هاست پرسرعت
خودرو

ثبت نام ۵۱ هزار نفر برای خودروهای وارداتی؛ ۱۲۰۰ دستگاه وارد شدند

ثبت نام ۵۱ هزار نفر برای خودروهای وارداتی؛ ۱۲۰۰ دستگاه وارد شدند

مدیر طرح واردات خودرو اعلام کرده است تاکنون ۱۲۰۰ خودرو خارجی وارد کشور شده است و فقط خودروهای آمریکایی یا فرانسوی ممنوعیت ورود دارند.

اوایل هفته‌ی جاری، خبری مبنی بر تایید ورود چهار خودروی وارداتی، شامل هیوندای النترا، فیات ۵۰۰ و فیات تیپو و چانگان CS35 پلاس منتشر شد. همچنین شرایط خرید با شرط مسدودی ۵۰۰ میلیون تومان در بانک و موعد تحویل ۳ تا ۶ ماه، بدون تایید قیمت نهایی برای مشتری، به اطلاع متقاضیان رسید. از سویی دیگر، ظاهرا واردات خودروهای دست دوم که بارها توسط مسئولان بخش‌های مختلف وعده داده شده بود، فراموش شده است.

برای فروش خودروهای وارداتی از طرح قرعه‌کشی استفاده می‌شود؛ چراکه سازمان بورس و اوراق بهادار به استناد قانون بورس کالا نمی‌تواند اجازه فروش کالایی که وجود خارجی ندارد را صادر کند. با توجه به اوضاع نابسامان بازار خودروی کشور وزارت صمت تصمیم گرفته است خودروهای وارداتی را قبل از رسیدن به کشور بفروشد تا التهاب موجود را کاهش دهد.

گروه خودرو سود بازرگانی علی‌الحساب
خودروی با قیمت FOB کمتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۲۰۰ سی‌سی و کمتر ۶ درصد
خودروهای با قیمت FOB کمتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور بیش از ۱۲۰۰ سی‌سی ۱۱ درصد
خودروهای با قیمت FOB بالاتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر ۲۱ درصد
خودروهای با قیمت FOB بالاتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۳۱ درصد

تعرفه واردات خودرو در دو گروه با قیمت کمتر از ۱۰ هزار یورو و بالاتر از ۱۰ هزار یورو تعیین شده است. همچنین جزئیات تعرفه و سود بازرگانی واردات خودرو، بر اساس حجم موتور مشخص شده. در جدول‌ فوق عبارت “فوب” (FOB) دیده می‌شود که به معنی قیمت خالص کالا در کشور مبدأ بدون محاسبه هزینه‌های باربری، عوارض کشور سازنده، بیمه حمل و سود واسطه‌ها است.

امروز چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱، مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو به خبرنگار ایسنا گفت:

تاکنون ۲۶ بانک در این طرح شرکت کرده‌اند و به بانکها اعلام کرده ایم که به درخواست مردم برای آنان حساب کوتاه‌مدت باز کنند تا سود به آنها تعلق بگیرد.

ثبت نام تا ساعت ۱۸ فردا (پنجشنبه) ادامه خواهد داشت و فعلا تصمیمی برای تمدید ثبت‌نام گرفته نشده است.

رقم ۵۰۰ میلیون تومانی مطابق اعلام و شرایط شورای رقابت مبنی بر دریافت حداقل ۵۰ درصد هزینه خودروی ثبت‌نامی است و در عمل میانگین رو به پایینی از قیمت خودروها را اعلام کردیم.

قیمت علی‌الحساب خودروها تا حد زیادی مشخص است، به عبارتی سود قطعی است و قیمت را سازمان حمایت مشخص می‌کند، اما در ادوار گذشته واردکنندگان بر اساس شرایط و سودی که خود تعیین می کردند، به تعیین قیمت می‌پرداختند.

بنا نیست که حتماً ۱۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کنند و هر چقدر هم که افراد ثبت نام کنند ما فردا سامانه را می‌بندیم.

