هاست پرسرعت
روباتيك

توسعه روبات‌هایی با پوست الکترونیکی و ماهیچه‌های مصنوعی انسان

توسعه روبات‌هایی با پوست الکترونیکی و ماهیچه‌های مصنوعی انسان

این نوآوری که دانشمندان در یک مقاله تحقیقاتی با عنوان «ربات‌های حسی الهام‌گرفته از پوست برای ایمپلنت‌های الکترونیکی» ارائه کردند، نوید انقلابی در تشخیص و درمان پزشکی را می‌دهد.

به گزارش gsxr، روبات‌های نرم، پوست‌های الکترونیکی ساخته شده از موادی مانند نانوسیم‌های نقره و پلیمرهای رسانا را در یک پایه انعطاف‌پذیر برای تقلید از عملکردهای حسی پیچیده پوست طبیعی، ادغام می‌کنند و به روبات‌ها امکان می‌دهند تا حرکاتی مانند خم شدن، کشش و پیچش را در محیط‌‌های بیولوژیکی انجام دهند.

لین ژانگ، استاد بخش علوم فیزیکی کاربردی، با اشاره به اینکه ربات‌های نرم از اشکال طبیعی مانند ستاره‌های دریایی و غلاف‌های بذر الهام گرفته شده‌اند، گفت: «روبات‌های نرم به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به آرامی به بافت‌ها بچسبند، استرس و آسیب احتمالی را کاهش دهند و می‌توانند ساختارهای خود را برای انجام وظایف مختلف به طور موثر تغییر دهند.

به گفته این سایت، ربات‌های حسی با انعطاف‌پذیری استثنایی مشخص می‌شوند که آن‌ها را برای مصارف پزشکی بسیار سازگار می‌سازد، زیرا می‌توانند شکل خود را متناسب با اندام‌های مختلف تغییر دهند و قابلیت‌های حسی و درمانی بهبود یافته را ارائه دهند.

این وب سایت توضیح می‌دهد که ربات‌ها می‌توانند به طور مداوم شرایط داخلی مانند حجم مثانه و فشار خون را کنترل کنند و درمان‌های فوری مانند تحریک الکتریکی را ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از ربات‌ها را می‌توان برای نظارت و درمان بیماری‌های معده بلعید، مانند ربات Thera-Gripper که قابل بلعیدن است و به گونه‌ای طراحی شده است که برای نظارت بر میزان اسیدیته و ارائه دارو در مدت طولانی در معده باقی می‌ماند و در نهایت، نتایج درمان بیماری‌های دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

Thera-Gripper می‌تواند به آرامی به قلب متصل شود تا به طور مداوم فعالیت الکتروفیزیولوژیکی را کنترل کند، انقباضات قلب را اندازه‌گیری کند و برای تنظیم ضربان قلب تحریک الکتریکی ایجاد کند.

این سایت همچنین در مورد روباتی صحبت می‌کند که می‌تواند دور مثانه پیچیده شود، که می تواند آن را اندازه گیری کند و تحریک الکتریکی برای درمان بیش فعالی ارائه دهد، بنابراین مراقبت از بیمار و اثربخشی درمان را افزایش می‌دهد.

علاوه بر اینها، یک دستبند رباتیک می‌تواند به دور رگ‌های خونی بپیچد تا فشار خون را در زمان واقعی اندازه گیری کند و یک راه حل دقیق و غیر تهاجمی برای نظارت ارائه کند که احتمالاً درمان بیماری‌های مزمن را متحول می‌کند و به طور قابل توجهی نتایج بیماران را بهبود می بخشد.

رابین بی، محقق ارشد این مقاله گفت: «این رویکرد نوآورانه در طراحی رباتیک نه تنها دامنه تجهیزات پزشکی را گسترش می‌دهد، بلکه پتانسیل پیشرفت‌های آینده در تعامل هم افزایی بین روبات‌های نرم قابل کاشت و بافت‌های بیولوژیکی را تقویت می‌کند.

وی تاکید می کند که دانشمندان به دنبال دستیابی به سازگاری بیولوژیکی و پایداری طولانی مدت در محیط های فیزیولوژیکی پویا هستند.

کار محققان راه را برای توسعه ربات‌های سازگار و زیست سازگار که می‌توانند تشخیص و درمان بیماری را تغییر دهند، هموار می‌کند. ایجاد یک استاندارد جدید در فناوری مراقبت های بهداشتی.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا