تست سرعت و شتاب آئودی کواترو مدل ۱۹۹۰؛ شاهکار ۵ سیلندر توربو!
تست سرعت و شتاب آئودی کواترو مدل ۱۹۹۰؛ شاهکار ۵ سیلندر توربو!
آئودی ۲۰۰ با پیشرانه ۵ سیلندر توربو و سیستم چهار چرخ محرک کواترو خود توانست اوضاع این خودروساز را بهبود بخشد. هماکنون یکی از نمونههای پرقدرت ۲۰۰ راهی اتوبان شده تا تواناییهای خود را به نمایش بگذارد.
تا سال ۱۹۹۰ آئودی با افت فروش و سبد محصولات قدیمی دستوپنجه نرم میکرد. رسوایی شتاب گیری ناگهانی محصولات این خودروساز نیز کمکی به بهبود اوضاع نکرد و به همین خاطر فروش ارباب حلقهها در آمریکا به نصف ۷۴ هزار دستگاه ثبت شده در سال ۱۹۸۵ رسید. آئودی در آن زمان با خطر خروج از بازار آمریکا و تکرار سرنوشت برندهایی همچون آلفارومئو و پژو روبرو بود اما توانست از این خطر رهایی یابد. برخلاف آلفارومئو و پژو، آئودی دو جادو داشت که یکی پیشرانه ۵ سیلندر توربو و دیگری سیستم چهار چرخ محرک کواترو بود. این دو سیستم در دهه ۸۰ میلادی باعث درخشش خودروهایی همچون اسپرت کواترو S1 شدند. آئودی همچنین با تولید مدل ۲۰۰ مجهز به پیشرانه ۵ سیلندر و سیستم چهار چرخ محرک کواترو توانست وضعیت خود را بهبود بخشد. آئودی ۲۰۰ کواترو ۱۹۹۰ در حالت استوک ۲۱۷ اسب بخار قدرت و ۳۰۹ نیوتون متر گشتاور تولید میکند.
البته مالک این سدان قهوهای رنگ که خواهید دید مدعی شده آئودی ۲۰۰ تقویتشده قدرت ۴۸۰ اسب بخار تولید میکند. پیشرانه ۵ سیلندر توربوی آئودی صدای خاصی دارد که شبیه هیچ پیشرانه دیگری نیست و به نظر میرسد با افزایش دور پیشرانه صدای تولیدی عصبیتر میشود. راننده کاملاً مشتاق حضور در اتوبان بوده و سریعاً راهی مسیرهای بدون محدودیت سرعت میشود.
در دور ۵ هزار پیشرانه و سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت آئودی ۲۰۰ توربو همچنان پایداری خوبی دارد. همانطور که گفته شد صدای پیشرانه ۵ سیلندر آئودی اصلاً شباهتی به صدای خودروهایی همچون آئودی R8 یا لامبورگینی اوراکان ندارد. آئودی ۲۰۰ موردبحث که ۳۳ سال سن دارد بهطور مختصر سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت را ثبت میکند اما ترافیک بزرگراه مانع رسیدن به سرعتهای بالاتر میشود. برای مقایسه باید گفت آئودی S6 جدید که معادل مدرن ۲۰۰ محسوب میشود حداکثر سرعت محدود شده ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را دارد. البته اگرچه S6 سواری ایمنتر و راحتتری خواهد داشت اما صدای تولیدی آن به اندازه ۲۰۰ خاص نخواهد بود.