان به تبلیغ ماهیت شگفت‌انگیز اتوپایلوت خود ادامه می‌دهد و آن را از سال ۲۰۱۶ با قابلیت‌های متنوعی در دسترس قرار داده است.

حتی ایلان ماسک مدیرعامل تسلا نیز در روزهای اخیر ادعا کرد این سیستم احتمالاً بهتر از وجود راننده انسانی پشت فرمان است. این کمپانی همچنان به‌روزرسانی و بهبود توانایی‌های اتوپایلوت را در دستور کار خود قرار داده و مدعی شده به آینده‌ای کاملاً خودران که مصرف‌کنندگان می‌خواهند نزدیک شده است. در واقع نسخه تمام و کمال اتوپایلوت را می‌توان خودران کامل دانست. تسلا همچنان به استفاده از این تاکتیک بازاریابی ادامه می‌دهد و این موضوع در زمانی اتفاق می‌افتد که خودش اعتراف کرده سیستم دستیار راننده پیشرفته تأییدیه ضروری دولتی برای خودران نامیدن در سال ۲۰۲۲ را دریافت نکرده است. زمانی که رگلاتورهای دولتی سؤالاتی درباره این نرم‌افزار پرسیدند تسلا مدعی شد ویژگی‌های خودران کامل باعث حرکت خودکار خودرو نمی‌شوند.

هفته پیش بود که ماسک قول داد نسخه آتی خودران کامل به راننده اجازه خواهد داد بدون لمس فرمان به سر کار، خانه دوستان و… برود. به نظر می‌رسد بخش بازاریابی تسلا علاقه‌ای به صبر درباره نتایج بررسی‌های وزارت دادگستری آمریکا و حتی انتشار نسخه کامل خودران این شرکت نداشته و هم‌اکنون با انتشار ویدئویی گفته که خودران کامل از راه رسیده است. در این ویدئو گفته می‌شود فردی که روی صندلی راننده نشسته فقط به خاطر قوانین ایمنی در آنجا حضور دارد. او هیچ کاری انجام نمی‌دهد و خود خودرو رانندگی را بر عهده دارد.

وب‌سایت تسلا اوضاع را پیچیده کرده و می‌گوید دستیار راننده این برند باعث کنترل فرمان، ترمز، سرعت و تغییر لاین حرکتی می‌شود اما این ویژگی‌ها باعث نمی‌شوند خودرو به‌صورت خودکار حرکت کند. این نوع ادعاها و سلب مسئولیت‌ها باعث شده‌اند وزارت دادگستری آمریکا تمرکز ویژه‌ای روی پرونده این خودروساز داشته باشد. یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا به این موضوع مربوط می‌شود که آیا تسلا مصرف‌کنندگان آمریکایی، سرمایه‌گذاران و مقامات دولتی را گمراه کرده است یا خیر. گفته می‌شود نتایج این تحقیقات می‌تواند منجر به اتهامات جنایی شود. جدای از بررسی‌ها و تحقیقات وزارت دادگستری این کشور، موسسه NHTSA نیز آگوست ۲۰۲۱ تحقیقات جداگانه‌ای را شروع کرد. تحقیقات این موسسه شامل ۸۳۰ هزار دستگاه خودروی مجهز به اتوپایلوت است. NHTSA به وقوع ۱۶ تصادف سنگین که در آن‌ها برخورد تسلا با خودروهای اضطراری نیز وجود داشته اشاره می‌کند.

NHTSA در تحقیقات خود می‌خواهد به این نتیجه برسد که آیا تسلا می‌بایست خودروهای خود را فراخوان کند یا خیر. تکمیل کننده تحقیقات درباره تسلا نیز به DMV کالیفرنیا مربوط می‌شود که در جولای ۲۰۲۰ از تسلا به خاطر تبلیغات نادرست شکایت کرد. در این شکایت ادعا شده تسلا از اتوپایلوت و خودران کامل به عنوان کنترل خودکار خودرو نام برده می‌شود درحالی‌که این‌طور نیست؛ اما جدای از تمامی این موارد، تسلا هنوز هم درباره سیستم‌های اتوپایلوت از خود سلب مسئولیت می‌کند. پیش از آنکه راننده بتواند این سیستم را فعال کند باید در نمایشگر خودرو تائید کند که همواره دستان خود را روی فرمان می‌گذارد و کنترل و مسئولیت هدایت خودرو را بر عهده دارد.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا