هاست پرسرعت
خودرو

جت شارک ۲۰۲۳، قایقی دلفینی با قابلیت حرکت زیر و روی آب!

جت شارک ۲۰۲۳، قایقی دلفینی با قابلیت حرکت زیر و روی آب!

جت شارک نمونه‌ای استثنایی از زیردریایی شخصی با توانایی مشابه دلفین است که حرکت قایقی با حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر برساعت و ظرفیت حمل ۶ سرنشین دارد.

اگرچه ایده حرکت روی آب همچون دلفینی زیبا را می‌توانید با Seabreacher به واقعیت تبدیل کنید اما اگر بخواهید بیش از یک نفر را همراه خود داشته باشید می‌بایست قایقی به نام جت شارک را انتخاب کنید. جت شارک قایقی الهام گرفته از دلفین و کوسه است که می‌تواند روی آب حرکت کرده و به مدت چند ثانیه نیز زیر آب برود تا حس جذابی را به سرنشینان منتقل نماید. البته حدود ۱۰ سال پیش نیز چنین ایده‌ای پیاده شده بود هرچند کاکپیت مشابه جت‌های جنگنده جت شارک ظرفیتی بیش از دو نفر را دارد.

جت شارک ۲۰۲۳، قایقی دلفینی با قابلیت حرکت زیر و روی آب!

همان‌طور که گفتیم جت شارک ظرفیت حمل بالاتری دارد و مدل Q آن با طول ۶ متر می‌تواند ۴ سرنشین بزرگ‌سال را در فضایی با وزن کم و شیشه‌های پانورامیک بزرگ حمل کند. همچنین گفته شده در آینده نسخه‌هایی با حداکثر ظرفیت حمل ۶ نفر نیز تولید خواهد شد. ورود و خروج به کابین قایق موردبحث با استفاده از درب‌های گالوینگ صورت می‌پذیرد و در روزهای گرم سال و زمانی که قایق روی آب باشد می‌توان درب‌ها را باز نگه داشت. به خاطر اینکه نمایشگرهای لمسی و دیگر کنترل‌های قایق به‌صورت دوبل در سمت چپ و راست داشبورد قرار گرفته‌اند بنابراین دو سرنشین جلویی می‌توانند به عنوان راننده قایق انجام‌وظیفه کنند.

جت شارک ۲۰۲۳، قایقی دلفینی با قابلیت حرکت زیر و روی آب!

پروتوتایپ کاملاً عملکردی جت شارک Q از پیشرانه کودیاک تنفس طبیعی با قدرت ۴۲۰ اسب بخار استفاده می‌کند. در واقع پیشرانه یاد شده نسخه دریایی از نیروگاه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری نسل جدید شورولت کوروت است. مدل‌های آتی جت شارک از پیشرانه‌های سوپرشارژردار با ۶۰۰ اسب بخار قدرت استفاده خواهند کرد. Rob Innes مؤسس کمپانی جت شارک می‌گوید اگرچه پروتوتایپ موردبحث حداکثر سرعت ۷۲ کیلومتر در ساعتی داشته اما نسخه تجاری می‌تواند تا حداکثر سرعت ۸۹ کیلومتر در ساعت را نیز ثبت کند. مؤسس کمپانی درباره تولید یک نسخه برقی و دوستدار محیط‌زیست نیز اظهاراتی داشته و گفته است:

قوای محرکه قایق‌ها همواره چالش‌های مهندسی منحصربه‌فردی داشته‌اند و استفاده از قوای محرکه برقی می‌تواند چالش‌های بیشتری را هم ایجاد کند. از آنجایی که تولید قایق‌های برقی فراگیرتر از قبل شده بنابراین ما نیز استفاده از چنین گزینه‌ای را مدنظر قرار خواهیم داد

جت شارک ۲۰۲۳، قایقی دلفینی با قابلیت حرکت زیر و روی آب!

جت شارک همانند برادر کوچک‌تر خود می‌تواند تا حدود ۱.۵ متر زیر آب حرکت کند. در زمان زیرآبی رفتن (!)، جت شارک از تیغه اسنورکل بالای خود جهت تنفس استفاده خواهد کرد. این تیغه به عنوان دوربین نیز عمل کرده و به راننده اجازه می‌دهد تا روی آب را نیز ببیند. شایان ‌ذکر است در صورت از کار افتادن پیشرانه جت شارک می‌تواند شناور باقی بماند و حتی اگر کابین از آب نیز پر شود چنین اقدامات ایمنی‌ای انجام خواهد شد. همچنین گفته شده جت شارک توانایی بازگشت به حالت اولیه در صورت چپ کردن را خواهد داشت. قایق موردبحث فعلاً در فاز توسعه قرار داشته و نیازمند تست‌ها و تأییدیه‌های بیشتری قبل از ورود به بازار خواهد بود. کمپانی سازنده به دنبال پیش‌فروش آن از اوایل سال آینده میلادی بوده و خریداران باید انتظار قیمتی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار را داشته باشند. مؤسس شرکت خاطرنشان می‌سازد:

این قایق در ابتدا بر پایه بازخوردهایی که از مشتریان Seabreacher گرفته بودیم بنا شد. ما می‌خواهیم تمامی ویژگی‌های هیجان‌انگیز و چابک محصول قبلی را در پکیجی راحت‌تر، کاربردی‌تر و قابل‌اعتماد ارائه کنیم. البته درعین‌حال می‌بایست محصولی بسیار روان با طراحی مدرن را روانه بازار نماییم، محصولی که شبیه یک مینی ون زیردریایی نباشد

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۶ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا