جنگ قیمت خودروهای برقی و ضرردهی خودروسازان چینی

جنگ قیمت خودروهای برقی و ضرردهی خودروسازان چینی
جنگ قیمتی خودروهای برقی در چین با تخفیفهای رکوردشکن ۱۶.۸ درصدی در آوریل ۲۰۲۵ شدت گرفته و تنها سه شرکت بیوایدی، سرس و لی آتو سودآور باقی ماندهاند.
بازار خودروهای برقی چین، شاهد جنگ قیمتی بیسابقهای است که تخفیفها در آوریل ۲۰۲۵ به ۱۶.۸ درصد رسانده و از ۱۶.۵ درصد در مارس فراتر رفته است. با وجود جذابیت این تخفیفها برای خریداران، پایداری آنها با توجه به سودآوری محدود تنها سه خودروساز موردتردید است. چین با حدود ۵۰ خودروساز فعال در حوزه خودروهای برقی، رقابتیترین بازار جهان را دارد؛ اما فشارهای قیمتی باعث شده که تنها بیوایدی، لی آتو و سرس سودآور باقی بمانند. سود خودروهای برقی (تفاوت بین قیمت فروش و هزینه تولید) از ۲۰ درصد در چهار سال پیش به ۱۰ درصد در سال گذشته کاهش یافته است و تقریباً همه خودروسازان قربانی رقابت قیمتی شدهاند.
تخفیفهای متوسط در سال ۲۰۲۴ به ۸.۳ درصد رسید اما در دسامبر همان سال، خودروهای تمام الکتریکی شاهد کاهش ۱۰ درصدی قیمتها بودند. در آوریل ۲۰۲۵، تخفیفها به ۱۶.۸ درصد رسید که رکوردی تاریخی است. «نیک لای»، رئیس تحقیقات خودرویی آسیا-اقیانوسیه گفت:
قیمت نشاندهنده تعادل بین عرضه و تقاضاست. رقابت قیمتی امسال شدیدتر شده، اما متأسفانه تقاضای خودروهای برقی رشد چشمگیری نداشته است.
هزینههای بالای توسعه و بازاریابی نیز فشار مضاعفی بر خودروسازان کوچکتر وارد کرده که فاقد مقیاس اقتصادی برای رقابت با غولهایی مثل BYD هستند.
بیوایدی با کاهش قیمتهای چشمگیر، پیشتاز این جنگ قیمتی است. هاچبک سیگال با ۲۰ درصد کاهش قیمت به ۵۵,۸۰۰ یوان معادل ۷,۷۸۰ دلار و سدان پلاگینهیبریدی سیل با ۳۴ درصد کاهش به ۱۰۲,۸۰۰ یوان معادل ۱۴,۳۰۰ دلار رسیده است. این تخفیفها باعث افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مراجعه به نمایندگیهای بیوایدی در ۲۴ و ۲۵ میشد اما سهام این شرکت تا ۸.۳ درصد و سهام رقبایی مثل لی آتو و جیلی بیش از ۵ درصد افت کرد. در مقابل، سدان استار ویش از برند گلکسی شرکت جیلی با برد ۳۰۰ کیلومتر و قیمت ۹,۵۰۰ دلار، پرفروشترین خودروی تمام الکتریکی بازار چین در آوریل بود درحالیکه تسلا مدل ۳ با قیمت ۳۲,۶۸۸ دلار در چین عرضه میشود.
صادرات خودروهای الکتریکی چین به سودآوری خودروسازان کمک کرده است. در چهار ماه اول ۲۰۲۵، خودروهای الکتریکی ۳۳ درصد از کل صادرات خودرویی چین را تشکیل دادند که نسبت به دو سال گذشته ۸ درصد افزایش نشان میدهد. بیوایدی در بازارهایی مثل استرالیا با ارائه شرایط اقساطی کمبهره و تخفیفهای ویژه برای مدلهای پلاگینهیبریدی جایگاه خود را تقویت کرده است. بااینحال، تعرفههای جدید اتحادیه اروپا بر خودروهای الکتریکی چینی و کاهش رشد صادرات در ۲۰۲۵ ممکن است چالشهایی ایجاد کند. در بازار داخلی، خودروهای الکتریکی و پلاگینهیبریدی بین ژانویه تا آوریل ۴۳ درصد از فروش خودروهای سواری چین را به خود اختصاص دادند که نسبت به سال گذشته ۲ درصد رشد داشته است. پیشبینیها نشان میدهد که تا سال ۲۰۳۰، خودروهای الکتریکی ۸۰ درصد از بازار خودروی چین را تصاحب خواهند کرد.
بااینوجود، تحلیلگران پیشبینی میکنند که طی دو سال آینده، بسیاری از خودروسازان کوچکتر یا توسط رقبای بزرگتر خریداری شوند یا از بازار خارج شوند. با عرضه بیشازحد خودروهای الکتریکی، جنگ قیمتی ادامه خواهد یافت. خودروسازان مدلهای ارزانقیمت بیشتری معرفی میکنند تا سهم بازار را در بخش انبوه تصاحب کنند درحالیکه تنها سه شرکت با استفاده از فناوریهای پیشرفته و مقیاس اقتصادی توانستهاند در این رقابت سودآور باقی بمانند.