تأمین ارز از محل ارزهای خارج از کشور و ارزهای رفع تعهد شده، است؛ یعنی این ارزها به راحتی امکان بازگشت به کشور برای مصارف دیگر را ندارد.

بانک مرکزی به گونه‌ای طراحی کرده است که این ارزها برای واردات خودرو استفاده شود و برای کشور هم منافع داشته باشد.

بیش از ۹۶ درصد ارزی که دریافت می‌کنیم از محل ارزهای خارج از کشور است و قابلیت استفاده برای خودرو را دارد و به راحتی برای سایر محصولات نیز قابل استفاده نیست البته در شرایط فعلی جزئیات منشأ ارز را نمی‌توان اعلام کرد.

من مسئول قیمت گذاری نیستم و سازمان حمایت مسئول است. یک بار چانگان را برای بورس اعلام کردیم اما هم نرخ ارز و هم نرخ تعرفه متفاوت بود و با توجه به رقابت خورد در بورس قیمت علی الحساب اعلام و مقرر شد پس از بررسی قیمت نهایی اعلام شود.

حدوداً دو تا سه روز زمان لازم است تا بررسی‌ها انجام شود که افراد ثبت‌نام کننده حائز همه شرایط ثبت‌نام باشند. فرآیند قرعه‌کشی هم طی یک روز انجام خواهد شد.

 

بخش اصلی واردات خودرو اردیبهشت و خرداد انجام می‌شود

مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو، درباره‌ی شرکت‌های واردکننده، برندهای سازنده خودرو و شرایط ترخیح گفت:

هنوز خودروها ترخیص نشده است و باید با دستور وزارت صمت ترخیص شود زیرا ترخیص‌ها باید طبق برنامه عرضه صورت گیرد.

ترخیص خودروها قانونی  و توسط گمرک صورت می گیرد به نحوی که تمامی عوارض اعمال و قیمت نهایی ظرف یک روز از سوی سازمان حمایت مشخص می‌شود.

شرکت سایپا تمامی مجوزها را برای دو خودرو گرفته است و این خودروها امکان عرضه دارند و برای دو خودروی دیگر هم از شرکت کمپانی چانگان تاییدیه گرفته شده است.

مجوزهای هیوندای نیز اخذ شده و فقط قیمت پایه ارزش گمرکی مانده که هنوز اعلام نشده است که این عدد حداکثر طی اوایل هفته آینده تأیید می‌شود.

در حال حاضر شرکت‌های سایپا، پارسیان گالری و کی تی ال (تجارت بین المللی و پشتیبانی کرمان خودرو :KTL) خودرو عرضه خواهند کرد.

با توجه مذاکرات انجام شده و قراردادهای منعقد شده، حجم واردات خودرو از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد کلید می‌خورد.  بر همین اساس اولین عرضه خودروهای وارداتی قبل از عید انجام و به دست مردم هم می‌رسد.

خودروهایی در حال حاضر عرضه می‌شود که یا در کشور موجود است و یا اینکه به کشور رسیده و یا روی آب قرار دارد و یا اینکه در حال تولید برای کشور است. بنابراین بحث خالی فروشی مطرح نیست و تهمت است.

تاکنون ۱۲۰۰ خودرو خارجی وارد کشور شده است، به غیر از خودروهای آمریکایی و فرانسوی هیچ محدودیتی برای واردات خودرو وجود ندارد.

قرعه‌کشی به معنای قرعه‌کشی‌هایی که تاکنون برای خودروهای داخلی انجام شده، نیست؛ این قرعه‌کشی به جهت تعیین نوبت دریافت خودرو و تعیین لیست انتظار افراد متقاضی و نوبت تخصیص است که چه زمان خودروی خود را تحویل بگیرند.

بنابراین فردی حذف نخواهد شد مگر آنکه خود متقاضی بخواهد انصراف دهد.

میانگین امتیازات ۳ از ۵

از مجموع ۱۶ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا